Magazín kulturního dění v Praze a okolí

Galerie v Domě umění představuje dalšího Japonce

080623tst01
Výstava s označením Archeologie budoucnosti představuje v Českých Budějovicích tvorbu významného japonského architekta Tsuyoshi Taneho a jeho věhlasného ateliéru ATTA, který se autorsky podepsal kupříkladu pod projektem stadionu Kofun sloužícího při Letních olympijských hrách v Tokiu 2020 nebo podobou Estonského národního muzea
08.06.2023 20:01 | Ladislav Lhota

Galerie současného umění a architektury v Domě umění města České Budějovice otevřela slavnostní vernisáží 8. června výstavu s názvem Atelier Tsuyoshi Tane Architects – Archeologie budoucnosti. Pozoruhodný projekt představuje výjimečného tvůrce Tsuyoshi Taneho a rozšiřuje již poměrně dlouhou řadu výstav, které v jihočeské metropoli prezentovaly dílo jeho japonských krajanů, jimiž jsou Hidetoshi Nagasawa, Reyko Ayoagi, Sukenari Masanori, Atsuo Hukuda, Katsuo Katase, Takashi Suzuki, Takeshi Hosaka. Expozice bude přístupná do letošního 27. srpna.

Č. BUDĚJOVICE – Tsuyoshi Tane (1979) se narodil v Tokiu. Vystudoval Hokkaido Tokai University, odborné zkušenosti získal během pobytu v Londýně, Dánsku a Švédsku. Poté se usadil v Paříži, kde působí dodnes. Roku 2006 byl spoluzakladatelem atelieru DGT (Dorell – Ghotmeg – Tane). Přelomovým se stal rok 2017, kdy zanikl DGT a Tane založil Atelier Tsuyoshi Tane Architects (ATTA), který brzy získal významná ocenění včetně Grand Prix francouzských architektů 2016 a 2021. „Je nám velkou ctí, že po Tokiu, Sao Paulu a Basileji mohou i České Budějovice představit tvorbu Tsuyoshi Tane a jeho ateliéru,“ vyzdvihuje kurátor Michal Škoda. 

Taneho jméno stále silněji rezonuje ve světě současné architektury. Japonský autor má za sebou řadu významných projektů, mezi nimiž vyčnívá Estonské národní muzeum (2016), Hirosaki Museum of Contemporary Art (2020), stadion Kofun vybudovaný pro potřebu olympijských her 2020, Todoroki House in Valley (2018) nebo Hirosaki Museum of Art v japonském Aomori (2020). Významný umělec v současné době pracuje na projektu městského zemědělství  388 Farm ve městě Shibuya, který se týká území v délce 3.4 kilometru, a na stavbách hotelů Imperial Tokyo resp. Hotel de la Marine v Paříži.

Vykopávají minulost jako archeologové

Na počátku každého projektu z dílny ATTA stojí výzkumná fáze, která odkrývá dějiny konkrétního místa se snahou integrovat je do tvůrčího procesu. „Usilujeme o vytvoření architektury, kterou nikdo předtím neviděl, nezažil, ani si nepředstavoval. Nesledujeme však neotřelou a futuristickou architekturu. Při zhmotnění architektury s původem v historii dané lokality uchopujeme širší perspektivu. Cestujeme zpátky v čase a vykopáváme minulost, abychom našli vzpomínky zasazené v místě, jako by to udělal archeolog. Je to překvapivý a radostný proces, hluboké poznávání toho, co jsme nevěděli, co bylo zapomenuté a ztratilo se v důsledku modernizace a globalizace,“ říká Tsuyoshi Tane.

Uvedený přístup označuje Tane jako Archeologii budoucnosti. „Výstava nás vtahuje do poetického prostředí naplněného rozmanitou prací od intimních realizací až po nejzásadnější díla. Nespočet obrazů od referenčních snímků ke skicám spolu s archeologickými artefakty a pozoruhodnými modely jasně demonstrují formulaci autorových myšlenek a ukazují cestu, po níž kráčí architekt,“ vysvětluje Michal Škoda. „Paměť ovlivňuje přítomnost a vytváří budoucnost. Domnívám se, že tvorba ATTA je jasným apelem nám všem, kdo jsme zodpovědní za současnost i budoucnost našich měst, abychom přemýšleli o potenciálu, poslání a budoucích možnostech architektury,“ uzavírá kurátor.

(lho)
Foto archiv Galerie současného umění a architektury


080623tst02


Přidej komentář