Kdo je nepoučitelný? Člověk vůbec, říká malíř KW
Českobudějovická galerie Měsíc ve dne (v Nové ulici) přivítala podzimní návštěvníky výstavou KW Nepoučitelný. Od 13. září do 13. října nechává nahlédnout do díla – jeho prostřednictvím také do duše – uznávaného českého malíře Igora Korpaczewskiho (1959), dvakrát nominovaného na ocenění Umělec má cenu – pro osobnosti starší generace s výrazným mezigeneračním vlivem. Nositel uměleckého jména KW se v aktuální tvorbě vymezuje proti démonům, kteří se snaží uchvátit člověka.
ČESKÉ BUDĚJOVICE – Igor Korpaczewski pracoval třiadvacet let jako asistent v ateliéru Jiřího Sopka na Akademii výtvarných umění v Praze a vedle pedagogické činnosti začal vystavovat v pražské Galerii U Řečických (1993) či Galerii JNJ (1996). Následovaly samostatné výstavy v Galerii Václava Špály v Praze (2001), v Galerii Brno (2006), pražské MeetFactory a ostravské Galerii Dole (obě 2008), pražské Drdova Gallery (2013) či Galerii města Blanska (2014). V roce 2010 vystavoval s Robertem Šalandou v pražském NoD a rok nato s Markétou Othovou v Domě Pánů z Kunštátu při Domě umění v Brně.
První letošní výstava Igora Korpaczewskiho se uskutečnila v Galerii města Kolína. Výtvarník po celou kariéru užívá pseudonym KW (někdy Q) odvozený z vlastního příjmení. Svoji hudební produkci, s níž obohatil i chvíle po vernisáži v Českých Budějovicích, zastřešuje jinými značkami, například Ewski (lopps+voice). V expozici Nepoučitelný doznívá zlomový okamžik pro KW, před časem dostiženého vnitřní potřebou vyslovit nesouhlas s rostoucí nenávistí a zlem v české společnosti. Kdo je nepoučitelný? „Člověk vůbec. A někteří lidé zvlášť,“ říká autor. Sám sebe nevylučuje přinejmenším z první označené kategorie.
Auto nemá volant
V jihočeské metropoli se KW prezentuje poprvé. Cyklus obrazů (doplněný na výstavě Nepoučitelný jednou instalací) vznikl v roce 2016 a veřejnost ho viděla v pražské Nau Gallery (2016 – 17). Prostupují ho však starší malby, například The Spell of a Drug (2007), které více než konkrétní postoje nesouhlasu vyjadřují obecnou obavu nad lidskou neschopností poučit se a neopakovat chyby minulosti. „Konstelace novějších a starších obrazů je vyslovením obavy z temných démonů uchvacujících naše kolektivní tělo a ústa, konání a jazyk, a rovněž instrumentálně vyvolávaných těmi, kdo nad námi chtějí mít moc,“ píše se ve výstavním katalogu.
Zmíněný The Spell of a Drug, který dominuje části prostoru v Měsíci ve dne, spadá do „automobilové sekce“ autorovy tvorby (obrazy krásných aut působících jako symboly). Předlohou byl sériový čtyřkolák Ford Granada GT, k němuž se váže tragický příběh z malířova okolí. KW zde klade pro sebe typický důraz na název díla a slovní výstavbu jeho obsahu. Obraz malovaný akrylem na plátně (180 x 300 cm) v promyšlené zkratce spojuje lákavost chutí projet se svižným sporťákem a zároveň nebezečí s tragikou závislosti, kterou nelze ovládat. Auto nemá volant.
Ladislav Lhota
Foto autor
Přidej komentář
Muzeum Kouzlo starých časů - Historické oděvy a doplňky 1850-1930
KULTURNÍ PŘEHLEDY PŘEDPOVĚĎ POČASÍ VYHLEDÁVÁNÍ V PIS