Magazín kulturního dění v Praze a okolí

Stádlecký empírový unikát se zbaví dřevokazné houby

sta01
Empírový řetězový most ze stavitelského portfolia Vojtěcha Lanny spojoval v létech 1848 až 1960 břehy Vltavy u Podolí na Písecku, po demontáži a novém smontování slouží od roku 1975 u Stádlece na Táborsku. Aktuálně prochází rekonstrukcí
26.09.2020 15:15 | Ladislav Lhota

Jediný empírový řetězový most, který se zachoval na území České republiky, spojuje břehy Lužnice u městyse Stádlec na Táborsku. Národní, kulturní a technická památka se již delší čas nacházela v havarijním stavu kvůli napadení prvků mostin vysoce invazivní a nebezpečnou dřevokaznou houbou z čeledi trámovek. V polovině září 2020 začala dvouměsíční rekonstrukce s rozpočtem přes deset milionů korun. Rozsah prací si vynutil uzavřít provoz mezi Stádlecem a Dobřejicemi včetně přístupu chodců na most. 

STÁDLEC – Řetězový most postavil známý jihočeský podnikatel Vojtěch Lanna podle návrhu Bedřicha Schnircha. Technický unikát od roku 1848 do roku 1960 spojoval břehy Vltavy u obce Podolsko na důležité obchodní cestě z Bavorska do Haliče. Od konce třicátých let 20. století se nad ním klenul nový železobetonový gigant. Původní Podolský most v roce 1959 označili národní technickou památkou a rok nato jej začali rozebírat, neboť v případě ponechání na místě by skončil pod hladinou čerstvě napouštěné Orlické přehrady. Jednotlivé kamenné bloky dostaly přesné označení a postupně byly přenesené do údolí řeky Lužnice ke Stádleci, kde začal most znovu sloužit od roku 1975.

Rekonstrukci schválila Rada Jihočeského kraje na podzim 2019. Vinou kůrovcové kalamity nezačala stavba v původně plánovaném termínu letos na jaře, ale o půl roku později. Potřebné dubové dřevo nakonec zástupci kraje nechali dovézt z Chorvatska, načež importovaný materiál musel dostatečně dlouho prosýchat, aby jeho vlhkost odpovídala projektové dokumentaci. „Mostiny jsou v kuse přes celou šíři mostu a nezbývá, než provádět práce s úplným vyloučením provozu. Věřím, že po dobu rekonstrukce vydrží obyvatelé okolních obcí jezdit po náhradních trasách,“ vyjádřil se krajský radní Antonín Krák.   

Nejprve se demontují kovové spojovací prvky, následně jednotlivé původní mostiny – dřevěné trámy, po kterých se jezdí na Stádleckém mostě. Z nich se budou fyzicky odstraňovat plodnice dřevokazných hub. Původní mostiny se  ošetří chemicky, aby se zabránilo šíření výtrusů do okolí. To se týká i podélníků, na nichž jsou ukotvené mostiny. Část z nich, která není napadená, zůstane původní. Následně se dodají nové mostiny, rovněž ošetřené chemicky. Technologický postup zabrání tomu, aby se původní dřevěné napadené prvky potkaly s novými. „Veškerý spojovací materiál použitý k rekonstrukci bude potažený teflonem s cílem zpomalit korozi,“ doplnil Antonín Krák.

(lho, tzk)
Foto archiv KÚ Jihočeského kraje



Přidej komentář