Kotva otevírá okno do New Yorku či San Francisca
Deset černobílých velkoformátových snímků od Michaely Hrubé spolu s osmnácti černobílými impresemi, které zachytil Daniel Šperl, zdobí aktuálně stěny v kavárně a foyeru českobudějovického kina Kotva. Náladové obrázky otevírají okno do Spojených států amerických a subjektivním pohledem autorů přibližují obyčejný život v místech od New Yorku po San Francisco. Výstava potrvá do 23. června.
ČESKÉ BUDĚJOVICE – Devítimilionový New York ve fotografickém podání Michaely Hrubé nekoresponduje s běžnými představami o nejlidnatější městské aglomeraci ve Spojench státech. „Byla jsem tam tři měsíce a chtěla postihnout, co mě zaujalo, hlavně život obyčejných Newyorčanů. Nezajímali mě slavní lidé ani turisticky atraktivní lokality. Procházela jsem zapadlé kouty, až se místní divili, co tam dělám, a zachycovala každodenní realitu, kterou neukáže žádný film,“ říká absolventka Filozofické fakulty Univerzity Karlovy, nyní studentka Institutu tvůrčí fotografie při Slezské univerzitě v Opavě.
Autorka preferuje černobílé vyvedení snímků, čímž nabízí divákům širší prostor pro představivost. Svým objektivem zvěčňuje pomíjivé momenty v lidském bytí, ať jejich protagonisté žijí v rozličných čtvrtích New Yorku, v Havaně, Paříži nebo opuštěných vesnicích zakázané zóny u Černobylu. Michaela Hrubá patří k zakládajícím členům fotografické Skupiny (28), která vznikla na jednom z workshopů Antonína Kratochvíla v roce 2009. V Kotvě už byl k vidění společný projekt Skupiny (28) nazvaný Vesnice (kurátor Jindřich Streit), jednotlivě zde vystavovali Jana Hunterová a Jiří Havrda.
Vždy je těžké dopracovat se k finálnímu výběru
Daniel Šperl rovněž dává přednost dvěma základním barevným odstínům. „Černobílý styl mám rád. Kromě média fotografie v něm není nic společného s tím, co dělám komerčně,“ naznačuje rodák z Tábora, hlavním povoláním kameraman, že zakázky a svobodná tvorba pro vlastní potěšení jsou pro něho neslučitelné protipóly. Díky profesi kameramana a studijním pobytům už mačkal spoušť v Severní Americe, ale také v Japonsku nebo Číně. Fotografie pořízené v zemi vycházejícího slunce vydal knižně a vložil úsilí do dalších publikačních aktivit, jejichž výsledky rozšířil soukromou sbírku fotoknih a katalogů.
Záběry prezentované nyní v jihočeské metropoli pocházejí z cyklu Životní styl USA. Vznikly v období 2000 – 2004. „Můj archiv obsahuje přes dvě stě tisíc stříbrných negativů. Soubor Amerika, který teď chystám do knižní podoby, má několik tisíc fotografií. Vžycky je těžké dopracovat se k finálnímu výběru. Na výstavě si mohu dovolit víc pracovat s jednotlivou fotografií jako obrazem,“ komentuje svoji volbu určenou divákům v Kotvě. „Daniel Šperl fotografuje realitu bez příkras. Vyhýbá se aranžmá a manipulaci,“ připojuje dramaturg kotváckých expozic Václav Němec na adresu absolventa FAMU, jenž pokračuje v doktorandském studiu na ITF Slezské univerzity v Opavě.
Ladislav Lhota
Foto Michaela Hrubá a Daniel Šperl
Přidej komentář
Muzeum Kouzlo starých časů - Historické oděvy a doplňky 1850-1930
KULTURNÍ PŘEHLEDY PŘEDPOVĚĎ POČASÍ VYHLEDÁVÁNÍ V PIS