Magazín kulturního dění v Praze a okolí

Dům umění hostí komorní výběr kreseb Romana Brichcína

rbr01
Kresba hraje zásadní roli v tvorbě na jihu Čech usazeného výtvarníka Romana Brichcína. Komorní výběr aktuálně představuje Dům umění na českobudějovickém náměstí Přemysla Otakara II.
09.01.2020 13:21 | Ladislav Lhota

Galerie současného umění a architektury v Domě umění města České Budějovice v čerstvě otevřeném výstavním projektu od 9. ledna do 9. února prezentuje po delší době dílo jihočeského umělce. Kurátor Michal Škoda se rozhodl na úvod roku 2020 přiblížit kulturní veřejnosti poprvé souborně kresbu jednašedesátiletého výtvarníka a malíře Romana Brichcína, rodáka z Plzně, jenž s manželkou Dagmar žije a tvoří v Českých Budějovicích a Hluboké nad Vltavou.

Č. BUDĚJOVICE – Absolvent katedry výtvarné výchovy Pedagogické fakulty v Plzni 1980 – 1985 (ještě předtím studoval kresbu a malbu u Jiřího Zemana a akademické malířky Dany Puchnarové) poprvé samostatně vystavoval v Praze roku 1988. Od té doby realizoval mnoho samostatných i kolektivních výstav v domácích a evropských galeriích. Zúčastnil se také projektu Galerie La Femme v Brazílii roku 2005. Jeho díla se stala součástí stálých sbírek Národní galerie v Praze, Alšovy jihočeské galerie nebo bavorské Sparkasse Passau. Pro citlivou barevnost a osobitý kompoziční řád jej odborníci považují za dědice pováčené české malby (Valter, Jíra, Sozanský).

Roman Brichcín hledá inspiraci v křesťanství, mezilidských vztazích, hudbě, přírodě. Jeho obrazová tvorba se stala dostatečně známou, zato kresby jsou k vidění vzácně, což zvyšuje přitažlivost aktuálně sestaveného komorního výběru v českobudějovickém Domě umění, kde se nacházejí, mimo jiných, obrázky vzniklé po autorově prožitcích v pařížském metru nebo na pohřbu bratra. „Kresba v Brichcínově tvorbě hraje od počátku zásadní roli. Doprovází ho jako nezbytnost v každodenním životě. Mnohdy se stává počátečním krokem k následnému obrazu, v hojném počtu ale zůstane finálním dílem,“ připomíná Michal Škoda.

Ladislav Lhota
Foto autor  


rbr02
rbr03
rbr04
rbr05
rbr06
rbr07
rbr08
rbr09
rbr10
rbr11


Přidej komentář