Magazín kulturního dění v Praze a okolí

Kdo je nepoučitelný? Člověk vůbec, říká malíř KW

kw01
Uznávaný český maliř Igor Korpaczewski vystavuje poprvé v jihočeské metropoli
13.09.2017 14:10 | Ladislav Lhota

Českobudějovická galerie Měsíc ve dne (v Nové ulici) přivítala podzimní návštěvníky výstavou KW Nepoučitelný. Od 13. září do 13. října nechává nahlédnout do díla – jeho prostřednictvím také do duše – uznávaného českého malíře Igora Korpaczewskiho (1959), dvakrát nominovaného na ocenění Umělec má cenu – pro osobnosti starší generace s výrazným mezigeneračním vlivem. Nositel uměleckého jména KW se v aktuální tvorbě vymezuje proti démonům, kteří se snaží uchvátit člověka.   

ČESKÉ BUDĚJOVICE – Igor Korpaczewski pracoval třiadvacet let jako asistent v ateliéru Jiřího Sopka na Akademii výtvarných umění v Praze a vedle pedagogické činnosti začal vystavovat v pražské Galerii U Řečických (1993) či Galerii JNJ (1996). Následovaly samostatné výstavy v Galerii Václava Špály v Praze (2001), v Galerii Brno (2006), pražské MeetFactory a ostravské Galerii Dole (obě 2008), pražské Drdova Gallery (2013) či Galerii města Blanska (2014). V roce 2010 vystavoval s Robertem Šalandou v pražském NoD a rok nato s Markétou Othovou v Domě Pánů z Kunštátu při Domě umění v Brně.

První letošní výstava Igora Korpaczewskiho se uskutečnila v Galerii města Kolína. Výtvarník po celou kariéru užívá pseudonym KW (někdy Q) odvozený z vlastního příjmení. Svoji hudební produkci, s níž obohatil i chvíle po vernisáži v Českých Budějovicích, zastřešuje jinými značkami, například Ewski (lopps+voice). V expozici Nepoučitelný doznívá zlomový okamžik pro KW, před časem dostiženého vnitřní potřebou vyslovit nesouhlas s rostoucí nenávistí a zlem v české společnosti. Kdo je nepoučitelný? „Člověk vůbec. A někteří lidé zvlášť,“ říká autor. Sám sebe nevylučuje přinejmenším z první označené kategorie.

Auto nemá volant

V jihočeské metropoli se KW prezentuje poprvé. Cyklus obrazů (doplněný na výstavě Nepoučitelný jednou instalací) vznikl v roce 2016 a veřejnost ho viděla v pražské Nau Gallery (2016 – 17). Prostupují ho však starší malby, například The Spell of a Drug (2007), které více než konkrétní postoje nesouhlasu vyjadřují obecnou obavu nad lidskou neschopností poučit se a neopakovat chyby minulosti. „Konstelace novějších a starších obrazů je vyslovením obavy z temných démonů uchvacujících naše kolektivní tělo a ústa, konání a jazyk, a rovněž instrumentálně vyvolávaných těmi, kdo nad námi chtějí mít moc,“ píše se ve výstavním katalogu.

Zmíněný The Spell of a Drug, který dominuje části prostoru v Měsíci ve dne, spadá do „automobilové sekce“ autorovy tvorby (obrazy krásných aut působících jako symboly). Předlohou byl sériový čtyřkolák Ford Granada GT, k němuž se váže tragický příběh z malířova okolí. KW zde klade pro sebe typický důraz na název díla a slovní výstavbu jeho obsahu. Obraz malovaný akrylem na plátně (180 x 300 cm) v promyšlené zkratce spojuje lákavost chutí projet se svižným sporťákem a zároveň nebezečí s tragikou závislosti, kterou nelze ovládat. Auto nemá volant.

Ladislav Lhota
Foto autor


kw02
kw03
kw04
kw05
kw06


Přidej komentář