Magazín kulturního dění v Praze a okolí

Tapiserie pro zámek Vimperk zobrazuje Davida s Abigail

daa01
V detailu se představuje čerstvě zrestaurovaná tapiserie ze sbírek Státního zámku Náměšť nad Oslavou, která zkrášlí interiér zámku Vimperk po jeho rozsáhlé opravě. Výjev podle nejnovějších poznatků zobrazuje biblický příběh Davida a Abigail
11.05.2020 15:13 | Ladislav Lhota

Nečekaný objev nastal při restaurování pozdně renesanční vlámské tapiserie ze sbírek státního zámku Náměšť nad Oslavou, která je určená k budoucímu vybavení interiérů na zámku Vimperk. Odborné posouzení díla čerstvě vyčistěného v Ateliérech tapiserií v Jindřichově Hradci prokázalo, že datace jeho vzniku byla dosud mylně spojovaná s první třetinou 17. století. Tapiserie však pochází ze třetí třetiny 16. století. Rovněž zobrazovaný výjev se dočkal úplně nového výkladu.

JIŽNÍ ČECHY – Tapiserii zobrazující skupinu několika žen a mužů ve zbroji se dosud přisuzoval název Dcery krále Dareia vítají vojevůdce Alexandra Makedonského. Jeden z nejlepších světových znalců historických tapiserií, Belgičan Guy Delmarcel, však při konzultaci s pracovníky Národního památkového ústavu upozornil na útržky nápisů na lemech tunik vojevůdce a skloněné ženy uprostřed výjevu. „Na ženské tunice přečteme zřetelně písmena ..BIGAI.., na tunice vojevůdce nápis DAVIT. Všechno nasvědčuje tomu, že tapiserie zobrazuje starozákonní příběh o Abigail a Davidovi,“ říká Kateřina Cichrová, kurátorka sbírek NPÚ v Českých Budějovicích.

Podle biblického příběhu byla Abigail manželkou krutého boháče Nábala a proti jeho vůli poskytla potraviny budoucímu izraelskému králi Davidovi. Tímto gestem odvrátila Davidův nepřátelský útok proti soukmenovcům. Král David našel ve statečné a krásné Abigail zalíbení a když zemřel její manžel Nábal, pojal ji za ženu. Objevené detaily naznačují, že tapiserie bude starší, než se původně předpokládalo. Guy Delmarcel upozornil, že obvodový lem tapiserie, tzv. bordura, napovídá o datování tapiserie do třetí třetiny 16. století. Tapiserii z náměšťského zámku označil belgický historik umění za výjimečné dílo bruselské pozdní renesance.

(lho, tzp)
Foto archiv NPÜ



Přidej komentář