Magazín kulturního dění v Praze a okolí

Lawrence Caroll kreslil vodu se zavřenýma očima

lca01
Výtvarník a světoobčan Lawrencde Caroll (1954 - 2019) nečekaně zemřel na začátku příprav expozice pro Dům umění v jihočeské metropoli. Konečná podoba výstavy přibližující jeho dílo vznikla za přispění vdovy Lucy Jones Caroll
24.03.2022 13:06 | Ladislav Lhota

Slavnostní vernisáží v Galerii současného umění a architektury – Domě umění města České Budějovice ve středu 30. března od 18 hodin se zpřístupní expozice nazvaná Works (Práce) 1985 – 2019, která přibližuje dílo výtvarníka a světoobčana Lawrence Carolla (1954 – 2019). Jeho intimní objekty a obrazy znají návštěvnící předních galerií na všech kontinentech. Aktuálně se koná výstava nejen na jihu Čech, ale také v italské Neapoli.

Č. BUDĚJOVICE – Dílo Lawrence Carrolla se pohybuje na pomezí mezi kresbou, malbou a sochařstvím, vždy s velice citlivým poeticko spirituálním nádechem. Typickým rysem je pocit ticha, melancholie, předmětový charakter a obyčejnost obrazů, vycházející z naprosté absence jakékoliv ilustrativnosti a vztahu k danému prostoru. Důležitou roli v jeho tvorbě hraje čas. Autor se nechává vést čekáním a klidem, nechává svá díla „dozrát“. Používá nejobyčejnější materiály, nalezené fragmenty, někdy i prach. Často transformuje malby do předmětů, které se stávají jakýmisi svědky času a zanechávající stopy na plátně.

Malba je pro každého něco jiného

Lawrence Carroll se narodil v australském Melbourne, vyrůstal v Kalifornii, žil v New Yorku. Poslední léta trávil v italských Benátkách a Bolseně. Zesnul v Kolýně nad Rýnem. Zapsal se do povědomí nespočtem výstav po celém světě. Zvláštní zmínku si zasluhuje účast na Benátském bienále 2013. V raném období opakoval květinový motiv, později se důležitým tématem jeho tvorby se stala voda nesoucí v sobě rovněž metaforu života. „Dlouhou dobu strávil Carroll kreslením vody se zavřenýma očima. Tímto postupem se naučil pozorovat její pohyby vnitřním okem, takže jeho kresby nejsou plodem jeho pohledu, ale spíše odrazem paměťového obrazu,“ připomněl kurátor Michal Škoda.

Českobudějovická výstava, stojící na základech postavených ještě za Lawrencovy přítomnosti, vznikla za přispění jeho ženy Lucy Jones Carroll. „Malba je pro každého něco jiného. Bez ohledu na to, zda se na ni díváte nebo ji tvoříte. Neexistuje jeden způsob, jak malbu pochopit a neexistuje jeden způsob, jak ji vytvořit. A tak tomu i navždy bude. Mé malby nejsou založené na politice nebo na neklidu světového dění. Mé malby jsou založené na momentech téměř ztracených v uplývajícím dni. Tyto momenty si nesu s sebou uschované, pohřbené v životě, který plyne v naději, že je zachráním a dám jim důstojnost, kterou si zaslouží,“ učinil své vyznání nenapodobitelný umělec.

(lho, tzg)
Foto archiv Galerie současného umění a architektury
   



Přidej komentář