Koncert Celestial Ground
Magazín kulturního dění v Praze a okolí 
Rakouský ples

Knězovy děti na ostrově „plodí“ i trafikant s lékárníkem

deti01
Pavel Oubram ztvárňuje postavu kněze Fabiana, který propichuje kondomy ve snaze zvýšit porodnost ve farnosti.
07.12.2016 13:46 | Ladislav Lhota

Na malém ostrově v chorvatské Dalmácii lidé umírají, ale nerodí se děti. Služebně mladý kněz bere situaci do rukou a se dvěma kumpány rozjede distribuci propíchnutých kondomů. Nevědomé zákaznice dostanou vitamínové pilulky místo antikoncepce. Vzroste porodnost, ostrov se stane rájem. Dojde však i k tragické události. Jihočeské divadlo v druhé činoherní premiéře letošní sezony uvádí současnou hru Mate Matišiće nazvanou Knězovy děti (v originále Svecenikovo djeca).

ČESKÉ BUDĚJOVICE – Inscenaci s dějem zasazeným do doby krátce po skončení balkánských válek na přelomu posledních dvou století označují realizátoři jako hořkou komedii. Hořká je určitě. Spolehlivě zasmát se lze ve chvíli, kdy vyhlédne z okna rozcuchaný lékárník Martin (Jan Dvořák) a na žádost o prášky na spaní reaguje překvapeně: „Teď v noci?“ Ve zbývajícím čase hra rozveselí jen skupinky diváků nebo jednotlivce.

Kněz středního věku jménem Fabian (Pavel Oubram), kterého zřejmě odvede předčasně ze života těžká nemoc, se na lůžku zpovídá kaplanovi (Tomáš Havlínek) a vypráví příběh, jímž prošel po nástupu do ostrovní farnosti. Jednoduchá zápletka vznikající z propichování kondomů ho svedla dohromady s trafikantem Petarem (Petr Halíček) a zmíněným lékárníkem. Dosáhli úspěchu. Zastavil se úbytek obyvatelstva, přibývali novorozenci. Pobyt na ostrově lákal bezdětné páry odjinud, přijela natáčet televize.

Oplodňování se rozmohlo až příliš a důsledkem byla sebevražda dívky Danicy (Teresa Branna), kterou přivedl do jiného stavu Fabianův předchůdce, starší dosluhující kněz Jakov (Jiří Untermüller), vylíčený předtím jako empatický vůdce svých oveček. „Šok“ z jeho činu nejenže působí hořce, ale vyvolává otázku po režijní dotaženosti této postavy. Nechce se věřit, že inscenátoři záměrně obecenstvu podsouvají vzorec katolického duchovního, který mile působí na věřící, ale ve skutečnosti je chlípník. 

Čtvrtý kněz, první trafikant

Dost mimo realitu vypadává sekvence, v níž Fabian přijíždí k nadřízenému biskupoví (Jan Kaštovský) do Záhřebu na kobereček. Stane se tak po udání farní posluhovačky, zároveň trafikantovy ženy Marty (Taťána Kupcová), která objevila kondom mezi knězovým prádlem. Biskup v oděvu s barevnými znaky kardinála (červená; biskupská je fialová – lze napravit) jakoby nevnímá farářovu upřímnou snahu o vysvětlení a nález kondomu ho nudí. Denně prý řeší podobné případy s kněžími z celého světa (sic!). Zdůrazňuje pouze, aby se zástupce kléru nezapletl s dětmi.

Pavel Oubram v hlavní roli vystupuje důvěryhodně a nesnaží se karikovat. Představuje kněze počtvrté v kariéře. „Předchozím, které jsem hrál, se Fabian podobá tím, že dospěje ke krizi víry. Nejnáročnější je postava v tom, že prakticky nesleze z jeviště,“ uvedl dlouholetý člen budějovické činohry na tiskové konferenci, kde se ukázala i čerstvá posila souboru Petr Halíček (přestoupil po desetiletém angažmá v Mladé Boleslavi). „Taky mám za sebou čtyři kněze. Tohle je můj první trafikant, zatím nejkrásnější role, jakou jsem dostal v Českých Budějovicích,“ projevil smysl pro humor.  

Do děje se zapojí skoro kompletní herecký ansámbl Jihočeského divadla, byť na některé bardy zbývají jen nevýrazné skeče. „Hru objevila dramaturgyně Olga Šubrtová. Zpočátku se mi ta věc nelíbila, ale potom jsem viděla filmovou adaptaci. Jevila se mi zábavnější a našla jsem v ní mnohé divadelní momenty. Pro naši inscenaci se stal základní inspirací film. Vycházeli jsme z filmového scénáře,“ vysvětlila šéfka činohry a zároveň režisérka Jana Kališová, kterou charakterizuje práce s početným hereckým obsazením.

Autorství českého překladu Matišićovy hry a nové divadelní adaptace podle filmového scénáře patří Janu Kameníčkovi. Střízlivou, přitom lyrickou  scénu (horizont vytvářející dojem přístavního mola, lodní stožáry, bílé šály a pár kusů nábytku, s nimiž manipulují sami herci) vytvořil Karel Čapek, kostýmy pocházejí z dílny Tomáše Kypty. Do inscenačního týmu se zařadili také Jan Bubák (hudba) a Jaroslava Leufenová (pohybová spolupráce). Nejbližší reprízy jsou na programu 14. prosince, 7., 20. a 28. ledna.

Ladislav Lhota
Foto Petr Neubert   


deti02
deti03
deti04
deti05
deti06


Přidej komentář