Koncert Celestial Ground
Magazín kulturního dění v Praze a okolí 
Rakouský ples

„První Ravel“ v Jihočeském divadle seznamuje děti s operou

rav01
Dítě představuje osmiletý Ondřej Janeček a jeho Druhé já ztvárňuje Karolína Bubleová-Berková.
07.05.2016 20:51 | Ladislav Lhota

Na závěr sezony 2015 – 16 přichystala dramaturgie Jihočeského divadla premiérové uvedení rodinné opery Dítě a kouzla (DK Metropol 6. a 7. května; reprízy budou na podzim), jejíž sledování přenáší diváka do abstraktního světa dětské fantazie. Opus francouzského impresionisty Maurice Ravela (1875 – 1937) režijně připravilo autorské duo SKUTR (Lukáš Trpišovský, Martin Kukučka), které tím zahájilo spolupráci s jihočeskou scénou. 

ČESKÉ BUDĚJOVICE – V pořadí druhá Ravelova opera – libreto k ní dodala spisovatelka Sidonie Gabrielle Colette – si odbyla premiéru v Monte Carlu roku 1925 a postupně si našla cestu na jeviště velkých i menších divadel po celé zeměkouli. Příběh neposlušného školáka, který má úplně jiné touhy, než poslouchat maminku a psát domácí úkoly, zavede publikum na hudební výlet do poetické krajiny dětství, do světa připomínajícího pohádky Hanse Christiana Andersena.  

„První Ravel“ v historii operního souboru Jihočeského divadla nepřesáhne svojí délkou ani celou hodinu (hraje se bez přestávky). Během relativně krátkého časového úseku zaměstnává divákovu pozornost nepřetržitým sledem rychle se střídajících hudebních a vizuálních vjemů. „Prakticky každou minutu se mění scéna i postavy. Špičková kostymérka Simona Rybáková i zkušený scénograf Jakub Kopecký byli zpočátku na zhroucení,“ usmívá se Lukáš Trpišovský při představování části inscenačního týmu.

Děj se odehrává v domě, kde jednoduchým trikem ožívá čínský šálek (vznikne otočením maminčiny sukně) nebo lenoška, čajová konvice, hodiny, učebnice matematiky a další předměty, aby se vzbouřily proti chlapci, který s nimi zachází neuctivě. Ke slovu se dostane oheň, strom, pastýř s pastýřkou, sova, netopýr, kocour, veverka. „Nechtěli jsme klasickou hru pro děti podle dospělých, ale skutečnou hravost a náladu z dětství. Nabádal jsem členy souboru, ať si prostě zablbnou. Skvěle se to ujalo,“ chválí Martin Kukučka.

Nástroje umístili na scénu

Ravelova hudební paleta plná napětí, vzruchů a neskrývané citovosti naplní malé i velké posluchače pocitem krásy, stejně jako obsah pohádek, v nichž lidská zloba stojí proti nevinné říši přírody a klidnému světu věcí. Zlobivý kluk je nakonec přivedený k rozumu a díky soucitu se zraněnou veverkou nachází znovu maminčinu náruč. „Skladatel nám předepisuje mnoho nástrojů. Některé běžně nepoužíváme, ani se nevešly do orchestřiště. Museli jsme je umístit na scénu,“ připomíná dirigent Mario De Rose, jenž se ujal hudebního nastudování.

Titulní roli dítěte připadla Karolíně Bubleové-Berkové v alternaci s Vladimírou Malou a rovněž tančícím, ale nezpívajícím školákům Ondřeji Janečkovi resp. Nikolasi Harringtonovi. Úlohy oživlých hraček, předmětů a zvířátek převzali Romana Strnadová / Miroslava Veselá, Veronika Holbová / Olga Jelínková, Josef Falta / Ondřej Koplík, Kateřina Falcníková / Šárka Hrbáčková, Zdislava Bočková / Jana Málková, Aleš Janiga / Martin Štolba, František Brantalík / Peter Paleček. Účinkuje rovněž operní sbor pod vedením Martina Veselého.

Dítě a kouzla oceňují znalci jako jedno z nejkrásnějších hudebně dramatických děl určených malému divákovi. „Snažím se otevřít operu lidem a speciálně dětem. Tohle dílo je ideální první setkání. Krátké, nenáročné, pro děti poutavé, zároveň výjimečně kvalitní. V divadle to bereme jako úkol s maximální vážností. Nejen, abychom si odškrtli, že máme něco pro děti,“ zdůrazňuje ředitel Lukáš Průdek. Vstup na představení mají děti zdarma. Dostanou program v podobě pexesa, ta nejmenší i podsedáky, aby se neutopila za zády dospělých.

Ladislav Lhota
Foto Michal Siroň



rav02
rav03
rav04
rav05


Přidej komentář