Magazín kulturního dění v Praze a okolí

Dílo Theodora Pištěka se vrátilo do Zámecké jízdárny

260622pis01
Tvorbu renomovaného výtvarníka Theodora Pištěka mohli návštěvníci Alšovy jihočeské galerie naposledy spatřit bezmála před třemi desítkami let. Do Zámecké jízdárny se aktuálně vrátila Pištěkova tvorba vzniklá ve světovém hyperrealistickém kontextu. Patří sem také ikonický olej na plátně Ecce homo z roku 1983
26.06.2022 13:31 | Ladislav Lhota

Do výstavních prostor Alšovy jihočeské galerie v Hluboké nad Vltavou se vrátilo po devětadvaceti létech podmanivé dílo Theodora Pištěka, jenž si letos v říjnu připomene devadesáté narozeniny. Slavný malíř, kostýmní výtvarník, scénograf a bývalý automobilový závodník se tentokrát na českém jihu prezentuje v kontenxtu světového hyperrealismu. Expozici s názvem Theodor Pištěk – Senzační realismus lze navštívit do 30. října 2022. Zároveň jsou zastoupení autoři Richard Estes, Gottfr. Helnwein, Gérard Gasiorowski, Jacques Monory, Gerhard Richter.

HLUBOKÁ NAD VLTAVOU – Výtvarné práce Theodora Pištěka  se objevují v Alšově jihočeské galerii téměř po třech desetiletích. „Tehdejší výstava se zapsala do paměti mnoha návštěvníků. Na obálce se nacházel obraz Ecce Homo. Rovněž letos u nás lidé uvidí toto dílo,“ připomíná ředitel galerie Aleš Seifert. „Jsem přesvědčený, že to bude znovu velká událost. Navíc uvidíme Pištěkovu tvorbu v širším kontextu uměleckého vývoje,“ doplňuje Aleš Seifert. Výstavu chystala galerie dlouho a kvůli covidovým omezením se termín konání posunul až na rok 2022, který zarámuje autorovo významné životní jubileum. Narodil se v Praze 25. října 1932.

Umělcovými rodiči byli filmový herec Theodor Pištěk st. a herečka Marie Ženíšková. Dědeček František Ženíšek byl malíř a příslušník generace Národního divadla. Theodor Pištěk ml. navštěvoval Vyšší školu uměleckého průmyslu v Praze (1948 – 1952), jako osmnáctiletý vstoupil do Autoklubu. Vystudoval pražskou AVU v ateliéru Vratislava Nechleby (1952 – 1959), čestný rok potom strávil v ateliéru Antonína Pelce. Roku 1959 jej filmový režisér František Vláčil oslovil ke spolupráci na filmu Holubice, vedle výtvarné spolupráce vytvořil Pištěk také kostýmy. Od té doby se podílel jako výtvarník kostýmů na více než stovce filmů.

První samostatnou výstavu uspořádal roku 1960 v pražském Filmovém klubu. O dva roky později se stal členem recesistického sdružení Paleta vlasti. Vytvořil kostýmy pro Vláčilovy vrcholné filmy Vláčila Markéta Lazarová a Údolí včel. Na Expu 1967 v Montrealu spolupracoval na výtvarném řešení výstavy Člověk a jeho svět. V létech 1972 a 1973 byl nominovaný do československé reprezentace pro automobilové závody na okruzích. Roku 1977 se úspěšně zúčastnil 9. mezinárodního festivalu malby v Cagnes-sur-Mer. Za kostýmní návrhy k filmu Miloše Formana Amadeus (1984) obdržel amerického Oscara. Za kostýmy k Formanovu filmu Valmont (1989) obdržel francouzského Césara.

Nabízí se napínavé srovnání

Po zvolení Václava Havla prezidentem republiky navrhl Theodor Pištěk uniformy Hradní stráže. V roce 1990 inicioval založení Ceny Jindřicha Chalupeckého. V roce 1993 se konala jeho rozsáhlá výstava v Alšově jihočeské galerii, roku 1997 vystavoval v Galerii hlavního města Prahy. Za dlouhodobý umělecký přínos v oblasti kinematografie obdržel cenu Český lev 2004. Jako jediný Čech se představil na výstavě East of Eden 2011 v budapešťském Ludwigově muzeu. U příležitosti umělcových osmdesátin v roce 2012 uspořádala retrospektivní výstavu Národní galerie v Praze. Renomovaný výtvarník v současnosti žije a pracuje v Mukařově.

Postavení Theodora Pištěka na české umělecké scéně je zcela mimořádné. Opírá se zejména o malířovo specifické realistické období. Krátkou, zato intenzivní periodu světového foto či hyperrealismu obohatil bezesporu o komplikovaný, ale divácky účinný narativ vrstvení příběhu za malbou. Ve vztahu k dějinám malířství jako takovým, stejně jako k aktuálním společenským i filozofickým tendencím. „Navýsost napínavé je srovnání Pištěkova přístupu s americkými hyperrealisty i tendencemi evropského malířství, které vycházelo z realismu,“ upozorňuje kurátor výstavy Martin Dostál. V Zámecké jízdárně k tomu poslouží díla zapůjčená z Vídně, Budapešti či Koblence.

Na široce koncipované výstavě East of Eden v Budapešti se Pištěkovo dílo objevilo po boku amerických a evropských hyperrealistů. Ke svébytné realistické prezentaci s lehkými přesahy k jeho evropským a americkým druhům se aktuálně odhodlala Alšova jihočeská galerie. Ukazuje výhradně mistrovy realistické a zároveň ikonické práce v téměř komplexním přehledu od počátku sedmdesátých let 20. století do první poloviny následné dekády. Malíř se však ke svébytnému realismu výjimečně vracel až do nedávné doby. Slavnostní zahájení výstavy se uskutečnilo v Zámecké jízdárně v Hluboké nad Vltavou v sobotu 25. června od 15 hodin.

(lho, ska)
Foto archiv Alšovy jihočeské galerie


260622pis02
260622pis03
260622pis04
260622pis05
260622pis06


Přidej komentář