Magazín kulturního dění v Praze a okolí

Šéfdirigent David Švec se vrací ke kořenům

svd01
Čerstvě jmenovaný šéfdirigent orchestru opery Jihočeského divadla David Švec vyrůstal v Hrdějovicích. Na českobudějovické konzervatoři vystudoval obory klavír a dirigování. Ve studiu pokračoval na Janáčkově akademii múzických umění v Brně, absolvoval také studijní pobyty v Německu a Rakousku. Profesně působil na předních domácích i zahraničních scénách
03.02.2022 17:38 | Ladislav Lhota

Operní soubor Jihočeského divadla získal počínaje 1. lednem 2022 nového šéfdirigenta. Na místo uvolněné odchodem generálního hudebního ředitele Maria de Rose, který plnil zároveň dirigentskou funkci, nastoupil pětačtyřicetiletý David Švec, známý z dlouholetého působení v pražském Národním divadle nebo Národním divadle v Brně. Řídil také operu Slovenského národného divadla v Bratislavě. Pravidelně spolupracuje s velkými symfonickými orchestry, hostuje na zahraničních pódiích a je také vyhledávaným klavíristou.

Č. BUDĚJOVICE – Narodil se v Nymburce, ale hrdě se hlásí k českému jihu, odkud pochází jeho tatínek. „Považuji se za Budějičáka, i když původně jsem Hrdějičák,“ naznačuje, kde trávil dětství od svých dvou let. Druhý stupeň základní školy již absolvoval u soutoku Vltavy s Malší, tamtéž vystudoval konzervatoř. V pátém ročníku si přibral ke klavíru jako druhý obor dirigování. „Za dirigentským pultem jsem stál poprvé v Třeboni. Pan dirigent Kohout, jenž léta působil u Třeboňského symfonického orchestru, mi dal šanci jako mladému člověku, který z mého dnešního pohledu neuměl ještě vůbec nic, abych odřídil polovinu kolonádního koncertu v Auroře,“ usmívá se při vzpomínce.

Nástup k orchestru opery Jihočeského divadla je pro Davida Švece symbolický. „Moje první opera v životě bylo školní konzervatorní nastudování Brixiho díla Byl jest jednou kantor dobrý a dělali jsme to v historické divadelní budově v Českých Budějovicích,“ připomíná svůj operní start, na který naváže na stejném místě po více než čtvrt století. Zůstává sice zapojený do některých projektů v pražském Národním divadle, ale počínaje prvním kusem, jehož příprava začne na půdě Jihočeského divadla v letošním roce, bude pracovat aktivně na všech jihočeských inscenacích a koncertech. „Ač mám rodinu v Praze, budu co nejvíc pracovat se souborem,“ ujišťuje.

Na úvod si dá Verdiho a Händela

Nový šéfdirigent hodlá také v nejvyšší možné míře navštěvovat představení řízená jeho kolegy, především Mariem de Rose, jenž si podle plánu ponechá taktovku u všech nadcházejících repríz grandiózního Mefistofela, a tradičně velmi vytíženým Martinem Peschíkem. Druhý jmenovaný je velkou oporou operního souboru. „Martina Peschíka čeká nastudování operetního kusu Slečna vdova, se kterým se započalo již koncem minulého roku, a vedle toho diriguje téměř veškerou řadu titulů, až na Cosi fan tutte, kde stojí za pultíkem Patrik Červák,“ říká David Švec, jenž se cíleně chystá na svoje první dva velké projekty v Jihočeském divadle – koncertní resp. operní před otáčivým hledištěm.

Slavnou premiérou Davida Švece v pozici šéfdirigenta se má stát Requiem od Giuseppe Verdiho, velkopáteční koncert v klášterním kostele Obětování Panny Marie na Piaristickém náměstí v Českých Budějovicích. „Requiem je okázalé dílo s obrovským orchestrem, rozsáhlým sborem a čtyřmi sólisty. Velmi se těším na toto velkolepé oratorium. Myslím, že orchestr se může předvést v nejlepším světle,“ nahlíží s nadějí blízkou budoucnost. Druhým projektem bude Händelův Mesiáš chystaný jako velké představení před Otáčivým hledištěm v Českém Krumlově. „Jedná se o velký klenot světové hudby. Budeme mít krásnou příležitost k detailní práci na barokním zvuku,“ vidí jasně.

Ladislav Lhota
Foto autor 



Přidej komentář