Magazín kulturního dění v Praze a okolí

Radniční síň bude patřit fotografické tvorbě Jana Vávry

220523vav01
Letošní sedmdesátník Jan Vávra, který je představitelem tzv. neopiktorialismu, představí svoji fotografickou tvorbu v českobudějovické Radniční výstavní síni. Dosud se ptezentoval autorskými výstavami nejen v jihočeské metropoli, ale také v Písku, Praze nebo v rakouských galeriích, zúčastnil se kompilačních výstav v Česku, Německu, Nizozemsku, Litvě. Stálou sbírku jeho uměleckých děl schraňuje Národní muzeum fotografie v Jindřichově Hradci
22.05.2023 13:55 | Ladislav Lhota

Umělecký fotograf a představitel neopiktorialismu Jan Vávra vstoupil do povědomí inscenovanou konceptuální fotografii a pedagogickou činností ve svém oboru. Letos 16. února oslavil sedmdesátiny a při této příležitosti dostanou zájemci ochutnávku z jeho tvorby v českobudějovické Radniční výstavní síni, kde budou fotografie pražského rodáka výrazně spojeného s jihočeským regionem k vidění od 25. května (vernisáž 24. 5. za účasti rockera Romana Dragouna) do 25. června.

ČESKÉ BUDĚJOVICE / PÍSEK – Absolvent někdejšího Institutu výtvarné fotografie v Opavě se díky pedagogické činnosti přesunul do jihočeského Písku, kde počátkem třetího milénia začal působit na Vyšší odborné filmové škole filmové (SVOŠF) a také Filmové akademii Františka Ondříčka. V počátcích své tvorby se zaměřoval na krajinářské motivy a zátiší, později upřednostnil portréty a akty. Od roku 1986 se věnuje zejména tvorbě symbolicky pojatých inscenovaných snímků, v nichž nápaditě používá montáže více negativů, kresby světlem, zásahy do pozitivů, tónování a kolorování. Tyto práce patří do proudu takzvaného neopiktorialismu. Vynikají invenčností a technickým mistrovstvím.

Od roku 1993 pořádá Jan Vávra autorské výstavy s akcentem na inscenovanou fotografii. V období 1994–96 se věnoval intenzivně fotografování předmětů a zátiší. Vznikl fotografický cyklus Nalezené věci, kde autor usiloval o nové pojetí prostoru, využíval různé techniky (kresby světelnou tužkou), budoval objekty, které fotografoval a okamžitě po expozici demontoval, experimentoval v noční krajině, používal doplňkové světelné zdroje nebo časové expozice. Do výsledných fotografií často zasahoval nejrůznějšími technikami a výsledkem jeho snahy se staly fotografie-objekty, v nichž usiloval o nalezení a ztvárnění zcela nového pojetí prostoru a jeho nenahraditelné funkce.

Letošní jubilant je autorem grafického zpracování bookletů alb některých významných hudebníků, k nimž patří písecký rocker, zpěvák a skladatel Roman Dragoun (Progres2, Futurum, Stromboli), saxofonista Ivan Myslikovjan nebo pražský skladatel a multiinstrumentalista Raven. Fotograf Jan Vávra vytvořil předlohy k designu albového kompletu The Assent to Paradoxon od skladatele Vladimíra Hirsche, který vydal italský label Ars Benevola Mater v roce 2010.  Na Vávrově kontě spočívají také čtyři obaly k albům píseckého textaře Milana Prince (Tabula rasa? 2013, Smrti má 2015, Pozdní hodina resp. Marion a Damiel, obě 2018).

(lho, net)
Foto archiv Statutárního města Č. Budějovice


220523vav02


Přidej komentář