Sběratel ukáže plakáty a prospekty škodovek
Výstava s názvem Škoda – automobily na plakátech a v prospektech (1945–2022) po úspěšné loňské prezentaci v Milevském muzeu bude první polovinu letošního roku k vidění v historické budově Jihočeského muzea v krajské metropoli. S vývojem reklamy, propagace a grafiky zachycené na dobových originálech plakátů a tiskovin společnosti Škoda Auto se návštěvníci seznámí v době od 3. února do 4. června. Artefakty pocházejí z archivu milevského sběratele Martina Kupce.
ČESKÉ BUDĚJOVICE – Zajímavé formáty, způsoby vizualizace, atraktivní motivy a kreativita tvůrců reklamy pro tuzemský i zahraniční trh od roku 1945 do současnosti zaujmou příznivce škodovek a všechny milovníky automobilové historie. „Začalo to přibližně před jedenácti léty. Docela nevinně. První plakát zobrazoval Škodu 100. Mělo jít o vzpomínku na dětství, neboť tento vůz jsme měli v garáži,“ přibližuje autor výstavy, jenž povede v Jihočeském muzeu komentovanou prohlídku při slavnostní vernisáži 2. února od 16 hodin. Některé plakáty z jeho sbírky se už nedají sehnat, třeba série legendárních Felicií a Octavií z roku 1961, a roste jejich cena.
Poválečná doba v tištěné reklamě byla zhruba do konce padesátých let převážně ve znamení kreslených a kolorovaných motivů. Tento způsob ztvárnění odpovídal módnímu stylu. Za nejvýraznějšího kreslíře vozů Škoda platil výtvarník a designér František Kardaus. Šedesátá léta charakterizovalo společenské i politické uvolnění, což se projevilo také v oblasti reklamy. Vznikly na svoji dobu atraktivní ateliérové snímky vozů tehdejší novinky – Škody 1000 MB. Ateliérové zpracování dávalo svým způsobem vozu více vyniknout. Zároveň se zrodila kolekce dnes raritních plakátů, prospektů a letáků Škody 1000 MB pořízených v pařížských ulicích při světové premiéře tohoto typu v roce 1964.
Libo knihu nebo modely aut?
Sedmdesátá a osmdesátá léta přinesla změnu grafiky. Tuzemští tvůrci se snažili držet krok s dobou, což nebylo jednoduché zvláště v období uzavřené a zestátněné ekonomiky. Jak to bylo s érou reklamy Škody po listopadu 1989? „Otevřel se nám svět a Škoda si začala sama dělat zahraniční reklamu. Došlo k privatizaci automobilky, přišel Volkswagen a nový marketingový přístup. S postupující globalizací všechno směřuje k vizuálnímu sjednocení prezentace značky. Prospekty jsou až na výjimky v jednotném stylu – graficky i rozměrově. V menší míře se stále tisknou plakáty. Poslední, velice vydařené, vyšly roku 2020 k 125. výročí založení Škody Auto,“ říká Martin Kupec.
Na recepci Jihočeského muzea bude možné i po skončení výstavy zakoupit novou publikaci Martina Kupce „Škoda - automobily na plakátech a v prospektech, 1945-2022“. Seznamuje s velkou autorovou sbírkou historických plakátů a prospektů nejznámější české automobilové značky. „Na přípravě knihy jsem spolupracoval s Archivem společnosti Škoda Auto / Škoda Muzeem, kde jsem konzultoval obrazové i textové části s kolegy z tamního archivu,“ upřesňuje milevský sběratel. V prodeji budou také modely vozů Škoda ze stavebnice Cobi v měřítku 1:35 (70 a 77 kostiček): Škoda Fabia z roku 2019 (červená barva), Škoda Scala 1.0 TSI (červená) a Škoda Scala 1.5 TSI (bílá).
Ladislav Lhota
Foto archiv Jihočeského muzea
Přidej komentář
Muzeum Kouzlo starých časů - Historické oděvy a doplňky 1850-1930
KULTURNÍ PŘEHLEDY PŘEDPOVĚĎ POČASÍ VYHLEDÁVÁNÍ V PIS