Magazín kulturního dění v Praze a okolí

Divadelní Bačkorové s humorem vyjadřují lidskost

gav01
Ivo a Marek, bývalý a současný manžel učitelky Anny, přes všemožné peripetie dprovázející soužití ve společném bytě, do nichž vstoupí ještě další žena Marie, dokážou vytvořit a upevnit velmi nezvyklé a silné kamarádství
30.10.2019 16:01 | Ladislav Lhota

V české premiéře se 25. října vypravila za diváky Jihočeského divadla netradičně pojatá komedie o milostném čtyřúhelníku, kterou pod názvem Bačkorové napsal současný chorvatský dramatik Miro Gavran a režijně připravila Jana Kališová. Příběh ukazuje mimořádné přátelství dvou chlapů, jehož pevnost možná trochu paradoxně zocelí až neuvěřitelně propletené vztahy se dvěma ženami. Herecky se v pravém smyslu vyřádí Věra Hlaváčková, Tomáš Drápela a Martin Hruška, ve druhé části děje se připojí Dana Verzichová.

Č. BUDĚJOVICE – Bankovní úředník Ivo se neprávem ocitl ve vězení za podvod, kterého se dopustil někdo jiný. Manželka Anna požádala o rozvod ještě během soudního procesu a přivedla si do bytu druhého manžela, kolegu Marka z učitelského sboru. Ivo je náhle očištěný, ocitne se na svobodě a vrací se domů. Stále mu patří polovina malého bytu, a protože nemá jinou možnost, nastěhuje se k bývalé manželce a jejímu novému partnerovi. Rozvíjejí se komické zápletky, někdy až bizarní situace. Všechno graduje s příchodem Marie, lékařky a svobodné matky. Mezi oběma muži se přes rozmanité peripetie upevňuje velmi neobvyklé a silné kamarádství.

Miro Gavran se jako jediný žijící dramatik v Evropě těší z vlastní divadelní přehlídky Gavranfest uváděné každoročně v jiné zemi (letošní 10. ročník viděli diváci v Praze). Nejen ve hře Bačkorové, také v dalších komediích píše syn venkovských učitelů o dominantních ženách a submisivních mužích. Reaguje na skutečnost, že v posledních desetiletích si muži a ženy proměnili úlohy, tudíž se často profilují výrazně dominující ženy. „Obrat ve vztazích je už patrný i v donedávna patriarchálních společnostech. Ženy se stále víc uplatňují v politice nebo manažerských postech. Možná proto měli Bačkorové úspěch v tolika zemích. Lidé se poznávají v příběhu a mohou se zasmát sami sobě,“ říká autor.   

Komedie o ženách, které i při společenské změně zůstávají velmi emotivní, a mužích působících jako bačkorové, i když to možná s nimi není tak zlé, disponuje značným potenciálem udržet se dlouho na repertoáru Jihočeského divadla. Nejen díky tématu blízkému většině diváků a brilantním výkonům oblíbených hereckých osobností (Miro Gavran: „Herci mají velmi dobře přidělené postavy a vytvořili je s přehledem. Představení má rytmus, jaký jsem chtěl, kostýmy i scéna přesně odpovídají mým představám. Chtěl jsem vyjádřit humor a lidskost.“). Scénu navrhl Karel Čapek, kostýmy Kristina Matre Křížová. Hudbu složil Daniel Šubrt, český překlad pořídil František Karoch.

Ladislav Lhota
Foto Alexandr Hudeček        


gav02
gav03
gav04
gav05
gav06


Přidej komentář