Cyranův příběh je osvěžený duchem současné doby
V dramaturgickém cyklu Klasika Na Půdě uvedla činohra Jihočeského divadla 5. dubna premiéru odvážné adaptace klasického dramatu Cyrano z Bergeracu, nejvýznamnější divadelní hry francouzského autora Edmonda Rostanda. Světové proslulé veršované dílo přebásnil v moderním duchu současný britský autor Martin Crimp. Pro budějovickou komorní scénu ji v dramaturgii Josefa Kačmarčíka režijně uchopil Adam Svozil. V titulní roli exceluje Tomáš Drápela.
Č. BUDĚJOVICE – Lovestory vzniklá v roce 1897, jejíž první český překlad pořídil o rok později Jaroslav Vrchlický a s dalším přišel Jindřich Pokorný roku 1975, vypráví v prvním plánu o lásce gaskoňského šermíře Cyrana k výrazně mladší sestřenici Roxaně (Na Půdě ji velmi svěže ztělesňuje Eliška Brumovská). Hluboké city ale muž jindy temperamentní nedokáže vyznat kvůli (nejen) svému velikému nosu. Roxana miluje pohledného kadeta Kristiána (Pepa Honzík) sloužícího v Cyranově pluku. O důkladnou zápletku se postará žárlivý hrabě De Guiche (David Krchňavý), taktéž usilující o dívčinu přízeň, jenž pošle Kristiána do války, kam odchází také šermíř, zároveň i básník, z Bergeracu.
Nos XXXL hlavního protagonisty používá jihočeská inscenace v podobě občas nasazované rekvizity. Nechybí širák, odhozený v dál, ani historicky laděné kostýmy (autor Vojtěch Hanyš) s moderními prvky. Útlé jeviště pojme i výjev obléhání Arrasu. „Spousta věcí včetně scénografie vychází z původní verze. Publikum se dočká šermířského souboje a dalších náležitostí patřících k Cyranovi. V Crimpově přebásnění adaptovaném do jazyka dnešní generace, kde britský dramatik využívá principy rapu a současné poezie, se zároveň divák konfrontuje s problémy aktuální společnosti, které z historického příběhu probleskují do naší doby,“ vysvětlil dramaturg Josef Kačmarčík.
Rozdávejte kapesníčky
Na místě nejsou obavy, že hra bude aktualizováním zničená k nepoznání. Cyranovský příběh neztrácí nic podstatného. Dostává se mu však osvěžení, chvílemi nečekaným způsobem, v kontextu reality, kterou prožíváme na počátku 21. století. Někoho snad vyruší vulgarismy. Přesně zapadají do jistých situací, v jiných postrádají opodstatnění. Svozilova inscenace klade důraz na základní lidské city a problémy. Jde o lásku, touhu, rozpor mezi tělem a duchem, sílu a moc slova, o život. Výbojný Gaskoněc s jemnou duší přemůže šermířským umem spoustu nepřátel, ale klesá pod tíží hendikepu v obličeji. Necítí se jako milovník, nedokáže vyznat lásku. Ukazuje křehkost lidského sebevědomí.
Čerstvý díl Klasiky Na Půdě (předcházel Hamlet) zaměstnává nezvyklý počet dvanácti herců. Vedle již zmíněných vystupují Tomáš Kobr (Ligniére), Teresa Schel (Lejla Ragueneau), Pavel Oubram (Le Bret), dále František Hnilička, Petr Šindler, Věra Hlaváčková, Daniela Šišková a Simona Ježková. Dvouhodinové představení se zalidněným jevištěm i hledištěm (vyprodáno asi bude stále) volá příchozí k užití krátkých rukávů. „Vždy se obávám moderního zpracování klasiky, ale pojetí Cyrana mi vyrazilo dech. Zejména výkon pana Drápely. K programu rozdávejte kapesníčky. Velmi oceňuji skrytý odkaz na Járu Cimrmana,“ nadšeně vzkázala premiérová divačka Bára Hrdličková.
Nejbližší repríza se koná 27. dubna.
Ladislav Lhota
Foto Hynek Glos
Přidej komentář
Muzeum Kouzlo starých časů - Historické oděvy a doplňky 1850-1930
KULTURNÍ PŘEHLEDY PŘEDPOVĚĎ POČASÍ VYHLEDÁVÁNÍ V PIS