Magazín kulturního dění v Praze a okolí

Kotva se otevřela snímkům Petra Tomana a Lukáše Bláhy

ko01
Fotografie Petra Tomana ukazují důsledky nesmyslné lidské činnosti se zbraní v ruce. Zobrazují bolest a smutek
07.10.2017 10:30 | Ladislav Lhota

Dvě nové fotoprezentace v předsálí a kavárně budějovického kina Kotva jsou k vidění od 6. října do 11. listopadu. Válka, to je přežít, nazval písecký rodák Petr Toman svůj dokumentární soubor o dopadech války a násilí na lidský život. Tři roky se jmenuje první samostatná výstava táborského rodáka Lukáše Bláhy a přibližuje atmosféru koncertů českých a zahraničních kapel ve dvou největších městech na jihu Čech za období 2014 až 2017. Obě výstavy jsou součástí fotofestivalu Jihočeský výlov.     

ČESKÉ BUDĚJOVICE – Snímky Petra Tomana (1975) nastavují zrcadlo nepokojné situaci na Ukrajině. Ukazují důsledky nesmyslné lidské činnosti se zbraní v ruce, zobrazují bolest a smutek. Autor pocítil válečný zápach v prostřeleném automobilu, který řídil budhista Valerij, rozvážející potraviny hladovým vojákům, občas i mrtvoly pozůstalým. „Čas strávený s takovými lidmi mě utvrdil, že hledat válku pár desítek kilometrů od frontové linie má smysl. Že není nutné producírovat se v neprůstřelné vestě v zákopech,“ říká dokumentarista, jenž dlouhodobě spolupracuje s velkou osobností světové fotožurnalistiky Antonínem Kratochvílem a získal řadu ocenění.  

Petr Toman studoval ve Strakonicích, Českých Budějovicích a Londýně. Žije v Praze, živí se jako art director a fotoeditor. Zajímá se o traumatické a posttraumatické psychické problémy válečných veteránů nebo lidí konfrontovaných s extrémním násilím či politickými změnami. Několik let se věnuje psychickým a sociálním dopadům černobylské jaderné havárie na život obyvatel severní Ukrajiny a poslední rok se intenzivně zabývá válkou na východní Ukrajině, respektive dopady války na psychiku člověka. Sbírá příběhy lidí, kterým válka zasáhla do života a změnila jejich hodnoty.

Balancuje na hraně technických možností

První samostatná výstava Lukáše Bláhy (1974) s titulem Tři roky je složená z fotografií pořízených v období 2014 až 2017. Zachycují koncerty českých i zahraničních kapel (a jedno básnické vystoupení) hlavně v Táboře, ale i v Českých Budějovicích. Táborský rodák i současný rezident se ve své tvorbě snaží zachytit umělecký výkon i celkovou atmosféru akce, kterou umocňují záběry do publika a syrovější zpracování fotografií – často je převádí do černobílé škály. Většinou se pohybuje v prostředí malých klubů a alternativních scén, kde kvůli špatnému osvětlení fotografuje na hraně technických možností.

Jako inspirace v rámci žánru slouží Lukáši Bláhovi fotografie od M. Jodase nebo rané fotky A. Corbijna a Chrise Steina. Pracoval jako reklamní grafik, poté začal publikovat snímky v regionálním tisku. Roku 2013 vstoupil do fotokomunity v domě U Beránka v Českých Budějovicích, kde se pod vedením Davida Veise zdokonaluje svůj přístup k fotografování. Pořídil si první digitální zrcadlovku, s níž navštěvuje nekomerční kulturní akce a koncerty. Publikuje i v zahraničním tisku, zúčastnil se několika společných výstav se Spolkem od Beránka.

Ladislav Lhota
Foto Petr Toman a Lukáš Bláha



ko02
ko03
ko04
ko05
ko06


Přidej komentář