Magazín kulturního dění v Praze a okolí

Tanečky s mocí odskáčou u Havla jen adorující dívky

hav01
Doktor Foustka, kterého ztělesňuje Petr Halíček, podléhá silám odporujícím vědeckému světonázoru. Čelí ďábelskému pokoušení
15.12.2018 15:13 | Ladislav Lhota

Jihočeské se divadlo se připojilo k oslavám stoletého výročí vzniku samostatného státu mimo jiné tím, že činoherní soubor přichází v sezoně 2018 – 19 k divákům s inscenacemi českých dramatiků nebo podle předloh od domácích spisovatelů. Tři hry v úvodu roku 2019 budou světovými premiérami. Závěr jubilejního roku 2018 patřil Elitám z pera Jiřího Havelky (premiéra 26. října) a Pokoušení z tvůrčí pokladnice Václava Havla (premiéra 14. prosince).

Č. BUDĚJOVICE – Havlovo Pokoušení představuje volnou parafrázi faustovských motivů (na pódiu zazní i krátký monolog v rodném jazyce J. W. Goetha). Dramatik a bývalý prezident přirovnal svoji hru spíše k loutkářskému zpracování novodobého mýtu. Dokončil ji na podzim 1985, ale její geneze sahá k založení Charty 77, kdy represivní složky komunistického režimu výrazně zesílily eliminaci Havlovy osoby. „Hru jsem napsal v jakémsi transu. Tak trochu jsem se po napsání zhroutil, psychicky i fyzicky, a prožil jsem si na Hrádečku několik děsivých týdnů. Ďáblové se mi mstili za to, že jsem si s nimi začínal,“ přiznal autor v dopise Pavlu Landovskému.  

Divadelní kritik Sergej Machonin vyhodnotil Pokoušení v tom smyslu, že faustovská konstrukce má hru zajímavě ozvláštnit, slouží však k rozvíjení zřetelného a opakovaného havlovského tématu. „Jde o hrdinu v základní existenciální situaci vzhledem k fungujícím společenským strukturám, o jeho hájení vlastní identity proti přesile ďábelského mechanismu moci,“ uvedl Machonin. „V tomto absurdním dramatu vychází Havel z Goethova Fausta a ukazuje, jak naivní je myslet si, že lze zvítězit nad zlem jeho vlastními prostředky, aniž by to člověka zásadním způsobem poznamenalo,“ doplnil dramaturg jihočeské inscenace Tomáš Vůjtek.

Režie v Jihočeském divadle se ujal Ivan Krejčí, podepsaný pod úspěšnými komediemi Louis a Louisa (2014) a Úča musí pryč (2016). „Václav Havel nám odhaluje víc, než jsme si dokázali představit. V kontextu toho, co se dnes děje, například jaké figury mohou představovat prezidenta, je text pozoruhodně živý. Je to docela i taková legrace, bohužel se smutnou příchutí. Má smysl dělat komedie, kterým se smějete a teprve cestou domů z divadla si říkáte, čemu jste se vlastně smáli, protože vám dojde ta hrůza,“ uvedl Ivan Krejčí, jenž si vedle Tomáše Vůjtka do inscenačního týmu přizval Milana Davida (scéna), Martu Rozkopf ovou (kostýmy) a Ondřeje Švandrlíka (hudba). 

Hra není tak vážná, jak vypadá

Děj vtáhne diváka do ústavu, ve kterém všichni nějakým způsobem předstírají, že pracují. Hlavní náplň jejich činnosti ale znamená upevňování pozic a donášení jednoho na druhého. Nejsilnější dramatický prvek se nachází v uvažování aktérů. „Nemám pocit, že by neexistoval takový ústav. Když máte premiéra se zkušeností s StB, tak asi pochopíte, kde se to odehrává. Je to strašně aktuální. Jde o tanečky s mocí,“ zamyslel se Tomáš Vůjtek nad Pokoušením. Hlavní hrdina se rozhodne, že bude chytřejší, než všichni ostatní. Pyšný intelektuál ale zapomene, že nejchytřejší jsou ti, kteří všechno vedou. Po právu se potom stane statečným bojovníkem.   

Jediným, kdo nakonec bude potrestaný, zůstávají v Havlových hrách (Pokoušení, Vyrozumění) dívky, které adorují mocichtivé muže, třeba naivně, s nepředstíranou láskou. Stanou se z nich tragické hrdinky, zatímco jejich vzory nabízejí falešné naděje a dokážou balancovat v pekelném systému. „Hrajeme o tom, jak je krásné, když někdo vzbuzuje naději, a jak jsme blbí, že jsme mu věřili,“ dodal Tomáš Vůjtek. „K mojí roli patří nádherné tango se Zdeňkem Mládkem. Vždycky se těším. Hra není úplně tak vážná, jak vypadá. Celých šest týdnů při zkoušení jsme se prořehtali. Václav Havel napsal báječnou věc,“ odlehčila téma jedna z ústředních protagonistek Věra Hlaváčková (Vilma).

Hlavní roli dostal Petr Halíček, jehož doktor Foustka narušuje prestiž ústavu. Novodobý Faust podléhá silám odporujícím vědeckému světonázoru. Ďábelského svůdce, pajdavého provokatéra Fistulu, ztělesňuje Tomáš Drápela. V pravděpodobně nejnáročnějším titulu aktuální divadelní sezony dále účinkují Jiří Untermüller (Primář), Jan Dvořák (Zástupce), Kamila Janovičová (Markéta), Václav Švarc (Kotrlý), Pavel Oubram (Neuwirth), Jaroslava Červenková (Houbová), Markéta Vejdovcová (Petruška), Jaroslav Kukrál (Tajemník), Veronika Beníšková, Martin Doležal (Milenci) a jako host z baletního souboru Zdeněk Mládek. Ženské publikum ocení jeho striptýzové taneční vsuvky.

Ladislav Lhota
Foto Alexandr Hudeček           


hav02
hav03
hav04
hav05
hav06


Přidej komentář