Magazín kulturního dění v Praze a okolí

Sondra Radvanovsky a Piotr Beczala zářili v Pivovarské zahradě

br01
Americká sopranistka s českými kořeny Sondra Radvanovsky a polský tenorista Piotr Beczala v Pivovarské zahradě nadchli publikum i dirigenta Leoše Svárovského
22.07.2018 13:24 | Ladislav Lhota

Druhý večer letošního ročníku Mezinárodního hudebního festivalu Český Krumlov v sobotu 21. července nabídl vděčným posluchačům operní galakoncert pěveckých hvězd Sondry Radvanovsky a Piotra Beczaly. Američanka českého původu a polský pěvec zářili na pódiu v Pivovarské zahradě a přes deštivé počasí předvedli plánovaný program v kompletním rozsahu. Ze solidarity s obecenstvem si nedopřáli přestávku.

ČESKÝ KRUMLOV – Koncert zazněl v plném rozsahu od prvního orchestrálního čísla, jímž bylo Pucciniho Capriccio sinfonico v soustředěném podání PKF – Prague Philharmonia a za řízení Leoše Svárovského, až po přídavek, Verdiho Brindisi.  Po orchestrálním úvodu patřily první pěvecké tóny Tosce, z níž zazněla tři pěvecká čísla – Cavaradossiho árie „Recondita armonia“ a „E lucevan le stelle“, a árie Tosky „Vissi d’arte“, následovala Leonora z Verdiho Trubadúra, předehra z Nabucca a společný duet z Maškarního plesu, v němž Beczała s Radvanovsky ukázali dokonalou partnerskou souhru.

Pro oba pěvce znamenají letní open air vystoupení příjemnou vsuvku mezi jejich koncertní a divadelní povinnosti. „Velkým rozdílem je to, že při koncertech pod širým nebem nemáme k dispozici akustiku, takže se plně svěřujeme do rukou těch, kteří ovládají všechna ta „tlačítka“, aby naše hlasy i zvuk orchestru sladili do ideální podoby. Při produkcích venku můžeme vidět do tváří diváků, což nejde v setmělém divadle, a během zpěvu můžeme jasněji vnímat, jak se to lidem líbí,“ upozornil Piotr Beczala.

Sondra Radvanovsky přednesla vysoce dramatickou árii „La mamma morta“, Piotr Beczała nevynechal jeho oblíbenou květinovou árii Dona Josého z Carmen. Oba si pochvalovali milou atmosféru, v níž probíhal koncert. Publikum odměňovalo jejich výkony vřelým potleskem a nadšenými skandováním bravo. Nejvíce při interpretaci Rusalky a Prince. Hvězdná sopranistka hluboce prožívala árii „Měsíčku na nebi“ a setřásala obavy, jak publikum přijme její češtinu. Byly zbytečné. Výkon nadchl diváky a přímo dojal dirigenta Leoše Svárovského. „Musel jsem se hodně koncentrovat, abych řídil orchestr nadále v plné síle. Je to vzácnost slyšet Rusalku v tak excelentním podání,“ chválil.

Chystají spolu Toscu

K češtině má Sondra Radvanovsky relativně blízko díky českému původu svého otce. „Prarodiče, tatínek a jeho sestra mluvili u nás doma česky, ale mě k používání rodného jazyka moc nevedli, takže jsem se ho nikdy nenaučila,“ lituje umělkyně. Rusalka patří k jejím oblíbeným rolím. Moc ráda by si ji zazpívala s Piotrem Beczałou. Jeho interpretaci Prince zná publikum z pražského Národního divadla, kde ho lyrický tenorista ztvárnil minulý rok. Árii „Vidino divná, přesladká“ dovedl na krumlovském koncertu k dokonalosti.

Piotr Beczała zraje jako víno. Od lyrického oboru zvolna směřuje ke spintu. Před třemi týdny narychlo přijal roli Lohengrina na festivalu v Bayreuthu. Premiéra nastane za pár dní. Operu bude řídit dirigent Christian Thielemann, s nímž tenorista rád spolupracuje a Lohengrina s ním již dříve nastudoval pro Semperoper: „Thiellemannovo hudební vedení je pro mě sen. Dokonale rozumí zpěvákovi a důvěřuje mu,“ oceňuje polský rodák. Následující čtyři roky chystá několik dalších produkcí Lohengrina, v současné době si hodlá rozšiřovat italský repertoár o Trubadúra, Aidu a Sílu.

Každou sezonu se Piotr Beczala snaží zařadit do svého programu něco ze slovanského repertoáru, ať to byla Rusalka v Praze před rokem, nebo Prodaná nevěsta před třemi léty. „Příští sezonu mě čeká polská opera Halka od Stanislawa Moniuszka v Divadle na Vídeňce, která se neuvádí příliš často, takže se moc těším. Připravoval jsem na tento projekt skoro šest let,“ prozrazuje interpret.

Závěr krumlovského vystoupení Sondry Radvanovsky a Piuotra Beczaly patřil lehčí múze. Američanka se téměř roztančila při zpěvu populární písně „Chtěla bych tančit jen“ Lízy Doolittlové z muzikálu My Far Lady. Před finále zazněly melodie z operet Franze Lehára Veselá vdova a Země úsměvů v podání obou umělců. A kdy se oba pěvci setkají znovu na pódiu? V příštím roce chystají spolu Tosku. Bude to Beczałovo úplně první ztvárnění Cavaradossi.

(lho, tzf)
Foto archiv MHF Český Krumlov


br02
br03
br04
br05
zzzbr07


Přidej komentář