Magazín kulturního dění v Praze a okolí

Balet projde Labyrintem pana Fauna k Mechanickému pomeranči

mep01
V připravované baletní inscenaci Mechanický pomeranč zatančí také Alessandro Giovine, Hiroto Yamaguchi, Paolo Terranova a František Vlček
15.11.2021 10:40 | Ladislav Lhota

Po dvou startovních premiérách přenesených z uplynulé sezony – Rádio Svobodná Bystrouška (půvabné taneční vyprávění provázené hlasem Karla Högera) na konci září a 3+1 (večer třech domácích tanečníků – choreografů a jednoho hosta) na konci října – si baletní soubor Jihočeského divadla přichystal dvě premiéry na listopad: Labyrint pana Fauna (DK Metropol 19. 11.) resp. Mechanický pomeranč (DK Metropol 26. 11.).

Č. BUDĚJOVICE – Zbrusu nový titul Labyrint pana Fauna se skládá ze dvou choreografií vyjadřujících poutavé příběhy ze světa snů a fantazie. Faunovo odpoledne na hudbu Claude Debussyho a Ondřeje Vinkláta v choreografii Marka Svobodníka (adaptace stejnojmenné a slavné Nižinského choreografie na námět Mallarmého impresionistické básně) vystřídá Labyrint s hudební koláží ze známých děl klasických autorů, kterou uspořádal znovu Ondřej Vinklát. Původní choreografie pro Jihočeské divadlo, dramaturgie a režie se ujal Štěpán Pechar. Scénu připravili Petr Siedlaczek a Pavel Knolle, kostýmy Denisa Horová a taktéž Pavel Knolle.

Každý muž se alespoň jednou v životě stal faunem, tedy lovcem hnaným svými pudy. Faunovo odpoledne zavede diváka do světa snů, jejichž obsahem je vlastní minulost člověka, emoce a skryté touhy. „Zabýváme se tématem faunovství. Faun – muž, nymfa – žena, svět reálný, svět snový,“ charakterizuje první část večera umělecký šéf baletu Lukáš Slavický. Po přestávce se děj přenese do Španělska roku 1944. Ukáže krutou realitu válečné doby a imaginární svět soustředěný na zarostlý a opuštěný labyrint. „Každá choreografie je samozřejmě svébytná. Chtěli jsme udělat takový dramaturgický oblouk,“ říká Slavický.

Lidé se snadno promění v loutky

První uvedení Mechanického pomeranče se přesunulo na pódium DK Metropol také z předchozí sezony ukončené restrikcemi při výskytu covidu-19. Baletní soubor nastudoval inscenaci podle stejnojmenného románu Anthonyho Burgesse v choreografii Tomáše Rychetského a Ondřeje Vinkláta (trojnásobný držitel ceny Thálie a člen skupiny Dekkadancers) na původní hudbu od Ivana Achera. Bude to tuzemská premiéra. „Možná i světová,“ připouští baletní šéf. „Známe činoherní představení s tímto názvem, ale nevíme o baletu. Pojednává o tom, jak jedinec může manipulovat s celou společností skrz násilí, které je přiznané nebo nepřiznané, a lidé se mohou velice snadno stát loutkami,“ nastiňuje obsah.

Představí se tanečníci Mai Iwamoto, Tereza Szentpéteryová, Sebastiano Mazzia, Alessandro Giovine, Ayano Nagamori, Jana Pelcová, Sophie Debou, Shino Fujji, Petronela Bogdan, Jana Zenkerová, István Varga, Paolo Terranova, František Vlček, Hiroto Yamaguchi. „Celý soubor se nachází ve velice dobré kondici. Kdo rozumí tancování, určitě si přijde na své a řekne si, že ten soubor je opravdu dobrý,“ usmívá se Lukáš Slavický a dodává: „Vedle tanečních výkonů zaujme diváky neméně skvělá choreografie a opravdu zajímavá současná hudba od jednoho z nejvyhledávanějších skladatelů Ivana Achera. Nelze opomenout ani výtvarnou stránku. Vytvořili jsme takový Gesamtkunstwerk.“

Ladislav Lhota
Foto Petr Zikmund



Přidej komentář