Magazín kulturního dění v Praze a okolí

Slečna vdova zavoní jako Adina Mandlová

tkz01
Lord Douglas Blandford (Tomáš Kobr, kdysi Oldřich Nový) se narychlo ožení s tanečnicí Fleurrete a potom zmizí. Zdá se, že nadobro. Po nečekaném návratu ho obklopují ženy - maminka Lady Patrizia a především Fleurrete, ve skutečnosti Cherry, i opravdová Fleurrete. Ke které přilne nejvíc? Ne náhodou se obnovená opereta Slečna vdova původně jmenovala Jeho tři vdovy. Známá byla i jako Douglas a jeho ženy nebo v němčině Die vierte von rechts
26.02.2022 12:56 | Ladislav Lhota

Operní soubor Jihočeského divadla vstoupil do roku 2022 obnovenou tuzemskou premiérou lehkonohé prvorepublikové operety Slečna vdova, kterou poprvé uvedlo Zemské divadlo v Brně roku 1935 pod titulem Jeho tři vdovy. Stěžejní roli Douglase tehdy ztvárnil hvězdný Oldřich Nový, zároveň režisér představení a autor českých písňových textů. Operetu, která se od konce druhé světové války považovala za ztracenou, napsal renomovaný skladatel Ján Móry z Banské Bystrice, kde ji také před čtyřmi léty objevili a zrekonstruovali tamní muzikologové.

Č. BUDĚJOVICE – Premiéra v historické budově Jihočeského divadla se přesunula kvůli onemocnění v ansámblu z 28. ledna na 25. února 2022. Režisér a zároveň sólista opery JD Jakub Hliněnský pracoval se svými kolegy, ale i známými tvářemi z činohry, baletu a členy operního sboru. Atmosféru třicátých let 20. století pomáhá navodit decentní vůně parfému, který v roce 1938 používala herecká superstar Adina Mandlová (pod značkou Fleurrete lze lahvičku zakoupit během představení za 650 korun). „Slečna vdova oplývá nesmírně zábavnou zápletkou a inteligentním humorem, čímž vybočuje z běžné řady uváděných děl tohoto žánru,“ připomíná šéf opery Tomáš Ondřej Pilař.   

Operety Jána Móryho se v meziválečné době hrály s oblibou po celé střední Evropě. Dílo všestranného skladatele zůstalo neprávem opomíjené za komunistické totality, kdy upadl v nemilost. Příběh jednoho z nejzdařilejších opusů zavede diváka nejprve do francouzského Marseille a zdejšího kabaretu (mluví se také o podniku s názvem Tabarin, který je však v reálu nutné hledat v Paříži). Na scéně zdobené černými srdíčky se objevují dvě tanečnice, zároveň přítelkyně, mondénní Fleurrete (Olga Bezačinská / Iva Hošpesová) – ano, podle ní dostal jméno zmiňovaný parfém – a milá, půvabná Cherry (Zuzana Benešová / Zuzana Kopřivová).

Fleurrete je Cherry a Cherry je Fleurrete

První z nich hledá pan Morphy, právník ze Skotska (Jan Dvořák), druhou obtěžuje taneční mistr Flaubert (Jiří Untermüller). Fleurrete sdělí své kolegyni, že se narychlo provdala za jistého lorda Douglase Blandforda, který po svatbě odcestoval a tragicky skonal kdesi v Tibetu. Nebožtíkova maminka Lady Patrizia (Natália Drabičšáková / Romana Strnadová) neúnavně zve ovdovělou nevěstu do rodového sídla Blandford Castle a když zůstávají bez odpovědi její dopisy, pošle pro Fleurette právního zástupce. Děj jde do vrtule záměnou identit. Fleurrete dá přednost leteckému továrníkovi Majouletovi (František Brantalík / Josef Průdek), Cherry míří do skotského zámku.

V kulisách Blandford Castlu (scénu vytvořil Petr Vítek) se potom dějí věci. Idylka dostane křídla návratem zarostlého světoběžníka Douglase (Tomáš Kobr – v odstínech jeho hlasu chvílemi jakoby poznáváme Oldřicha Nového), který nebyl tak docela mrtvý. Vzniklé pozdvižení zpestřují kamarád Bob (Jakub Hliněnský / Lukáš Randák), nápadnice Evelyne (Radka Sehnoutková /Monika Sommerová), Reverend Ravilson (Pavel Klenka), Miss Cowless (Kateřina Bukovská), Miss Dunnings (Gabriela Burianová), Mrs. a Mr. Hedgehog (Lilija Červená a Mikoláš Troup), plukovník Hophouse (Jozef Novotný), Služka (Michaela Korychová / Světlana Šoka).

V představení dále účinkují Miroslava Veselá a Dagmar Volfová alternující postavu garderobiérky Rosalie, Daniela Šišková jako prodavačka Beautrac, členové operního sboru a baletu Jihočeského divadla, orchestr opery řízený Martinem Peschíkem resp. Vojtěchem Adamčíkem s koncertními mistry Martinem Červinkou, Olgou Alicjí Osmolinskou (housle) a Václavem Žákem (violoncello). Pod vznikem inscenace se podepsali také Aleš Valášek (kostýmy), Karel Šimek (světelný design), Martin Šinták (choreografie), Tomáš Studený (dramaturg), Martin Veselý (sbormistr), Zdeněk Mládek (asistent choreografa), Lucie Bicanová (asistentka režie).  
Nejbližší reprízy Slečny vdovy se konají 10. března a 2. dubna.  

Ladislav Lhota
Foto Petr Zikmund, archiv Jihočeského divadla a Ladislav Lhota


tkz02
tkz03
tkz04
tkz05
tkz06


Přidej komentář