Magazín kulturního dění v Praze a okolí

Dostanou niky u Špitálku moderní podobu?

170322sp01
Mezi devětadvaceti variantami k obnovení výzdoby třech venkovních nik barokního kostelíku Nejsvětější Trojice na českobudějovické Pražské třídě u tzv. Špitálku nechybí historizující návrhy, které se přibližují originální výmalbě památkově chráněného interiéru. Další upřednostňují progresivní koncepty ze sféry moderního umění
17.03.2022 17:33 | Ladislav Lhota

Galerie Národního památkového ústavu (NPÚ) na Senovážném náměstí (dům U Ferusů) v jihočeské metropoli hostí od 18. března do 8. dubna (všední dny 10 – 16 hodin) prezentaci soutěžních návrhů na obnovení výzdoby venkovní fasády restaurovaného kostelíku Nejsvětější Trojice na Pražské třídě, který je součástí areálu tzv. Špitálku založeného počátkem 16. století a přebudovaného později do barokní podoby. Sešlo se dvacet devět návrhů od umělců a také studentů výtvarných oborů. Vítěze určí odborná porota s přihlédnutím k hlasování veřejnosti.

Č. BUDĚJOVICE – V aktuální době pokračuje kompletní restaurátorská a stavební obnova někdejšího špitálního kostela. Venkovní niky kostelního presbytáře byly v minulosti ozdobené třemi malbami s námětem Sv. Alžběty Durynské (sestřenice krále Václava I. a Sv. Anežky České), Piety a Nejsvětější Trojice. „Malby v průběhu staletí bledly, až postupně zmizely docela. Siluety postav byly v nikách patrné ještě na počátku 20. století, jak dokládají dobové fotografie. Dnes po nich nenacházíme žádné stopy. Rekonstrukci původní výzdoby nelze provést kvůli absenci jakýchkoliv fragmentů,“ vysvětluje historička umění a kurátorka aktuální výstavy Milena Hajná z NPÚ.

Památkáři vyhlásili veřejnou soutěž na výtvarný návrh nového ztvárnění výzdoby tří nik. Zapojilo se dvacet devět autorů. Renomovaní tvůrci i studenti výtvarného umění. Předložili návrhy historizujícího charakteru i progresivní koncepty ze sféry moderního umění. Někteří počítají s využitím tradiční techniky malby do mokré omítky (fresky), jiní upřednostňují méně obvyklou reliéfní sochařskou techniku do bronzu nebo práci s kovovými deskami, sklem či kovářskými prvky. „Soutěž ukázala na bohaté spektrum možností, jak vnímat a uchopit původní náměty. Všechny tři motivy jsou navíc velmi aktuální vzhledem k událostem z poslední doby,“ připomíná kurátorka.

Autoři reagují na válečný konflikt

Některé návrhy reflektují původní barokní styl a přibližují se originální výmalbě interiérů špitálního kostela. Další autoři pojali náměty symbolicky. Jeden pracuje se sklem jako materiálem blízkým člověku z pulzujícího velkého města. Druhý odkazuje na estetiku středověkých vitráží s jasně definovanými linkami, ale do tradičních motivů vnáší moderní nádech. Jiné návrhy pro jednotlivé výklenky působí jako navzájem propojená krajina. „Našli se autoři tvořící pod návalem emocí, které v nich vyvolalo vypuknutí válečného konfliktu na Ukrajině. Rozměrné plátno zachycuje trpící i pečující lidi dnešní doby – uprchlíky, ošetřovatele z hospiců, děti šťastné i zanedbané,“ popisuje Milena Hajná.

Umělecká soutěž má přispět k diskusi o umění ve veřejném prostoru, možnostech propojení nových uměleckých prvků a historických staveb. Zároveň i podnítit širší zájem obyvatel Českých Budějovic o umění v jejich bezprostředním okolí. „Kolem Špitálku na Pražské třídě projde denně velké množství lidí a toto místo spoluvytváří realitu každodenního života. Výzdoba nik na místě zaniklých původních maleb by měla zaujmout, duchovně obohatit, ale i potěšit kolemjdoucí. Návrhy účastníků soutěže a interpretace znázorněných témat stojí za zamyšlení,“ uzavírá pracovnice NPÚ.

Návštěvníci si mohou výstavu prohlédnout a vyjádřit se k předloženým návrhům v galerii NPÚ na českobudějovickém Senovážném náměstí (dům U Ferusů) po dobu tří týdnů. Deadline je 8. dubna. Následně se sejde odborná komise, která s přihlédnutím k názorům veřejnosti určí vítěze soutěže. Realizace zvoleného návrhu by neměla přesáhnout závěr letošního roku. V následujícím roce se počítá s otevřením malého muzea přibližujícího historii Špitálku, jehož založení se váže k letopočtu 1515. Ve druhé polovině 18. století se dočkal barokní přestavby plně respektované při nedávné rozsáhlé rekonstrukci. Muzejní provoz se plánuje pouze k významným příležitostem.

(lho, sla)
Foto Ladislav Lhota a SOkA České Budějovice


170322sp02
170322sp03
170322sp04
170322sp05
170322sp06
170322sp07
170322sp08
170322sp09
170322sp10
170322sp11


Přidej komentář