Koncert Celestial Ground
Magazín kulturního dění v Praze a okolí 
Rakouský ples

Kat Harry nežije jenom vzpomínkami na svoji práci

kati01
Odsouzený Hennessy (Tomáš Havlínek) se brání před popravou, ale prodlouží si život jen o několik minut
12.02.2017 16:04 | Ladislav Lhota

První činoherní premiéra roku 2017 v Jihočeském divadle (10. února), černá, ale hodně černá komedie Kati, pro niž se snad lépe hodí označení detektivní thriller, představuje žhavou novinku v celosvětovém měřítku. Dílo proslulého dramatika Martina McDonagha poprvé uvedlo londýnské Royal Court Theatre v září 2015. Na české půdě získal primát pražský Činoherní klub v prosinci 2016. Souběžně s Jihočehy přichystalo inscenaci také Klicperovo divadlo v Hradci Králové.

ČESKÉ BUDĚJOVICE – Podstatná část děje se odehrává v hospodě, kterou vlastní kat Harry Wade (Martin Hruška) v severoanglickém městečku Oldham nedaleko Manchesteru. Píše se rok 1965. Na jihu Anglie se uvolňuje společenská atmosféra a vládnou Beatles, zatímco konzervativní sever se stále přidržuje viktoriánských mravů. Trest smrti je zrušený podmíněně, ale popravovat se může dál, třeba za žhářství v královských loděnicích. Až do roku 1998, kdy britský parlament zruší nejpřísnější ortel definitivně a bez výjimky.

V prologu servírují inscenátoři takříkajíc v přímém přenosu poslední okamžiky před popravou i samotný akt oběšení. Kat Harry s pomocníkem Sydem (Tomáš Drápela) přicházejí do cely pro odsouzeného Hennessyho (Tomáš Havlínek). Asistuje ředitel věznice (Petr Červinka), doktor (Jan Konrád) a strážníci (Jaroslav Kukrál, Lukáš Sklepička). Trestanec se brání, ale prodlouží si život jen o několik minut.

Scénář vznikl za jediný měsíc

Účinkující se přesunou do hospody, která nepřestává být atrakcí pro štamgasty Billa (Ondřej Veselý), Charlieho (René Šmotek) či nahluchlého Arthura (Jiří Untermüller). Zajímá i novináře Clegga (Václav Švarc), jenž si rafinovaně vynutí rozhovor s katem. Jako doma se tady cítí policejní inspektor Fry (Pavel Oubram), opravdu doma je katova manželka Alice (Jaroslava Červenková) s dcerou Shirley (Kamila Janovičová).

Jednoho večera vstoupí londýnský floutek Mooney (druhá role Tomáše Havlínka), jenž drzým vystupováním dokonale rozvíří ovzduší a stereotypní chod událostí. Druhý den vyláká na schůzku nesmělou Shirley, která se dlouho nevrací. Znovu se však objeví Mooney a zvýrazňuje pochyby, zda kat kdysi nepopravil nevinného. Ve strachu o dceru, který svými řečmi znásobí bývalý asistent a nyní Mooneyho komplic Syd, začne Harry jednat. S nechtěnou asistencí starého konkurenta v katovském řemesle Pierrepointa (Jan Dvořák) se koná další poprava.

Hra nevznikla přímo na motivy skutečných událostí, ale vydatně čerpá inspiraci u osobností, které existovaly, a soudních případů, které se staly. Nápad zdramatizovat téma slavných katů a pohrát si s dilematem obklopujícím oprávněnost trestu smrti, nosil Martin McDonagh (1970) v mysli patnáct let, jak sám přiznal, a potom napsal scénář za jediný měsíc. V Londýně narozený dramatik irského původu se uvedl drsnými komediemi z irského venkova. Získal řadu divadelních ocenění a prorazil také u filmu (Oscar za krátký snímek Six Shooter, nominace na Oscara za scénář k celovečernímu filmu V Bruggách).

Uvidíte, jak se u nás věší

Jihočeské divadlo seznamuje návštěvníky s McDonaghovou tvorbou docela vytrvale. Činohra nastudovala Mrzáka inishmanského (2005), Krásku z Leenane (2006) a Osiřelý nápad (2008). „V rané éře zasadil autor své hry na venkov do západního Irska a vyplnil je figurkami s morbidními zájmy. Předchozí dvě díla odklonil do Londýna a do Ameriky. Po dvanáctileté pauze přišel s Katy, které umístil na sever Anglie. Příběh je tragický, ale nejvypjatější momenty provází odzbrojující humor,“ připomíná dramaturg Daniel Přibyl.

Na česká pódia se Kati dostali v překladu Ondřeje Sokola. Režie v Jihočeském divadle se chopila Martina Schlegelová, která zde spolupracovala na incenaci Zavolejte Jeevese. „Autor se hodně snaží nemoralizovat. Dělá to tak intenzivně, že nás přinutil vést boj za to, aby se vůbec vylouplo nějaké téma. Nakonec se jich vylupuje víc a zůstane na divákovi, které si odnese jako hlavní,“ pobízí mladá režisérka, která s realizačním týmem řešila i složitou technickou otázku provedení popravy. „Uvidíte, jak se u nás věší,“ dodává s úsměvem.

Scénu k představení, jehož délka nepřesáhne dvě hodiny, vytvořila Pavla Kamanová. Kostýmy vyšly z dílny Vladimíry Fomínové, pohybové spolupráce se ujal Martin Pacek. Hudbu poskládanou z britských hitů šedesátých let zkombinoval s působivým sound designem Filip Skuhrovec, zvukový designér Českého rozhlasu. Dlužno dodat, že hospodská mluva na pódiu ani trošičku neidealizuje zvolené prostředí a vzhledem k tomu, co tady zazní, bude rozumné nevodit do hlediště dětského diváka. Nejbližší reprízy jsou na programu 16. a 21. února resp. 1. a 22. března.

Ladislav Lhota
Foto Petr Neubert



kati02
kati03
kati04
kati05
kati06


Přidej komentář