Magazín kulturního dění v Praze a okolí

Měsíc ve dne si zvyká na dehtové skvrny

srpt01
Fotograf Rudolf Skopec a kurátor Jiří Ptáček uvádějí vernisáž k výstavě Operation Serpent Threat v bytové Galerii Měsíc ve dne
17.11.2018 16:29 | Ladislav Lhota

Výstava Operation Serpent Threat v českobudějovické Galerii Měsíc ve dne (17. listopadu – 14. prosince 2018) je dosud největší samostatnou výstavou Rudolfa Skopce, svébytné osobnosti z mladé generace fotografů. Název projektu vyvolává představu vojenské akce, k níž však nelze dohledat originální předlohu. Mohla být operací tajných služeb. O takových se nepodávají informace. Ale spíše je významovou součástí abstrahovaného prostoru, který autor vytváří kombinací rozměrných fotografických koláží a dehtových geometrických skvrn na stěnách a podlaze.

Č. BUDĚJOVICE – Ve dvou místnostech specifické a proto určitým okruhem lidí oblíbené bytové Galerie Měsíc ve dne propojil Rudolf Skopec černobílé fotografie s abstraktními obrazci z térového papíru. „Kombinace fotografie nebo možná přiléhavěji řečeno fotografického papíru s jinými druhy materiálu je pouze důsledkem snahy po lepší a přesnější prezentaci estetického názoru,“ vysvětluje mladý umělec v rozhovoru s kurátorem Jiřím Ptáčkem.

Umělcovy černé térové mozaiky doplněné volným uskupením rozličných geometrických útvarů a silně abstraktní fotografie nutí příchozího vzhlédnout ke stěnám jako v každé jiné galerii, ale také sklonit hlavu a pozorovat útržky dehtu rozmístěné pod nohama. „Adjustací na zemi jsem si odkryl nepoznané možnosti elegantního zastření viděného. Rád zacházím s momentem, kdy lidé chodí okolo rozlehlého obrazu, fotopapír se jim s každým krokem leskne jinak a není přehledný naráz,“ vyžívá se Rudolf Skopec ve svém osobitém přístupu.

Zborcená struktura naznačuje tragédii

Výstava nese v sobě prvky tragična a patosu. „Při zborcení jakékoli struktury vidíme tragédii a pozorujeme patos. A je jedno, jestli jde o padající vzducholoď, nebo o chleba, co se řítí pomazánkou dolů,“ přemítá autor nad zčernalými vzpomínkami na školní předmět vyplněný rýsováním. Kontrastují s bíle zářícími stěnami a pokoušejí se o kamarádský vztah s šedivou prkennou podlahou. Skopec jen mávne rukou nad událostí, z níž čerpal inspiraci. „Jde-li o něco, tak o přehlídku obrazů. S tím, že společný mají vztah k univerzálnímu výrazu pro všechna místa, kde došlo k rozbití a ničení,“ říká.

Letos devětadvacetiletý Rudolf Skopec absolvoval roku 2016 v Ateliéru fotografie Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze (Aleksandra Vajd, Hynek Alt). Loni měl samostatnou výstavu Bez názvu ve Fotograf Gallery v Praze. Spolu s Ladislavem Vondrákem uspořádal výstavy Etický kodex nakloněné roviny (2015) a Psí jeskyně (2013) v pražské Galerii KIV. V roce 2012 se prezentoval samostatnou expozicí Kvadratury v Galerii NoD Mini v Praze. Jeho práce byla součástí kolektivního projektu Against Nature ve Veletržním paláci Národní galerie v Praze (2016).

Ladislav Lhota
Foto autor


srpt02
srpt03
srpt04
srpt05
srpt06


Přidej komentář