Magazín kulturního dění v Praze a okolí

Babička Marta upletla krásné copy. Nosí je i Gertruda

bmac01
Třímetrová socha copaté Gertrudy, lépe řečeno Getrudiny hlavy postavené na ladně spletených bílých copech, zdobí Havraní náměstí v Českých Budějovicích od posledního březnového dne. Do konce května bude lákat na výstavu s názvem Babička Marta upletla krásné copy
01.04.2022 10:49 | Ladislav Lhota

Třímetrová socha dívčí hlavy stojící na copech se stala na čas středobodem Havraního náměstí před historickou Rabenštejnskou věží v jihočeské metropoli. Jasně bílá, do dáli svítící Copatá Gertruda má ve své pracovní náplni vybízet kolemjdoucí k návštěvě Galerie R2020 (Kulturní a kreativní centrum Rabenštějnská 2020), v níž slavnostní vernisáží 31. března započala výstava děl česko německého sochaře Štěpána Čapka pod názvem Babička Marta plete krásné copy.   

Č. BUDĚJOVICE – Ačkoliv tvorba Štěpána Čapka není neznámá tuzemskému publiku, u soutoku Malše s Vltavou potažmo v Galerii R2020 se objevuje poprvé. Umělec narozený a žijící v Německu se vrací do krajského města za svými prarodiči a udržuje si vztah k regionu i díky vzpomínkám na studentské období, které strávil pod střechou českokrumlovské Střední uměleckoprůmyslové školy Sv. Anežky České. Odtud zamířil na VŠUP do Prahy. Jeho tatínek Jindra Čapek je mezinárodně uznávaný knižní ilustrátor, jenž se aktuálně prezentuje velkou retrospektivní výstavou v Klášterech v Českém Krumlově.

Štěpánova výstava v Galerii R2020 ukazuje průřez jeho tvorbou od figurálních soch až po současné vlasaté plastiky. Vlasy a účesy jsou autorovým oblíbeným tématem a propisují se do podstastné části jeho uměleckého konání. Rané práce zastupují v centru Rabenštejnská figurální sochy ženských aktů s podivným držením těla vycházejícím z pozic tanečnic. Tvary byly pro Čapka natolik zásadní, že kvůli tomu porušoval figurální a anatomické zákonitosti. Figury paradoxně zůstávaly bez vlasů, jimiž by se narušila kompozice. Později se naopak sochař počal zaměřovat výhradně na vlasy a účesy.

Inspiraci přecházející do fascinace našel ve formě copů, drdolů a různých vlasových struktur pocházejících z odlišných epoch a kultur. V sochách se snaží reflektovat je a promítnout do nich svůj smysl pro strukturální formu. Každá z plastik nabývá vizuálních hodnot ornamentu. Štěpán Čapek, mimochodem spoluzakladatel kapely The Dark Blue Elephants, zároveň upírá sochám hlavní funkci ornamentu a snaží se pracovat s prostorem. Zásadním momentem díla je eliminace obličeje kompenzovaná čistým zájmem o účes a jeho estetiku. Výstava Babička Marta plete krásné copy bude přístupná do konce května 2022.

(lho, tzr)
Foto Ladislav Lhota


bmac02
bmac03
bmac04


Přidej komentář