Magazín kulturního dění v Praze a okolí

Ludmila Padrtová se stala průkopnicí abstraktní malby

280223plu01
V prostorách Mezinárodního muzea keramiky v Bechyni, které spadá pod Alšovu jihočeskou galerii, se slavnostní vernisáží ve čtvrtek 2. března otevře výstava s názvem Krajinou k abstrakci, která představí dílo Ludmily Padrtové, průkopnice abstraktního umění z padesátých let 20. století
28.02.2023 11:21 | Ladislav Lhota

Alšova jihočeská galerie připravila v prostorách Mezinárodního muzea keramiky v Bechyni mimořádnou výstavu, která je poctou průkopnici tuzemské abstrakce Ludmile Padrtové (1931 – 2016). Expozice pod názvem Krajinou k abstrakci se zrodila ve spolupráci s Galerií umění Karlovy Vary a Regionálním muzeem v Kolíně. Bude přístupná od 3. března do 4. června 2023. Slavnostní zahájení se koná ve čtvrtek 2. března od 17 hodin.

BECHYNĚ – Kreslířka, malířka a fotografka Ludmila Padrtová se řadí k velikým solitérům českého moderního umění. Odborníci ji považují za průkopnici poválečné abstraktní malby. Ve své době však zůstávala jakoby utajená a také dnes je málo známá, přestože byla společně s Vladimírem Boudníkem první v Československu, kdo se věnoval abstrakci. Díla tohoto směru nebyla žádoucí a nesměla se vystavovat. „Ludmila Padrtová vytvářela abstraktní kompozice od poloviny padesátých let. V abstrakci byla zralejší, než tehdy Boudník,“ vysvětluje kurátor Zdenek Primus. „A byla žena, což znamenalo její přehlížení ze strany mužů – umělců, kritiků či dokonce přátel," doplňuje.

První dáma české abstrakce náleží v současnosti k nejprofilovanějším umělkyním svého věku, byť je známá jen publiku, které chápe a obdivuje abstraktní umění, ať vznikalo kdekoli. V západní Evropě padesátých let byl ceněný každý umělec, který se věnoval abstrakci. Ženské reprezentantky tohoto období se považují všude za kunsthistorický poklad náležitě hodnocený, vystavovaný a celebrovaný. Ludmila Padrtová se věnovala umění v padesátých létech a potom jen krátký čas na začátku jednadvacátého století – s výjimkou barevných fotografií přírody z osmdesátých let. Ty jsou pojaté, chtěně nebo nechtěně, jako abstraktní kompozice.  

Fotografické práce Ludmily Padrtové jsou na výstavě prezentované v této míře poprvé, stejně jako kresby, koláže a malby z posledního tvůrčího období. Její práce na papíře z padesátých let jsou známé z katalogu Západočeské galerie, na kterém spolupracoval Zdenek Primus. Jeho kniha Krajinou k abstrakci je doprovodná publikace výstav, které se konaly v Karlových Varech a Kolíně. Pokračování našly v Alšově jihočeské galerii. „Vladimír Boudník je legendárním tvůrcem. Ludmila Padrtová má šanci stát se stálicí na obloze klasické moderny v českém umění po druhé světové válce, což je víc, než si umělkyně dovedla představit,“ uzavírá kurátor.

(lho, ska)
Foto archiv Alšovy jihočeské galerie


280223plu02
280223plu03
280223plu04


Přidej komentář