Magazín kulturního dění v Praze a okolí
Knižní startér

Kalifornská mlha? Výborná hra pro dva výborné herce

ka01
Komorní drama Kalifornská mlha, které uvádí Jihočeské divadlo ve studiové scéně Na Půdě, je hereckým koncertem Daniely Bambasové a Lubora Šplíchala
12.02.2018 12:08 | Ladislav Lhota

Prvním titulem aktuální sezony nazkoušeným ve studiové scéně Na Půdě (pod střechou historické budovy Jihočeského divadla) se stalo drama Kalifornská mlha od současného amerického autora Stephena Sachse. Premiéra se posunula ze začátku prosince na úplný konec minulého roku kvůli onemocnění Jiřího Untermüllera, jehož roli po boku Daniely Bambasové narychlo převzal hostující Lubor Šplíchal. Při dohadech o pravosti obrazu, jehož autorství údajně patří věhlasnému Jacksonu Pollockovi, oba herci excelují a bravurním způsobem vtáhnou diváka do děje.   

Č. BUDĚJOVICE – Sachsovo drama, obrovský hit roku 2009 v USA i Londýně,  stojí na bouřlivé, zároveň trochu komické slovní přestřelce, stupňované až do fyzické konfrontace, mezi živočišnou jobless barmankou a kultivovaným expertem na výtvarné umění. Děj se odvíjí kdesi v Kalifornii s kulisou obytného přívěsu, ve kterém žije Maude přes třicet let a coby hamtavý křeček ho zaplňuje všemožnou veteší. Za tři dolary zakoupila na bleším trhu údajně zapomenutý obraz mistra akční malby Jacksona Pollocka a vidí v něm originál, správně nazývaný Levandulová mlha.

Pro úřední potvrzení pravosti si barmanka Maude objedná návštěvu profesionálního znalce Lionela, bývalého ředitele Metropolitního muzea v New Yorku. Lionel přiletí soukromým tryskáčem v nažehleném obleku, naleštěných botách, a společnost rozevláté, poněkud i vulgární Maude je mu od počátku nepříjemná. Chová se odtažitě a zakrátko s jistotou prohlásí, že obraz nevytvořil Pollock. Aktéři se vzájemně sprchují argumenty, jejichž obsahem není jen pravost či nepravost údajného výtvarného skvostu, ale také smysl života, odvaha a síla žít, nepoddat se ranám osudu.

Obě postavy jsou velmi barvité. Setkání vypadá jako souboj, ale posléze vyjde najevo, že soupeři mají víc společného, než se mohlo zdát. Bývalý ředitel je pan někdo a zpočátku to vypadá, že nevzdělanou barmanku smázne. Nakonec jí složí poklonu, neboť opuštěná žena prokáže obrovskou vůli prát se a nenechat si vzít svůj sen. „Je to výborná hra pro dva výborné herce. Vznáší se nad ní určité tajemství, které se úplně nerozluští a každý divák si ho může vyložit po svém,“ říká režisérka Jana Kališová.

Potkávají se rozdílné osobnosti

Pro stálici činoherního souboru Jihočeského divadla Danielu Bambasovou je Kalifornská mlha první zkušeností s komorním vystoupením pro dva herce. „Na inscenaci je velmi zajímavé setkání zcela rozdílných osobností. Zamilovala jsem si Maude. Je živelná a otřískaná životem, který jí nerozdal moc hezké karty. Přesto se nevzdává a bojuje o sebeurčení. Věří, že posune na vyšší level svoji existenci, na první pohled prázdnou a bezvýznamnou,“ zdůrazňuje držitelka jedenácti jihočeských Thálií.

Nečekaně svěžím zážitkem pro jihočeské publikum se stal záskok pražského herce Lubora Šplíchala, jenž vedle excelující Daniely Bambasové podává neméně vytříbený a přesvědčivý výkon. Lionel v jeho podání nemá chybu. Vyzkoušel si tuto roli spolu s Vilmou Cibulkovou ve třiceti reprízách na prknech Divadla v Řeznické, kde měla Kalifornská mlha v překladu Pavla Dominka českou premiéru roku 2015. Pojetím se však lišila od budějovické verze, pro jejíž nastudování zdaleka nestačilo herci jen oživit paměťové buňky.

Dojížděním do Českých Budějovic prokázal Lubor Šplíchal značnou obětavost, neboť tím prakticky zaplnil poslední skulinky ve svém enormním vytížení. Absolvent DAMU a lékařské fakulty je totiž nejen principálem Divadla Aqualung s domovským působištěm v Žižkovském divadle Járy Cimrmana, ale také otcem rodiny a zdatným operatérem Oční kliniky na Karlově náměstí. Dodejme, že autorem scény ke hře Kalifornská mlha v Jihočeském divadle je osvědčený scénograf Pavel Krejčí, na pohybové spolupráci se podílí Jaroslava Leufenová a inscenaci dotváří původní hudba Jana Bubáka.  

Ladislav Lhota
Foto Petr Neubert


ka02
ka03
ka04
ka05
ka06


Přidej komentář