Koncert Celestial Ground
Magazín kulturního dění v Praze a okolí 
Rakouský ples

Kotvu osvěžují snímky Marty Režové a obrazy H. D. Sternecka

rez01
V časosběrném projektu Já poustevník zachycuje fotografka Marta Režová sugestivní příběh muže z okraje společnosti
01.04.2017 20:55 | Ladislav Lhota

Kavárna a předsálí kina Kotva na Lidické třídě v jihočeské metropoli aktuálně přitahují návštěvníky nejen zajímavými fotografiemi, jak je tady zvykem, ale také nevšedními obrazy. Fotografickou část výstavy zastupují snímky z časosběrného projektu Já poustevník od vystudované a znovu studující fotografky Marty Režové. Druhou polovinu expozice tvoří barevně vrstvené obrazy z dílny malířského autodidakta, truhláře a horolezce Honzy Doudlebského Sternecka. Dílo obou autorů lze takto pohromadě spatřit do 12. května.  

ČESKÉ BUDĚJOVICE – Marta Režová, absolventka školy kreativní fotografie v Praze a studentka Institutu tvůrčí fotografie Slezské univerzity v Opavě, představuje snímky z cyklu Já poustevník, pro který si jako objekt vybrala chlapíka z okraje společnosti. „Když zrovna nepobývá s partou kamarádů v opuštěné zahrádkářské kolonii, hledá cestu zpět a snaží se postavit na vlastní nohy. Má dobré srdce a hrdý pohled. Obklopuje se opuštěnými zvířaty a sní o lepším zítřku. Nestojí o lítost. Jeho příběh sleduji s absolutním respektem a pokorou,“ říká fotodokumentaristka.

Stále otevřený a pokračující soubor (od roku 2015) Já poustevník získal loni čestné uznání v mezinárodní kategorii Slovak Press Photo. Na oficiální ocenění ze strany odborníků naopak stále čeká malířský autodidakt Honza Doudlebský Sterneck, jehož jediným výtvarným vzděláním jsou dva roky v základní umělecké škole doplněné dvěma roky ve třídě pro dospělé pod vedením Teodora Buzu. Ač si sám doplňuje znalosti, bez systematické umělecké průpravy mohla před ním zůstat skrytá nejedna malířská technika či fígl. Snadno však může vystupovat ze zavedených mantinelů, když nezná jejich kontury.

Sterneckův styl a výraz odráží běh jeho života, protože malování a tvoření různých objektů ho provází všude, ať se ubírá kamkoli. Výtvarně tvoří od dětství, vystavoval několikrát v Praze a Táboře. „V jeho obrazech vidíme inspiraci fauvismem a expresionismem, která postupným hledáním krystalizuje do vlastního stylu plného hravé barevnosti a zdánlivé lehkosti pokládání vrstev,“ připomíná Václav Němec, dramaturg výstav v Kotvě, na adresu vyučeného truhláře, jenž také při výrobě nábytku projevuje výrazný smysl pro fantazii a lásku k přírodě. Známý je i slézáním extrémních vrcholků hor.   

Ladislav Lhota
Foto z archivu Václava Němce



rez02
rez03
rez04
rez05


Přidej komentář