Magazín kulturního dění v Praze a okolí

Na Balet Extra #4 naváže Balet Gala #2. Zopakují se ovace?

131122zln01
V choreografii Cirkus života, The circus of life, od Sebastiana Mazzii, která otevírá taneční představení Balet extra #4, si podají ruce v symbolickém kruhu také mladičká Zuzana Sadovská a při svém návratu na pódium dlouholetá členka Jihočeského divadla Zdenka Lapicová. Večer sestává z devíti choreografií, které vytvořili sólisté domácího baletního souboru
14.11.2022 13:26 | Ladislav Lhota

Tanečníci baletu Jihočeského divadla v první premiéře sezony 2022–23 (12. listopadu) předložili divákům velice příjemnou a svěží nabídku devíti vlastních choreografií pod názvem Balet Extra #4. Již čtvrté pokračování nekonečného seriálu takto sestavených večerů zahrnulo prolínající se ukázky klasického a současného baletu od provedení se dvěma tanečníky až po defilé kompletního tanečního souboru. Nadšené publikum v historické divadelní budově zahrnulo účinkující dlouhým potleskem ve stoje.

ČESKÉ BUDĚJOVICE – Každá ze speciálně vytvořených choreografií přináší vlastní kouzlo, všechny jsou hezké. Autoři v nich zanechávají stopy nejen originální invencí, ale třeba i tím, z jakého koutu světa připutovali do jihočeského angažmá. Na pódiu nechybí ani japonští bojovníci s meči. „Ano, každá z devíti ukázek má svůj charakter, svůj malý příběh a jsem velmi rád, že se nám podařilo sestavit takový večer už poněkolikáté. Nyní jsme dostali mnohem větší prostor k přípravě a myslím, že je to velmi znát na výsledku. Balet extra a samozřejmě také blížící se Balet gala jsou velice atraktivní pro diváka – i takového, který nechodí pravidelně na balet,“ říká umělecký šéf souboru Lukáš Slavický.  

Úvodní choreografii s názvem Cirkus života (The circus of life) vytvořil Sebastiano Mazzia. Tanečníci hledají odpověď na otázku, je-li život kruh anebo spíše cirkus. Pomáhá jim k tomu příběh dívky od jejího narození přes dětství, dospělost až do věku stárnoucí ženy – v převtělení do této role se vrací na jeviště dlouholetá členka Jihočeského divadla Zdenka Lapicová, která si v symbolickém kruhu podá ruku s mladičkou Zuzanou Sadovskou. Choreografie Jeden hlas (One voice) od Sophie Debou pojednává o rozdělení a sjednocení ve světě.Chci ukázat, jak nám všem jednoduše přináší radost, jakmile zapomeneme na to, čím se od sebe všichni lišíme,“ vzkazuje autorka.  

Tak trochu samurajskou choreografii Kidou (奇道) od Shino Fujii provází slogan o střídání domovů, zemí a kontinentů přinášejícím jedno z mnoha úskalí, s nimž se musejí vyrovnat umělci.Osobní růst však začíná bolestí. Každá výzva vás něčemu naučí, ale všechna místa, která jste milovali, vám zůstanou navždy,“ uvědomuje si japonská tanečnice. Rovněž Slunce a erekce (The Sun and the Erection) z dílny Hiroto Yamaguchiho je cítit vůní dalekého souostroví na východě a vypráví o duši, která pod sluncem zápasí o život. Podle fantazie Terezy Szentpéteryové se tanečníci pohybují oběma směry Přes přechod, lidově označovaný jako „zebra“. Čím se nechají zastavit?

Přijede Jan Váňa z Kyjeva?

Na Pastvu (Feed) zve František Vlček. Zamýšlí se nad počínáním lidí pod neustálým tlakem vjemů z chaotických sociálních sítí. „Ve snaze prosadit svoji individualitu přicházíme o živý kontakt s okolím a tím, co nás naplňuje. Možná… to zase chce vnímat také to, co je v nás všech,“ nabádá tanečník z pozice choreografa. Zpátky do historie, konkrétně do nacistického koncentračního tábora se vrací Jana Pelcová v ukázce pojmenované Útěk. Vězni se pokusí utéct z pekla na zemi. Je vůbec reálný takový pokus? Pokud ano, jak se člověk následně vyrovná s minulostí? Nespokojenost ve vztahu dvou lidí vyjadřuje choreografie Sebastiana Mazzii Už ti nerozumím (You speak arabic to me).

Závěrečná choreografie 2 Sezony (2 Seasons), na níž se rozhodující měrou – včetně kostýmů, scény a light designu – podílel Zdeněk Mládek, dává prostor celému baletnímu souboru. Tančí Petronela Bogdan, Barbora Coufalová, Sophie Debou, Shino Fujii, Mai Iwamoto, Aurora Kubelíková, Jana Pelcová, Tereza Szentpéteryová, Jana Zenkerová, Sebastiano Mazzia, William Steers, Paolo Terranova, František Vlček, Hiroto Yamaguchi. Autor poukazuje na křehkost divadelního světa, jemuž v poslední době hrozí uzavření ze dne na den, zároveň na vůli vytrvat. „Živé umění potřebuje diváky, potřebuje vás, vaši fyzickou přítomnost. Děkujeme za každého z vás,“ zní Mládkovo zvolání.

Na Balet extra #4 naváže v premiéře 2. prosince Balet Gala #2, obdobný exkluzivní večer plný pohybu a tance, ve kterém se spojí sólisté baletu Jihočeského divadla s hvězdami dalších tuzemských i zahraničních scén. Přehlídku špičkových tanečních výkonů okoření svojí přítomností španělská balerina světového věhlasu Lucia Lacarra, která vystoupí se svým partnerem Mathewem Goldingem, dlouholetým prvním sólistou Královského baletu v Londýně. Pokud dovolí válečná situace, dostaví se Jan Váňa, první sólista Ukrajinského Národního baletu divadla Tarase Ševčenka v Kyjevě. Zatančí hosté z divadel v Brně, Plzni, Liberci a také skupina Dekkadancers.

Ladislav Lhota
Foto Petr Zikmund     


131122zln02
131122zln03
131122zln04
131122zln05
131122zln06


Přidej komentář