Musica Florea – Harmonie sfér Antonína Rejchy a Felixe Mendelssohna-Bartholdyho
Soubor Musica Florea nabídne ve svém novém koncertním programu jedinečné hudební spojení tvorby českého skladatele a hudebního teoretika Antonína Rejchy se skladbami jednoho z nejznámějších německých romantických skladatelů Felixe Mendelssohna-Bartholdyho. Premiéra koncertu se uskuteční v Městském divadle v Jablonci nad Nisou dne 7.11.2013, repríza v Praze bude pak hned další den, 8.11.2013 v Sále Martinů HAMU.
Již za studentských let byli L.W.Beethoven a A.Rejcha zasvěceni učitelem C.G.Neefem do klávesových děl J.S.Bacha. Rejchova záliba v bachovské kontrapunkticko-polyfonické technice nezůstala minulostí. Rozvíjel ji a obohacoval tak, že se stala učitelským vzorem pro H.Berlioze, Ch.Gounoda.... Rejcha však své řemeslo obohacoval revolučními experimenty např. v taktovém označení 5/8, 7/8, 9/8 atd., či v použití klastrových souzvuků (Harmonie sfér) či bitonálních prvků. Mnohá díla A. Rejchy čekají na své znovuoživení, takže se jedná o autora, kterého čeká slavná budoucnost. Taktéž Felix Mendelssohn Bartholdy se stal učedníkem umění Johanna Sebastiana Bacha, jak dokazují jeho „romanticko-barokní“ symfonie pro smyčcový orchestr.
Program: Antonín Rejcha: Harmonie der SPHÄREN Antonín Rejcha: Le peuple saint Felix Mendelssohn – Bartholdy: Sinfoniesatz in C, 1823 Grave – Allegro molto Antonín Rejcha: Italské scény – Oh Dio fiero… Antonín Rejcha: Tři fugy pro sbor a smyčce Ó, slunce jasné Lásko, krásný plameni Ó hvězdy, moji poslové ---- --- --- Antonín Rejcha: Fugue á 8 Parties et á 6 sujets – „Confitebor“ Antonín Rejcha: Fuga „Dona nobis pacem“ (Antonín Rejcha: Regina coeli) Felix Mendelssohn – Bartholdy: SINFONIA Fuga – Grave, Allegro Andante Allegro Antonín Rejcha: Harmonie der SPHÄREN Antonín Rejcha: Fuga ve třech oktávách „Alleluia“ Fuga pro dva sbory Účinkující: Obsazení: Musica Florea, sbor Collegium Floreum, dir. M. Štryncl MUSICA FLOREASoubor Musica Florea vznikl roku 1992 jako jeden z prvních výrazných počinů na poli stylově poučené interpretace hudby v České Republice. Založil ho violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Hra na originální nástroje nebo jejich kopie podložená studiem dobových pramenů a estetiky a kreativní oživování zapomenutých interpretačních stylů i prostředků tvoří nezbytný základ činnosti souboru a jsou zároveň zárukou jeho renomé.
Repertoár souboru zahrnuje instrumentální komorní hudbu, světské i duchovní vokálně-instrumentální skladby, orchestrální koncerty i monumentální skladby symfonické, operní a oratorní od počátků baroka po 20. století.
Soubor hostuje na významných světových festivalech a spolupracuje s význačnými sólisty i ansámbly (např. Magdaléna Kožená, Phillipe Jaroussky, Nancy Argenta, Veronique Gens, Paul Badura – Skoda, Susanne Rydén, Orlando Consort, Les Pages et les Chantres du Centre de Musique Baroque de Versailles, Le Poeme Harmonique, Boni Pueri). Obdržel řadu prestižních ocenění (např. nejvyšší ohodnocení francouzského časopisu Diapason za nahrávku díla J. D. Zelenky Missa Sanctissimae Trinitatis, Studio Matouš 1994; „Zlatá Harmonie 1997“ za nejlepší domácí nahrávku roku – Bachovy árie s M. Koženou, Polygram 1997; Cannes Classical Award - MIDEM 2003 za nahrávku korunovační opery Sub olea pacis et palma virtutis J. D. Zelenky, Supraphon 2001). V roce 2009 obdržel soubor diplom za nejlepší interpretaci děl J. S. Bacha na festivalu v chorvatském Varaždinu .
Od roku 2002 pořádá Musica Florea vlastní koncertní řady s důrazem na prezentaci nově objevených děl i skladeb, které si zasluhují návrat k interpretační původnosti. www.musicaflorea.cz MAREK ŠTRYNCLDirigent, violoncellista, sbormistr a skladatel Marek Štryncl (1974, Jablonec n. N.) zastával již během studia na konzervatoři v Teplicích funkci koncertního mistra Severočeské filharmonie. Absolvoval pražskou Akademii múzických umění v oboru dirigování (2002) a studoval barokní violoncello na Dresdner Akademie für alte Musik. Zároveň se zúčastnil mnoha kurzů zaměřených na stylovou interpretaci (Chinon, Mainz, Basel, Valtice…). Marek Štryncl spolupracuje s význačnými komorními a symfonickými orchestry, sbory, ansámbly a sólisty (např. Magdaléna Kožená, Phillipe Jaroussky, The New Israeli Vocal Ensemble, Boni Pueri, Orlando Consort, Pražský komorní sbor, Les Musiciens du Paradis, Pražská komorní filharmonie…). Jeho repertoár zahrnuje tvorbu od raného baroka až po romantismus a soudobé skladby.
Zájem o dobovou interpretaci přivedl Marka Štryncla v roce 1992 k založení souboru Musica Florea, s nímž oživuje zapomenuté autory zejména českého baroka a klasicismu. Je dramaturgem pravidelných koncertních řad v Praze a celé ČR a iniciátorem unikátního projektu převozného barokního divadla Florea Theatrum. Vedle sólové a komorní hry na violoncello se příležitostně věnuje kompozici. Účinkoval na prestižních festivalech (např. Pražské jaro, Rezonanzen Wien, Festival van Vlaanderen Brugge, Tage alter Musik Sopron, Tage alter und neuer Musik Regensburg, Struny Podzimu, Concentus Moraviae). Nahrál desítky kompaktních disků, z nichž mnohá získala vrcholná ocenění (Diapason 1994, Zlatá Harmonie 1997, Cannes Classical Award 2003). Nevyhýbá se ani experimentálním projektům, kam patří např. spolupráce se zpěvačkou Ivou Bittovou (V. Godár Mater, EMC, 2007), nebo provádění romantické symfonické hudby na dobové nástroje (A. Dvořák, Arta Records 2009). V současnosti vyučuje dirigování, sbormistrovství chrámové hudby a barokní violoncello na Univerzitě Karlově v Praze a na specializovaných kurzech a seminářích.
COLLEGIUM FLOREUMCollegium Floreum je pěvecký sbor složený z profesionálních zpěváků, sbormistrů, učitelů, hlasových poradců a studentů zpěvu, které spojuje hluboký zájem o historicky poučenou hudební interpretaci a kteří mají zkušenost z mnoha ansámblů a pěveckých sdružení v Čechách a na Slovensku (Regnis, Fons, Zbor sv. Cecilie Košice...).
Tagy: Harmonie sfér, Musica Florea
Přidej komentář
Muzeum Kouzlo starých časů - Historické oděvy a doplňky 1850-1930
KULTURNÍ PŘEHLEDY PŘEDPOVĚĎ POČASÍ VYHLEDÁVÁNÍ V PIS