Magazín kulturního dění v Praze a okolí

Úspěšná Janáčkova opera Věc Makropulos se na čtyři večery vrací do Národního divadla

makropulos-janacek
Úspěšná Janáčkova opera Věc Makropulos se na čtyři večery vrací do Národního divadla
30.01.2010 17:47 | Jeden z nejúspěšnějších titulů posledních sezón na scéně opery Národního divadla, mistrovské dílo Leoše Janáčka Věc Makropulos, se vrací v pouhých čtyřech reprízách v této sezóně. Symbolicky se tak děje ve dnech 120. výročí narození Karla Čapka, který je autorem předlohy – stejnojmenného tragikomického dramatu o touze po nesmrtelnosti. V hlavní úloze Emilie Marty - Eliny Makropulos se opět představí výtečná německá sopranistka Gun-Brit Barkmin, jež byla, stejně jako celé nastudování amerického režiséra Christophera Aldena a vynikajícího českého dirigenta Tomáše Hanuse, oceněna nadšenými recenzemi v domácím i zahraničním tisku. Reprízy se uskuteční v termínech 2. a 12. února a 18. a 23. března 2010! Veškeré další informace naleznou zájemci na www.narodni-divadlo.cz. Vstupenky jsou v prodeji v pokladnách Národního divadla a obvyklých předprodejních sítích Ticketpro, Ticketportal a Bohemiaticket.

Na inscenaci Věci Makropulos se soubor opery Národního divadla podílel v koprodukci s English National Opera. Šéf pražské opery, Jiří Heřman, samotné dílo přibližuje: „Janáčkova Věc Makropulos nás konfrontuje s nekompromisně ubíhajícím časem lidských životů a dává nám mnoho impulsů k zamyšlení nad lidskou existencí.“ Ve své předposlední opeře Janáček oproti Čapkově „filosofické komedii“ zdůraznil mimo jiné erotické vztahy jednajících postav a erotickou atmosféru samotného příběhu. I po 85 letech od svého vzniku zaujme dílo přesným vcítěním do role ženy, která přes všechen cynismus získaný během svého třistaletého života stále touží po lásce, smyslu, naplnění a závidí smrtelným, že v tyto „obyčejné věci“ dovedou – možná naivně – věřit.

„Janáček prohloubil, individualizoval a procítil Čapkovu filozofickou komedii, tím, že ji zhudebnil svou hořkosladkou hudbou vyjadřující jeho vlastní křehkou smrtelnost. Vložil sem všechny své palčivé ambivalentní pocity spojené s odchodem ze života a s nenaplněnou láskou, jež vášnivě provázela jeho stáří,“ dodává režisér inscenace Christopher Alden k Věci Makropulos.

V německé pěvkyni Gun-Brit Barkmin získala opera Národního divadla špičkovou interpretku, vystihující zcela přesvědčivě expresivní až naturalistické polohy Janáčkovy opery. O jejích kvalitách svědčí – kromě dosavadního soupisu účinkování na věhlasných scénách s předními tvůrci – i aktivity Gun-Brit Barkmin v letošní sezóně: například part Ellen Orford v Brittenově Peteru Grimesovi v Opera am Rhein v Düsseldorfu, Elsa ve Wagnerově Lohengrinovi na scéně lipské Opery nebo titulní úloha Salome Richarda Strausse v Opernhaus Zürich pod vedením dirigenta Christopha von Dohnányiho a režiséra Sven-Erica Bechtolfa. Za stěžejní roli Emile Marty získala Barkmin Cenu ředitelky festivalu Opera 2009.

Po boku Gun-Brit Barkmin se v Národním divadle představí italský tenorista Gianluca Zampieri jako Albert Gregor a přední český barytonista Martin Bárta jako baron Prus. V dalších rolích vystoupí Jan Markvart, Alžběta Poláčková, Tomáš Kořínek, Gustáv Beláček, Bohuslav Maršík, Lenka Šmídová, Jan Ježek a Stanislava Jirků. Autorem scény je britský scénograf a Charles Edwards. Kostýmy k inscenaci jsou dílem britské návrhářky Sue Willmington.

Přidej komentář