Koncert Celestial Ground
Magazín kulturního dění v Praze a okolí 
Rakouský ples

Kmotr acid jazzu a jeden z posledních žijících průkopníků funku Roy Ayers konečně v Praze

ron Ayers
Kmotr acid jazzu a jeden z posledních žijících průkopníků funku Roy Ayers konečně v Praze
11.10.2009 20:13 | Konečně se v Česku uskuteční vůbec první koncert jedné z největších postav černé populární hudby. Vynikající skladatel a vibrafonista Roy Ayers, průkopník jazz-funku, R&B, soulu i acid jazzu, legendární spoluhráč Billy Cobhama, Herbie Manna, Fely Kutiho, rappera Guru, je po Jamesu Brownovi druhým nejčastěji samplovaným muzikantem.
Vyšel z be-bopu, má za sebou půl století dlouhou dráhu, ale podobně jako Miles Davis svůj styl pravidelně obměňuje s každou dekádou. Znáte ho jako autora singlových hitů Everybody Loves the Sunshine, Move to Groove nebo We Live In Brooklyn Baby. Jeho styl byl vždy zakotven v be-bopových kořenech: perlivý, lyrický, rytmicky pevný. Pokud ho hip-hopoví znalci dnes označují za ikonu žánru, odpovídá s odstupem jako veterán, který prošel tvrdou zkouškou show-businessu: \"Baví mě, když se tomu mohu zasmát,\" říká s oblibou. \"A je mi úplně jedno, jak mi říkají, protože takhle to zkrátka v téhle branži chodí.\"


Roy Ayers je na americké jazzové scéně aktivní od 60. let, a podobně jako Miles Davis svůj styl periodicky obměňoval s každou dekádou. Celý život hledal nové cesty, ovlivnil několik generací hudebníků a je považován za průkopníka funku, R&B i acid jazzu. Stal se po Jamesu Brownovi druhým nejčastěji samplovaným muzikantem v hip-hopových nahrávkách. Letos, ve svých 69 letech, plánuje Ayers nové album s jazzovou zpěvačkou Dee Dee Bridgewater.


Vyrůstal v hudební rodině v Kalifornii, jeho otec byl trombonista, matka ho učila na klavír. Ve svých pěti letech dostal sadu paliček od legendárního jazzového vibrafonisty Lionela Hamptona, ale hrát na vibrafon začal až v 17 letech. Životní průlom pro něj nastal roku 1966, když ho basista Reggie Workman přivedl na jam session s flétnistou Herbie Mannem. Ayers nakonec v jeho kapele strávil čtyři roky, prosadil se před světovým publikem a svoji původní be-bopovou orientaci rozšířil o široké spektrum stylů. Podílel se na Mannově klíčovém albu Memphis Underground a pod jeho producentským vedením natočil tři sólová alba.


Roku 1970 se z Kalifornie přesunul do New Yorku, kde založil svoji nejslavnější sestavu Roy Ayers Ubiquity. Hráli v ní mj. bubeníci Billy Cobham a Alphonse Mouzon, původní inspiraci Milesem Davisem a Herbie Hancockem později vystřídal velmi úspěšný mix R&B, disco a funku, což Ayersovi přineslo několik singlových hitů. K největším patřily skladby Running Away, Everybody Loves the Sunshine, a Move to Groove, o jejímž back-beatu se tvrdí, že předznamenal typický shuffle rytmus acid jazzových nahrávek.


Začátkem 80. let Ayers spolupracoval s nigerijským průkopníkem afrobeatu, Felou Kutim, s nímž se seznámil během turné po Nigerii, a natočil s ním dvě alba. Když se počátkem 90. let začal sbližovat jazz s hip-hopem, Avers hostoval na průlomovém albu Jazzmatazz rappera Guru, s nímž pak vystupoval v newyorských klubech, spolu s respektovaným trumpetistou Donald Byrdem. Avers se též s Byrdem a Guru podílel na humanitárním projektu Cool organizace Red Hot, namířeném proti AIDS. Jazzoví velikáni se na této nahrávce potkávali s novou generací jazzově orientovaných hudebníků hip-hopové scény. Vedle toho Ayers také hostoval na průlomovém albu newyorské salsy, Nu Yorican Soul.


Jeho styl byl vždy zakotven v be-bopových kořenech: perlivý, lyrický, rytmicky pevný. Pokud ho hip-hopoví znalci označují za ikonu žánru, odpovídá s odstupem jako veterán, který prošel tvrdou zkouškou show-businessu: \"Baví mě, když se tomu mohu zasmát,\" říká s oblibou. \"A je mi úplně jedno, jak mi říkají, protože takhle to zkrátka v téhle branži chodí.\"


Více na www.rachot.cz
Hudební ukázky a videa na http://www.myspace.com/royayersubiquity
Předprodej: Ticketpro, Palác Akropolis
Cena vstupného:
Předprodej: stání: 340 Kč; sezení: 390 Kč
Na místě: 450 Kč/500 Kč


15.10. - 19.30, Palác Akropolis

Tagy: Roy Ayers


Přidej komentář