V Kotvě visí Bainovy Mazanice a Joskovy Obrazy
Předsálí českobudějovického kina Kotva oživuje od konce června do konce léta (přesnější časové ohraničení není k dispozici) výstava fotografií Jiřího Baina. V přiléhající kavárně ji paralelně doplňuje obrazová expozice z dílny Oskara Josky. Soubor Bainových snímků pod sjednocujícím titulem Mazanice otevírá osobitý fotografický zápisník autora. Obrazy (s velkým „O“) Oskara Joska zkoumají barevné plochy a jejich vztahy. Autor přiznává, že se tak děje bez konceptu.
ČESKÉ BUDĚJOVICE – Pražský rodák Jiří Bain (1955) žije v jihočeské metropoli. Jeho pubertální zájem o výtvarné umění se koncem šedesátých let zhmotnil v prvních nesmělých a neumělých experimentech s vlastní malbou a fotografií. Blíže druhému okraji životní pouti se autor vrací k intenzivnějšímu fotografování. Od klasických reportážních fotografií se dopracoval k současnému „mázlému“ expresivnímu stylu – ostré tóny černé a bílé a pohybová neostrost dodávají jeho snímkům neobvyklou dynamiku přecházející mnohdy do abstraktní polohy.
Velký impulz pro Baina znamenala loňská objevná výstava dosud většinou nepublikovaných fotografií Antonína Kratochvíla „Okamžiky“ v českobudějovickém Domě umění. Jejich společným jmenovatelem bylo Kratochvílovo proslulé doporučení Fuck the story... Shoot emotions! „Při podrobnějším studiu tvorby Jiřího Baina jsem pochopil, že již mnohem dříve inklinoval k expresivnímu projevu. Povaha věčného experimentátora ho nutí k stálému hledání vlastní cesty vroubené řadou omylů, nezdarů a slepých uliček,“ říká dramaturg výstavy Václav Němec.
Vystačí s jednoduchými výrazovými prostředky
Malíř Oskar Joska se svěřuje v umělecké biografii, že zhruba před osmi léty jej pivní vycházka bezděčně zavedla do České ulice v jihočeském krajském městě, kde objevil místo konání právě startujících výtvarných kurzů vedených mistrem Jaroslavem Platilem. „Tady jsem nasával řemeslo a vynořila se na povrch fascinace světem výtvarného umění,“ vysvětluje Joska. Společná výstava v Galerii Nahoře završila roční kurz Platilových žáků, kteří založili výtvarnou skupinu KVOČ 20.
Další výstavy uspořádala skupina KVOČ 20 v táborské Vodárenské věži (2015) a sezimoústecké Galerii Spektrum (2015 – 16). V současnosti se Oskar Joska věnuje volné abstraktní tvorbě, v níž hlavní roli zaujímá intuice. „Nechávám se vést jednoduchými výrazovými prostředky, často výraznou expresivní linkou nebo tahem a vždycky barvou. Je to vlastně zkoumání barevných ploch a jejich vztahů většinou úplně bez nebo jen s minimem nějakého konceptu,“ doplňuje Joska.
(lho, van)
Foto z archivu Václava Němce
Přidej komentář
Muzeum Kouzlo starých časů - Historické oděvy a doplňky 1850-1930
KULTURNÍ PŘEHLEDY PŘEDPOVĚĎ POČASÍ VYHLEDÁVÁNÍ V PIS