Koncert Celestial Ground
Magazín kulturního dění v Praze a okolí 
Rakouský ples

Letní slavnosti staré hudby 2012 přinesou opět pestré a objevné zážitky

Forma Antiqva
Forma Antiqva
17.06.2012 20:31 | 19. července – 6. srpna 2012 
 
Objevné výlety za hudbou 16. až 18. století s předními zahraničními i domácími interprety nabídne další ročník mezinárodního hudebního festivalu Letní slavnosti staré hudby. Rozmanitý program od 19. července do 6. srpna obsáhne španělské baroko, lyriku středověkých trubadúrů, ozvuky portugalského fada, slavné instrumentální koncerty německých mistrů, barokní taneční hudbu z jižní Evropy, virtuózní skladby z doby Boccacciova Dekameronu či perly anglické barokní opery. V programu nechybí ani scénický projekt - žertovná hudebně-dramatická adaptace Cervantesova Dona Quijota. Letní slavnosti lákají své návštěvníky opět do unikátních historických sálů na Pražském hradě, do Novoměstské radnice, zámku Troja či kláštera sv. Anežky České
 
Do Prahy zavítají například portugalské trio Os Músicos do Tejo, uhrančiví bratři Zapicové a Forma Antiqva ze Španělska, špičková polská sopranistka Olga Pasiecznik či francouzsko-česko-slovenská divadelní formace Compagnie Scapinove. „Pro letošní třináctý ročník festivalu se nám podařilo získat sopranistku světového formátu Olgu Pasiecznik, která je uznávanou interpretkou především mozartovských a händelovských operních rolí. Její výkon při slavnostním zakončení festivalu ve Španělském sále, ať už v sólech nebo v duetech s českou pěveckou hvězdou Hanou Blažíkovou, slibuje strhující zážitek. Dalším z interpretačních vrcholů bude jistě účinkování jednoho z nejlepších barokních souborů dneška, Akademie für Alte Musik Berlin. Těleso, které v Praze zahraje poprvé, se blýskne v „klasickém“ repertoáru, zahrnujícím instrumentální koncerty J. S. Bacha a G. Ph. Telemanna,” laká na letošní ročník ředitelka festivalu Markéta Semerádová.   Dramaturgie letošního ročníku s mottem „Metamorphosis“ se soustředí na motiv proměny jako na všudypřítomný, jednotící rys dějin západní hudby. Odkazuje k jeho nesčetným hudebním, literárním i výtvarným zpracováním, ať už ve smyslu přímé inspirace ovidiovskou tématikou v textech vokálních skladeb, nebo ve smyslu formální proměny hudebních žánrů a stylů, jejich vzájemného kontrastu a prolínání.
 
Novinkou letošního ročníku je on-line předprodej vstupenek, který začíná dnes, 21. května. Více na www.letnislavnosti.cz.
 
Zahájení letošního ročníku Letních slavností staré hudby vévodí hispánský temperament. První festivalový večer proběhne nanejvýš případně ve Španělském sále Pražského hradu, 19. července zde proslulý soubor Forma Antiqva sehraje dramatizaci slavné španělsko-francouzské bitvy u Pavie (1525). V programu nazvaném Batalla představí výbušnou hudbu Španělů Antonia Cabezóna, Sebastiána Aguilery de Heredia, Pabla Bruna a italské raně barokní skladby Adriana Banchieriho, Marca Uccelliniho a Andrei Falconieriho. 
 
Strhující večer prodchnutý hudebními vzpomínkami na 17. a 18. století slibuje v Míčovně Pražského hradu, která byla dějištěm turnajů v pozdně renesančním tenisu a badmintonu, trojhra s názvem Fandango. 21. července v podání brilantních bratří Zapiců: Pablo – barokní kytara, Daniel – teorba, Aarón – cembalo a varhany zazní toccaty, passacaglie, folíe a zejména bujará fandanga velkých španělských mistrů José Blasca de Nebra, Santiaga de Murcia nebo Diega Ortize. 
 
V duchu jižanské citovosti proběhne také večer věnovaný portugalskému národnímu klenotu zvanému Fado – 30. července v zámku Troja. Strhující, rafinovaný program ansámblu Os Músicos do Tejo v čele se sopranistkou Anou Quintans umožní návštěvníkům sledovat předromantické kořeny tohoto tradičního baladického žánru, jenž byl v loňském roce zapsán do seznamu památek světového kulturního dědictví UNESCO.
 
25. července rozezvučí Rudolfovu galerii na Pražském hradě klasická díla velikánů J. S. Bacha, A. Vivaldiho a G. Ph. Telemanna, a to v podání nejúspěšnějšího barokního orchestru dneška, Akademie für Alte Musik Berlin. Název programu – Rozum a Cit – poukazuje nejenom na kontrasty mezi německým řádem a italskou spontaneitou, ale také na stylové a náladové proměny v rámci díla samotného Bacha, od citové struny zaznívající v jeho Suitě h moll po harmonii řádu v Braniborském koncertu č. 5.
 
Hudba, zpěv a tanec, ale také stíny, loutky a masky – to vše nabídne francouzsko-česko-slovenská Compagnie Scapinove, jež rozehraje dobrodružství důmyslného rytíře Dona Quijota de la Mancha (Don Quixote). Prázdné jeviště divadla ABC se 1. srpna vmžiku zaplní postavami oživlými v podání tří herců-komiků. Před zraky diváků se v nespoutaném rytmu odvine široká škála stylizovaných gest a kostýmů, příčesků a vycpaných břich. Těsná souhra hudebníků a herců osnuje předivo této vskutku důmyslné verze jednoho z nejslavnějších vyprávění všech dob.  
 
Velkolepé zakončení festivalu slibuje program s podtitulem „sláva anglické barokní opery“, plánovaný na 6. srpna ve Španělském sále Pražského hradu. Velká Británie byla v 17. a 18. století významným hudebním střediskem. Zásluhu na tom měli především Henry Purcell a Georg Friedrich Händel, který v Londýně dlouhodobě působil. Árie těchto dvou velikánů zazní v podání dvou špičkových evropských sopranistek – Hany Blažíkové a Olgy Pasiecznik. Rezidenční soubor Collegium Marianum je nejenom doprovodí, ale přidá například i části z Händelovy Vodní hudby či Hudby pro ohňostroj. Španělský sál se alespoň na krátký čas promění v onen Kouzelný ostrov, o němž zpívá Venuše v Purcellově opeře Král Artuš.
 
Letošní dramaturgie Letních slavností staré hudby představuje metamorfózy z mnoha různých úhlů: od metafory a divadelní přeměny v Purcellově Královně víl nebo Cervantesově Donu Quijotovi k stylistickým proměnám v hudbě velikánů německého a italského baroka (projekt Rozum a cit). Program si všímá také přerodu ve středověké hudbě, a to během večera nazvaném Cansó de la crozada, kdy zazní hudba francouzských trubadúrů (27. července, klášter sv. Anežky České), a v projektu Tre fontane (2. srpna, Novoměstská radnice), který představí virtuózní skladby z doby vzniku Boccacciova Dekameronu. 
 
Předprodej vstupenek bude zahájen 28. května ve festivalové pokladně na adrese Maďarského kulturního střediska v Rytířské ulici č. 27 a nově v síti Ticketstream. Letní slavnosti od 21. května spouštějí také nový online rezervační systém a možnost zakoupení vstupenek online přímo na www.letnislavnosti.cz. Vstupenky na čtyři koncerty odehrávající se na Pražském hradě lze zakoupit také v Informačním středisku na II. nádvoří Pražského hradu.   Již tradičně pořadatelé nabízejí množstevní slevy: při zakoupení vstupenek na 4 a více koncertů bude poskytnuta 20% sleva z ceny každé vstupenky. 
Nově přicházejí pořadatelé také s programem Přátelé festivalu, v rámci kterého vedle slev vstupného nabízejí řadu dalších bonusů (podrobnosti na www.letnislavnosti.cz).
Senioři a studenti mohou využít 10% slevu vstupeného. 
 
Festival se koná pod záštitou primátora hl. m. Prahy Bohuslava Svobody a starosty Městské části Praha 1 Oldřicha Lomeckého 
Festival se koná pod záštitou České komise pro UNESCO
Za laskavé podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury České republiky, Městské části Praha 1, Velvyslanectví Španělska, Správy Pražského hradu, Francouzského institutu v Praze, Polského institutu v Praze, Česko-německého fondu budoucnosti, Maďarského kulturního střediska, Portugalského velvyslanectví v Praze, Institutu Cervantes v Praze, Institut français, Nadace Collegium Marianum  Partneři 
O2, Národní galerie, Galerie hlavního města Prahy, Hotel Constans, Tiskárna Sprint Servis, WDLux, Vinařství Baloun  Hlavní mediální partner
Český rozhlas  Mediální partneři 
Harmonie, Respekt, České noviny, Xantypa, A2, Literární noviny Krásná, Hudební rozhledy, Opera Plus, Živá historie, Tajemství české minulosti
 
Pořadatel:
Collegium Marianum, Melantrichova 19, Praha 1, tel. 224 229 462, 731 448 346 
 
Další informace:
 
www.s-m-art.com
Silvie Marková
M: +420 604 748 699
E:markova@s-m-art.com
 
 

PROGRAM

METAMORPHOSIS

 

Batalla

Vítězství španělských rytmů nad francouzským chansonem 
(Antonio de Cabezón, Pablo Bruna, Marco Uccellini, Andrea Falconieri)
Forma Antiqva (Španělsko)
Aarón Zapico – umělecký vedoucí 
Čtvrtek 19. 7. 2012_____________19.30
Pražský hrad, Španělský sál, Praha 1
 

Fandango

Barokní tance jižní Evropy 
(S. de Murcia, J. Blasco de Nebra, Diego Ortiz)
Pablo Zapico – barokní kytara 
Daniel Zapico – teorba 
Aarón Zapico – cembalo 
Sobota 21. 7. 2012____________19.30
Pražský hrad, Míčovna, Praha 1
 

Rozum a cit

(J. S. Bach, G. Ph. Telemann, A. Vivaldi) 
Akademie für Alte Musik Berlin (Německo) 
Georg Kalweit – koncerní mistr / concertmaster 
Středa 25. 7. 2012___________19.30
Pražský hrad, Rudolfova galerie, Praha 1
 

Cansó de la crozada

Láska, vášeň, smutek a svatá válka v tvorbě středověkých trubadúrů 
Hana Blažíková, Barbora Sojková – zpěv, gotická harfa, psalterium 
Pátek 27. 7. 2012___________19.30
Klášter sv. Anežky České, kostel sv. Salvátora, Anežská 12, Praha 1
 

Fado

K barokním kořenům tradičního portugalského žánru
Os Músicos do Tejo – trio (Portugalsko)
Ana Quintans – soprán 
Ricardo Rocha – portugalská kytara 
Marcos Magalhães – cembalo 
Pondělí 30. 7. 2012____________20.00
Zámek Troja, U Trojského zámku 1, Praha 7
 

Don Quixote

Hudebně-divadelní improvizace na Cervantesovo téma 
Compagnie Scapinove (Francie, Česká Republika, Slovensko)
Bastien Ossart, Julien Cigana, Benjamin Egner – herci 
Stanislav Palúch, Marcel Comendant, Jana Semerádová – hudba 
Teddy Melis – masky 
Chantal Rousseau – kostýmy 
Středa 1. 8. 2012_______________19.30 
Městská divadla pražská – Divadlo ABC, Vodičkova 28, Praha 1
 

Tre fontane

Virtuozita v době vzniku Boccacciova Dekameronu
Ensemble Unicorn (Rakousko)
Michael Posch – umělecký vedoucí 
Čtvrtek 2. 8. 2012__________________19.30
Novoměstská radnice, Velký sál, Karlovo nám. 1/23, Praha 2 
 

Kouzelný ostrov 

Sláva anglické barokní opery 
(H. Purcell, G. F. Händel)
Olga Pasiecznik – soprán 
Hana Blažíková – soprán 
Collegium Marianum – orchestr 
Jana Semerádová – umělecká vedoucí 
Pondělí 6. 8. 2012_________________19.30
Pražský hrad, Španělský sál, Praha 1
 
 


Přidej komentář