Magazín kulturního dění v Praze a okolí

Přehradu šedesátnici lemují památky a přírodní krásy

ore01
Orlický zámek patřící odedávna šlechtickému rodu Schwarzenberků se tyčil vysoko nad hladinou Vltavy, než se mu vodní masy přiblížily na pouhých několik metrů napuštěním přehrady v roce 1961
03.06.2021 10:39 | Ladislav Lhota

Orlická přehrada, největší vodní dílo vltavské kaskády (1930 - 1992) s nejvyšší a nejmohutnější betonovou hrází na území republiky, slouží svému účelu rovných šedesát let. Přehrada s okolím nabízí příjemné prostředí pro rekreační pobyt u vody a lodní dopravu a také možnost navštívit unikátní historické a technické památky. Zároveň poskytuje výchozí bod při objevování krás a zajímavostí Písecka a Blatenska.

ORLÍK NAD VLTAVOU – Orlická přehrada vznikla přehrazením toku Vltavy u Solenic. Zahájila provoz v září 1961 a stala se rekreačním rájem v období před rokem 1989. Značka „Orlík“ stále žije. Vedle tradičních kempů je k dispozici pronájem houseboatů, plachetnic s ubytováním nebo přístřeškových lodí. Kolem přehrady lze využít pěší stezky na obou březích. Stezku ze Zvíkova na Orlík lemují krásné vyhlídky na vodní hladinu, hrad Zvíkov a zámek Orlík. „Na jezeře funguje přes léto linková doprava mezi kempy i oblíbené vyhlídkové plavby kolem Zvíkova a Orlíka. Gurmány potěší restaurační loď pod orlickým zámkem,“ říká Martin Slavík, produktový manažer turistické oblasti Písecko-Blatensko.

Přehradní hráz nezastaví příznivce individuální plavby a majitele malých lodí plujících od severu na jih, dál proti proudu na Orlík, Týn nad Vltavou a České Budějovice. U hráze je v provozu dráha nového lodního výtahu. Je dlouhá 277 metrů a překonává výšku 70 metrů. Unese lodi s hmotností do 3,5 tuny, maximální délky 8,5 metru a šířky do tří metrů. „Za prohlídku stojí 450 metrů dlouhá hráz, která v koruně dosahuje výšky 91 metrů, stejně jako hydroelektrárna umístěná u její paty na levém břehu se čtyřmi Kaplanovými turbínami,“ připomíná Martin Slavík. Infocentrum vodní elektrárny Orlík nabízí hodinové exkurze do unikátního interiéru a exteriéru elektrárny a hráze.

Stavba obstála při povodni

Zájemci mohou také absolvovat zhruba čtyřhodinový výlet s průvodcem od zámku Orlík k hrázi s následnou prohlídkou elektrárny a hráze (rezervace termínů na telefonu 737 506 950 nebo na webu: www.cez.cz/orlik). Pozornost si zaslouží i další technické dílo, Žďákovský most, dokončený v roce 1967. Překlenul údolí u Orlíku nad Vltavou padesát metrů nad hladinou přehrady, která v těchto místech dosahuje až šedesátimetrové hloubky. Ocelový silniční most je 543 metrů dlouhý a přibližně čtyři tisíce tun těžký. Most u Žďákova o rozpětí středního pole 379,6 metru, s ocelovým plnostěnným dvoukloubovým obloukem s rozpětím 330 metrů patří mezi největší svého druhu na světě.

Zatěžkávací zkouškou prošel Orlík při povodních v roce 2002, kdy přehrada zadržovala vodu daleko za projektovanou kapacitou. Elektrárna byla zaplavená, ale nosná část stavby zůstala bez úhony. O rok později při velkém suchu Orlík významně doplňoval vodu do Vltavy, aby se v Praze udržel provoz čistírny odpadních vod či podolské vodárny. Písecko-Blatensko patří k nejmalebnějším koutům Jihočeského kraje. Láká k výletům za poznáním, zábavou a toulkami přírodou. Ukazuje technické a historické památky, drobnou sakrální architekturu. Tichá zákoutí od rovin a mokřadů s rybníky, přes zalesněné kopce ke kaňonům potoků a řek, které se slévají v mohutnou plochu Orlické přehrady.

(lho, tzc)
Foto archiv Jihočeské centrály cestovního ruchu


ore02
ore03
ore04
ore05


Přidej komentář