Koncert Celestial Ground
Magazín kulturního dění v Praze a okolí 
Rakouský ples

Fotografové vidí domov po svém. Důkazy jsou v kině Kotva

dom01
Imprese z domova svých příbuzných na Sibiři zachycuje fotoaparátem Martin Wágner
18.10.2016 20:03 | Ladislav Lhota

Kavárna a předsálí kina Kotva na Lidické třídě v Českých Budějovicích se od 14. října do 9. prosince staly hostitely výstavního projektu Domov stvořeného devíti fotografy, které spojuje působení na Institutu tvůrčí fotografie v Opavě. V roce 2013 završili studium, ale nechtěli se úplně rozejít. Rozhodli se každý následující rok připravit sérii snímků na konkrétní téma. Kolekci pro rok 2016 přestěhovali do jihočeské metropole z Blatné.

ČESKÉ BUDĚJOVICE – Předchozí projekty dosud bezejmenné skupiny fotografů-spolužáků nesly názvy Vltava a Les. Putovaly po exhibičních prostorách v českobudějovickém kině Kotva (jeden z devítky Václav Němec tady funguje jako kurátor fotografických výstav), Art-rezidenci Zahradník v Praze a Malé galerii České spořitelny v Kladně. Podíleli se na nich i tvůrci, kteří nestudovali na ITF.

Pro letošek se členové „skupiny-neskupiny“ rozhodli fotograficky ztvárnit Domov. Téma natolik široké, že dalo možnost ve vystavovaném souboru rozprostřít celou škálu fotografických stylů jednotlivých autorů od ryze dokumentaristického až po spíše výtvarné subjektivní výpovědi. Fotografové se rozmáchli od veselejšího pojetí (většinou ženy) k temnějšímu (většinou muži). Někteří ortodoxně tvořící na barvu zvolili poprvé černobílý snímek, jiní se naopak poprvé (či podruhé) rozhodli pro černobílé vyjádření svého záměru.

Spoušť mačkala asistentka

Každý z devíti vystavujících připravil minisérii obrázků, v níž zcela po svém prezentuje vlastní vidění domova. Martin Wágner (1980) od svých čtrnácti let podnikl třiatřicet výprav do Ruska. Byl tam i letos s manželkou Světlanou a malým synkem a fotil domácí prostředí u příbuzných na Sibiři. Filip Singer (1980) coby vícenásobný držitel ceny Czech Press Photo má za sebou rovněž četné výjezdy na Sibiř, do centrální Asie a Číny, pro aktuální výstavu se však rozhodl nafotit své rodinné prostředí a prázdniny svých dětí.

Brněnský Jan Vermouzek (1979) si také oblíbil cesty do Ruska, ale rád se s objektivem toulá kolem hradu Landštejn nebo v zákoutích jihomoravské metropole. Tam ho zaujala nová kašna před Janáčkovým divadlem a rozhodl se vytvořit sérii „koupacích“ autoportrétů. Potřeboval k tomu plavky, lodičku z umělé hmoty (dětskou hračku) a sličnou asistentku, která mačkala spoušť. Jihočech Václav Němec (1965) dodal snímky z Novohradska, kde mnoho lidí ztratilo domov vlivem politických událostí a jiní ho naopak našli.

Dalšími účastníky projektu Domov jsou Šimon Pikous (1970), jenž vystavoval samostatně v řadě míst České republiky, v Německu i USA, Jiřina Hankeová (1948), nejen fotografka, ale i malířka a básnířka (do kavárny v Kotvě umístila snímky své domácí pohovky s jarním, letním, podzimním a zimním přehozem), Lenka Pužmanová (1978), především grafička, také členka budějovického fotoklubu Vývojka, její kolega z Vývojky Bedřich Benek (1961) a Michael Kratochvíl (1967) tvořící v pražském Karlíně, syn slavného fotografa Antonína Kratochvíla.

Ladislav Lhota
Foto autoři projektu Domov


dom02
dom03
dom04
dom05
dom06


Přidej komentář