Magazín kulturního dění v Praze a okolí

Leni chce znovu filmovat. Pomůže jí Johnny Carson?

160323nuh01
Komorní inscenace Leni od slovenských autorů Valerie Schulczové a Romana Olekšáka režijně připravil Radovan Lipus pro studiovou scénu Na Půdě v Jihočeském divadle. Hlavní roli bývalé filmařky Leni Riefenstahlové, která točila propagandistické snímky v nacistickém Německu, vytváří Věra Hlaváčková. Jejím protihráčem je slavný americký moderátor Johnny Carson v podání Tomáše Kobra
16.03.2023 12:00 | Ladislav Lhota

Předposlední činoherní premiérou aktuální sezony v Jihočeském divadle se 10. resp. 13. března stala komorní inscenace Leni, kterou pro studiovou scénu Na Půdě režijně nachystal Radovan Lipus. Na jevišti dochází k setkání, které se v reálu nikdy nekonalo, ale jeho aktéry jsou skutečné a známé osobnosti: Leni Riefenstahlová a Johnny Carson. Dvorní filmová režisérka hitlerovského Německa a proslulý americký moderátor. Hra postavená na výživných dialozích trvá sedmdesát minut bez přestávky. Nejbližší repríza s datem 29. dubna byla vyprodaná dlouho dopředu.

Č. BUDĚJOVICE – Příběh se odvíjí v roce 1974. Moderátor Johnny Carson (ztvárňuje ho Tomáš Kobr) prožívá vrchol kariéry a pozve Leni Riefenstahlovou (Věra Hlaváčková) do nejsledovanější americké show. Před televizními kamerami dochází ke střetu silných osobností, ve kterém žena spojená s nacistickou propagandou, ale také vysoce profesionální filmařinou, odráží nelítostné otázky zaměřené na prosazení výjimečného talentu pod křídly totalitní moci. Přitom pozvání do červené pohovky nepřijala Leni kvůli potřebě vysvětlovat svoje dávné angažmá. Kůži na trh přinesla se snahou zvidelnit svoji knihu o Africe a získat prostředky pro vysněné natáčení na černém kontinentu.

Carson dobře ví, že diváky zajímá minulost Riefenstahlové mnohem víc, než čerstvě vydaná kniha a umělecké plány, a dokonce víc, než režisérčin začínající vztah s asistentem a kameramanem Horstem Kettnerem (hraje Pepa Honzík), který je mladší o čtyřicet let. Proto tlačí oponentku ke zdi, akcentuje její postoje k nacismu a chce od ní slyšet, zda cítí vinu. Do husté atmosféry vstoupí z hlediště postarší německá divačka Bertha (Daniela Bambasová) a vygraduje celý pořad. „Hra se dotýká spojení umělce a propagandy. Je to aktuální téma díky událostem, které hýbou Evropou,“ říká šéfka činohry Martina Schlegelová.

Osud oslavované i zatracované filmařky, která se dožila 101 let (zemřela 2003), inspiroval slovenské autory Valerii Schulczovou a Romana Olekšáka k vytvoření komorního dramatu, který měl premiéru ve Slovenském národním divadle v Bratislavě před deseti léty a byl napsaný na tělo herečce Zdeně Studenkové. K seznámení českých diváků s působivou inscenací došlo v pražském Divadle v Řeznické o rok později. Titulní roli ztvárnila Vilma Cibulková, řežii měl Viktor Polesný. Na adaptaci pro Jihočeské divadlo se vedle režiséra Lipuse podíleli také dramaturgyně Olga Šubrtová, autorka scény Marta Roszkopfová, dále Tomáš Kypta (kostýmy), Zdeněk Kluka (hudba) či Roman Mrázek (projekce).

Ladislav Lhota
Foto Hynek Glos, archiv Jihočeského divadla        


160323nuh02
160323nuh03
160323nuh04
160323nuh05
160323nuh06


Přidej komentář