Martin Gerboc? Oko za oko, zub za zub!
Zámecká jízdárna Alšovy jihočeské galerie v Hluboké nad Vltavou bude od 3. února do 12. května hostit výstavu Martin Gerboc, Oko za oko, zub za zub. Přiblíží tvorbu kontroverzního umělce, jejíž prostřednictvím se návštěvník může vydat na vzrušující cestu rozkošemi, ale i utrpením těla a ducha. Autor absolvoval doktorandské studium na Vysoké škole výtvarných umění v rodné Bratislavě, několik let působil jako pedagog na pražské AVU. Profiloval se také jako esejista a filmař.
HLUBOKÁ – Martin Gerboc (1971) patří mezi etablované výtvarníky, kteří se nebojí balancovat na hraně a často ji přestupovat. Nejnovější výstava Oko za oko, zub za zub vtáhne příchozího do autorova dekadentně fascinujícího světa. Expozice v Zámecké jízdárně potvrzuje, že umělcovy práce demonstrují jeho antiestetické přesvědčení. Představují extatickou cestu rozkošemi a torturami těla i ducha, světem, který mohou prozkoumat jen ti, kteří jsou ochotní riskovat. Gerboc se snaží přimět diváka, aby viděl svět zcela jeho způsobem. Přistupuje k tvorbě z pozice režiséra vyznávajícího spřízněnost s interdisciplinárním přesahem z hudby, filmu, divadla nebo filozofie.
Pro Martina Gerboce není interpretace vlastní tvorby cílem, ale prostředkem k představení umění v jeho plnosti. Autor cíleně využívá provokativní prostředky barevnosti i náměty, aby manifestoval estetické přesvědčení, jež pro něj představuje touha zmocnit se formy i námětu, a zároveň se stát uměním ve smyslu splynutí s vlastní tvorbou. „. Gerbocův svět imaginace se vyhýbá konvencím. Staví se do pozic četných kontrastů. Představy a realita tvoří nesmírně bohatou, ale zároveň odpuzující symbiózu. Jeho tvorba neustále útočí na logické myšlení a současně je gestem proti banalitě. Nebojí se obnažovat vyhrocené emoce a výrazně pracuje s tělesností,“ říká kurátor Adam Hnojil.
(lho)
Foto archiv Alšovy jihočeské galerie (5), Jan Bílý (1)
Přidej komentář
Muzeum Kouzlo starých časů - Historické oděvy a doplňky 1850-1930
KULTURNÍ PŘEHLEDY PŘEDPOVĚĎ POČASÍ VYHLEDÁVÁNÍ V PIS