Magazín kulturního dění v Praze a okolí

Křehká díla Christiane Löhr odkrývají silné konstrukce

080622loh01
Sochy ze semínek, květů, rostlin, trávy či plodů, které vytváří německá umělkyně Christiane Löhr, mohou evokovat předměty denní potřeby i architekturu. Například chrám vzniklý vrstvením semen břečťanu, kopule ze stébel trávy, polštářky z chmýří
08.06.2022 11:33 | Ladislav Lhota

Letní čas v českobudějovické Galerii současného umění a architektury vyplní dílo německé sochařky a malířky Christiane Löhr. Výstava v Domě umění nabídne na české půdě premiérové seznámení s tvorbou pozoruhodné umělkyně. Sedmapadesátiletá rodačka z Wiesbadenu pracuje v přímém kontaktu s přírodou. Ve světle jednoduchosti použitých materiálů vtahuje diváka do citlivého poetického světa imaginární architektury, lehké a křehké, zároveň stabilní a silné.

Č. BUDĚJOVICE – Typickým rysem tvorby Christiane Löhr je proměna organických materiálů s přirozenou křehkostí a citlivostí na propracované struktury, které jsou základem nových forem. Jejich pomocí nastavuje dialog přírody s civilizací. Stěžejním zájmem je zkoumání prostoru a forem prostřednictvím materiálů netypických pro sochařství. „Hlavní důvod této volby je třeba hledat již v autorčině dětství, odkud pramení vztah k těmto materiálům i jejich znalost. Nelze nezmínit ani zkušenost, kterou nabyla během studií v atelieru Jannise Kounellise, vůdčí osobnosti italského uměleckého hnutí Arte Povera,“ vysvětluje kurátor výstavy Michal Škoda.  

Sochy ze semínek, květů, rostlin, trávy či plodů mohou evokovat předměty denní potřeby i architekturu. Například chrám vzniklý vrstvením semen břečťanu, kopule ze stébel trávy, polštářky z chmýří. Fyzicky drobná a křehká, skoro přehlédnutelná díla v sobě při bližším ohledání odkrývají silné konstrukce dominující svému okolí. Jedním z oblíbených materiálů německé umělkyně jsou koňské žíně. Inspiroval ji vlastní kůň. Christiane Löhr příležitostně používá pro své skulptury i předměty vytvořené člověkem. Síťky na vlasy, jehly. Také u nich klade velký důraz na základní formu a strukturu. Velmi senzitivně je využívá stejně jako přírodní materiály.

Rozděluje dvojrozměrný bílý prostor

V přístupu autorky k sochařství lze vystopovat jistou afinitu v tvorbě dávných předků, u nichž byl patrný důraz kladený na pečlivost a detail. V jedné z charakteristik její tvorby na výstavě v Tokijské galerii Taguchi Fine Art zaznělo, že prostřednictvím rozmluvy s materiálem a jeho okolním prostorem zkoumá umělkyně matematické zákony, sílu, řád a strukturu za tímto viditelným světem, které dávají základ přírodě a organickým hmotám. Christiane Löhr se věnuje i kresbě olejovými pastely a grafitovou tužkou. „Černými mentálními abstraktními tvary či liniemi rozděluje dvojrozměrný bílý prostor a tvoří nový řád vymezený se silným vnitřním napětím,“ upřesňuje kurátor.

Christiane Löhr žije střídavě v Kolíně nad Rýnem a poblíž italského Pratu. Po studiích egyptologie, archeologie a historie na Univerzitě Friedricha Wilhelma v Bonnu a výtvarné výchovy a germanistiky na Univerzitě Johannese Gutenberga v Mohuči zahájila v roce 1996 zmiňované postgraduální studium umění u Jannise Kounellise na Umělecké akademii v Düsseldorfu. Má za sebou nespočet samostatných i kolektivních výstav po celém světě – v Evropě, USA, Japonsku. Její díla se nacházejí v mnoha muzeích a význačných soukromých sbírkách. Roku 2016 získala ocenění Pino Pascali Award, o dva roky později obdržela grantovou cenou Nadace Shifting Foundation v Kalifornii.

Výstava potrvá od 16. června do 28. srpna 2022.

(lho, tzd)
Foto archiv Domu umění Č. Budějovice



Přidej komentář