Koncert Celestial Ground
Magazín kulturního dění v Praze a okolí 
Rakouský ples

Pražské jaro 2012 zahájí v sobotu Česká filharmonie - na programu je Má vlast

prazske jaro 2012
Pražské jaro 2012
08.05.2012 16:17 |

 

Zahajovací Má vlast a Česká filharmonie

Po pětileté odmlce otevře 67. ročník Mezinárodního hudebního festivalu Pražské jaro opětovně Česká filharmonie. Našemu nejvýznamnějšímu orchestru připadla čestná úloha provést stěžejní symfonický cyklus české hudby celkem třiačtyřicetkrát, ačkoli ne v každém ročníku toto dílo festival zahajovalo. Ostatně nebylo tomu tak ani v roce 1946, kdy tehdejší šéf České filharmonie a zakladatel festivalu Rafael Kubelík otevřel Pražské jaro již 11. května provedením skladeb Josefa Bohuslava Foerstera, Otakara Ostrčila a Antonína Dvořáka a teprve na dalším večeru v den Smetanova výročí dirigoval Mou vlast. Ironií osudu řídil Kubelík poté Smetanův cyklus na Pražském jaru už jenom jednou po svém slavném návratu do vlasti v roce 1990. Naopak nejčastějším dirigentem Mé vlasti ve festivalové historii byl Václav Neumann, který ji řídil devětkrát (musíme mít ovšem na zřeteli, že se pokaždé jednalo o dvojí opakovaná provedení). Poprvé v roce 1949 ještě nikoli jako šéf České filharmonie, nýbrž náměstek tehdejšího dočasně jmenovaného uměleckého vedoucího orchestru Karla Šejny, který u dirigentského pultu filharmoniků stanul při stejné příležitosti  dvakrát. Počtu Neumannových provedení se kupodivu nevyrovnal ani dlouholetý šéfdirigent orchestru Karel Ančerl, pod jehož taktovkou se na úvod Pražského jara rozeznělo dílo pouze třikrát (už předtím ovšem dirigoval festivalovou Vlast v roce 1950 v interpretaci Symfonického orchestru Pražského rozhlasu). 

Ostatně ani Smetanova hudba nezněla při zahájení Pražských jar pokaždé. Tradice jejích souvislých provedení při zahajovacích koncertech se datuje až od roku 1952, přičemž nejednou na nich hrála i jiná domácí nebo zahraniční tělesa. O symbolickou druhou příčku v počtu festivalových provedení Mé vlasti s Českou filharmonií se dělí čtyřmi zahajovacími koncerty Jaroslav Krombholc a Zdeněk Košler (Krombholc ovšem navíc řídil v roce 1970 ještě úvodní večer s Orchestrem Národního divadla).  Z dalších českých dirigentů řídili Mou vlast s Českou filharmonií dvakrát dr. Václav Smetáček (už předtím ale otvíral festival se „svými“ Pražskými symfoniky) a Jiří Bělohlávek, po jednom provedení mají na svém kontě česká dirigentská legenda Václav Talich, Alois Klíma, Libor Pešek, Vladimír Válek a Zdeněk Mácal. Kromě Mácala ovšem každý z nich provedl dílo na Pražském jaru ještě s jinými orchestry: Talich s operním tělesem Národního divadla, Klíma dvakrát s rozhlasovým orchestrem,  Pešek s Liverpoolskými královskými filharmoniky a Válek se Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu. Dvakrát stanul v čele ČF Ladislav Slovák, který cyklus  provedl také se Slovenskou filharmonií.     

V roce 1984 byl poprvé povolán k řízení Mé vlasti s Českou filharmonií zahraniční umělec Lovro von Matačić. Této cti se poté dostalo ještě Wolfgangu Sawallischovi, Oskaru Danonovi, Gustavu Kuhnovi,  Ken-ichiro Kobayashimu, Christianu Armingovi a dvakrát Siru Charlesi Mackerrasovi. 

 

Pocta Johnu Cageovi

            V nově zpřístupněné expozici Národního technického muzea se v pondělí 14. května uskuteční koncert koncipovaný jako hold inspirující osobnosti hudebního novátora a svérázného myslitele Johna Cage, od jehož narození uplyne letos v září 100 let a zároveň si v tomto roce připomeneme 20. výročí skladatelova úmrtí. Protagonistou tohoto v každém ohledu výjimečného večera bude Agon Orchestra. Jeho zakladatel a dirigent Petr Kofroň nás v průběhu dnešního setkání bude informovat o svém vztahu ke Cageově odkazu a o tom, jak se jeho podněty promítly do tří původních skladeb vzniklých při této příležitosti na objednávku Pražského jara: Not I Michala Nejtka, Iz iz a mam dž i t’ing Ivana Achera a Kofroňovy vlastní Imaginární symfonie.   

 

Nové tváře

            Kromě umělců z našich festivalových pódií již známých přibude v letošním ročníku do galerie Pražských jar také řada nových tváří. Na některé z nich upozorňujeme v následujícím stručném výčtu v pořadí, v jakém jsou jejich vystoupení do programu zařazena.

           Mitsuko Uchida, ve Velké Británii naturalizovaná japonská klavíristka je absolventkou Hudební akademie ve Vídni, kde později studovala mj. u legendárního beethovenského interpreta Wilhelma Kempffa. V jednadvaceti letech zvítězila v beethovenské soutěži ve Vídni a o rok později získala 2. cenu v Mezinárodní klavírní soutěži Fryderyka Chopina ve Varšavě. Je vyhledávanou interpretkou hudby vídeňských klasiků. Za nahrávky Mozartových sonát získala Gramophone Award, její kompletní nahrávka skladatelových klavírních koncertů s Cleveland Orchestra obdržela v kategorii „nejlepší instrumentální sólista“  Grammy Award, soustavnou pozornost věnuje též interpretaci hudby Druhé vídeňské školy. Na Pražském jaru doprovodí písňový recitál Magdaleny Kožené, se kterou se již představila např. v roce 2009 na festivalu v Salcburku.

             Ján Vladimír Michalko studoval u známého slovenského varhaníka Ferdinanda Klindy na VŠMU v Bratislavě, kde od roku 1998 sám působí jako profesor, a v letech 2000-2007 zastával funkci děkana hudební fakulty. Do svého koncertu v bazilice sv. Jakuba zařadil mj. varhanní skladby slovenských skladatelů Jána Levoslava Belly, Romana Bergera, Ľudovíta Rajtera, Ilji Zeljenky a novinku pro trubku a varhany Lux in Tenebris z tvůrčí dílny mladé slovenské autorky Ľubici Čekovské, kterou se svým častým uměleckým partnerem Jurajem Bartošem nahráli na CD Works for Trumpet and Organ pro firmu Diskant.

            Ottavio Dantone, italský cembalista, varhaník a dirigent, se představí s prestižním ansámblem staré hudby Accademia Bizantina z Ravenny, s nímž spolupracuje od roku 1989 a v jehož čele nyní stojí už 15 let jako umělecký vedoucí.  Společně opakovaně hostovali na festivalech v Salcburku a Lucernu, kromě turné na evropském kontinentu účinkovali ve Spojených státech amerických, Mexiku, Izraeli a Japonsku. Z množství jejich nahrávek pro značky Decca, Denon Columbia, Arts a RCA zíkalo např. vivaldiovské CD se sopranistkou Sandrine Piau v roce 2007 MIDEM Classical Award a snímek Purcellových písní a árií O Solitude se slavným německým kontratenorem Andreasem Schollem patří k nejprodávanějším albům na trhu s historickou hudbou. V roce 2005 si Maestro Dantone odbyl svůj debut též v milánské La Scale s Händlovým Rinaldem a stejnou operu řídil v roce 2011 na letním festivalu v Glyndebourne. 

Andrej Jurkevič, mladý ukrajinský dirigent, byl po sérii úspěšných inscenací v Národním akademickém divadle opery a baletu Solomiji Krušelnické ve Lvově přizván k řízení Marchettiho opery Romeo e Giulietta a několika symfonických koncertů na Festival della Valle d’Itria v italské Martina Franca, a vzápětí se mu od roku 2005 dostalo pozvání od operních domů v Římě, Bruselu a San Francisku.  Klíčovým momentem v Jurkevičově strmé kariéře světově uznávaného operního dirigenta se stalo nastudování a řízení Belliniho Normy s Editou Gruberovou v Palermu, Mannheimu, Duisburgu a naposledy při jejím koncertním provedení letos v lednu v Kolíně nad Rýnem. Úspěšnou spolupráci se slovenskou pěvkyní, se kterou se Jurkevič představí poprvé také na Pražském jaru, utvrdila další opera Lucrezia Borgia, kterou uvedli v nedávné době v Dortmundu, Drážďanech a v Kolíně nad Rýnem,  stejně jako série jejich společných koncertů v mnichovském Herkulessaal, ve Frankfurtu a ve Vídni.  

 

            Rafał Blechacz, vítěz varšavské chopinovské soutěže z roku 2005, vystoupil v Praze dosud jen na uzavřeném koncertu pro zvané. Letos sedmadvacetiletý klavírista se stal záhy po varšavském vítězství atrakcí vyhlášených světových festivalů a hostem špičkových orchestrů s dirigenty Charlesem Dutoitem, Valerijem Gergijevem, Markem Janowskim, Michailem Pletněvem a Davidem Zinmanem. V roce 2006 podepsal exkluzivní nahrávací smlouvu se společností Deutsche Grammophon, pro kterou natočil řadu vysoce hodnocených snímků, jimž se dostalo množství oficiálních cen. V roce 2010 obdržel Blechacz  Premio Internazionale Accademia Musicale Chigiana v italské Sieně, udělovanou každoročně  mladým hudebníkům mezinárodní porotou hudebních kritiků za jejich mimořádný umělecký přínos.

 

            Ian Bostridge soustředil na sebe před několika lety pozornost hudebního světa svoji bestsellerovou nahrávkou Janáčkova klavírního cyklu Zápisník zmizelého, na které ho doprovázel uznávaný britský skladatel Thomas Adès (současně byl hlavním protagonistou stejnojmenného televizního filmu BBC4). Oxfordský absolvent je pěvcem mimořádně univerzálního záběru, který se s úspěchem uplatňuje v klasických i moderních operních inscenacích (Nerone v Monteverdiho Korunovaci Poppaey, mozartovské a zvláště početné brittenovské role, ale zpíval i Vaška v Haitinkově nastudování Prodané nevěsty v Královské opeře Covent Garden) stejně jako v písňových recitálech a v kantátovém a oratorním repertoáru. S hosty letošního Pražského jara Leifem Ove Andsnesem a Mitsuko Uchidou nahrál pro EMI Classics množství Schubertových písní, nazpíval part Evangelisty v Matoušových pašijích s Philippem Herreweghem a Collegiem Vocale Gent, s ansámblem Europa Galante a dirigentem Fabio Biondim Bachovy kantáty a árie, s Berlínskými filharmoniky a Sirem Simonem Rattlem Brittenovu Serenádu, Les Illuminations, Nocturne atd. 

            Mark Padmore je o tři roky starším Bostridgeovým krajanem a vrstevníkem, absolventem cambridgské King´s College, který se jako operní i koncertní pěvec těší nemenšímu uznání po celém světě. Má podobnou šíři repertoárového záběru od Bachových pašijových cyklů, Händlových árií a oratorií, Haydnových mší a Mozartových oper až - stejně jako Bostridge - po ztvárnění titulní úlohy ve Stravinského The Rake´s Progress. Průběžně věnuje pozornost také soudobé hudbě a ve světové premiéře uvedl četné původní skladby, které pro něj zkomponovali např. Sally Beamishová (Four Songs from Hafez), Alec Roth (čtyřicetiminutový cyklus Songs in Time of War), Mark-Anthony Turnage (A Constant Obsession), Rakušan Thomas Larcher aj. Zvláště oceňované jsou Padmorovy kreace tří Schubertových pěveckých cyklů i jejich společná nahrávka s klavíristou Paulem Lewisem, které časopis Gramophone udělil v roce 2010 vítěznou cenu pro nejlepší vokální snímek. V nadšeném referátu o nahrávce rovněž na Padmorův pražskojarní recitál zařazeného Schubertova cyklu Schwanengesang pro Harmonia Mundi redaktor měsíčníku Richard Wigmore napsal: „Padmorův stříbrný, nadšeně zapálený tenor, jeho elegantní frázování a vcítění se do nálady písní a slovních nuancí veršů je tady ideální…“.  Stejný program s Beethovenovými a Schubertovými písněmi jako v Praze uvede umělec s klavíristou Paulem Lewisem několik dní poté i v londýnské Wigmore Hall.  

 

64. mezinárodní hudební soutěž Pražského jara

            Tradičně velkému a nepolevujícímu zájmu se těší naše interpretační soutěže. Letošní 64. ročník byl vypsán pro obory violoncello a cembalo. Do prvního se přihlásilo 134 violoncellistů z 32 zemí celého světa. Kromě Evropy, USA a Jižní Ameriky se tohoto klání zúčastní např. 9 Japonců a dokonce 26 cellistů z Korejské republiky. Na základě anonymního poslechu nahrávek, soutěžního řádu a podmínek soutěže vybrala komise pro 1. kolo 59 soutěžících. Stejně jako v minulých letech bude v 2. kole na soutěžící kandidáty čekat mj. interpretace povinné skladby českého autora Violoncelliana, kterou stálá soutěžní komise vedená prof. Jiřím Hlaváčem objednala tentokrát u Ondřeje Kukala.

               Obdobně vznikla nová původní skladba - Dva tance - také pro 2. kolo cembalové soutěže. Jejím autorem je prof. Václav Riedlbauch. Mezi 41 soutěžícími v tomto oboru tvoří nejpočetnější skupinu Rusové (9 kandidátů), Maďaři (7) a my s Poláky (po 5 přihlášených). Finalisty doprovodí 13. května v Rudolfinu Pražská komorní filharmonie s dirigentem Vojtěchem Spurným, ve finále violoncellové soutěže o den později doprovodí soutěžící v Dvořákově slavném koncertu Plzeňská filharmonie s jejím japonským šéfdirigentem Koji Kawamotem. 

            Jména přijatých kandidátů, jakož i všechny ostatní informace týkající se složení porot, časových rozvrhů i repertoáru jsou uvedeny v přiloženém letáku.

 

 

Prodej vstupenek

Prodej vstupenek jsme zahájili 12. prosince 2011 a v těchto dnech je již vyprodáno celkem 13 koncertů. Mezi ně patří koncert 12. května a jeho repríza 13. května v Obecním domě se Smetanovou Mou vlastí. Vstupenky na Vídeňské filharmoniky byly vyprodány během několik dnů. Velkému zájmu se těšily rovněž koncerty symfonického tělesa z Petrohradu a recitály Magdaleny Kožené a Ivana Moravce. Obrovský zájem byl a je o koncert Agon Orchestra v Národním technickém muzeu. Výborně se uplatnila koncertní matiné i projekt Big Band Battle v Obecním domě. Zcela vyprodán je i závěrečný koncert Symfonického orchestru FOK s dirigentem Jiřím Koutem.

 

V následující tabulce jsou uvedeny koncerty, které jsou již vyprodány nebo se k vyprodání nezadržitelně blíží:

 

12.5.2012 20:00

       Česká filharmonie - zahajovací koncert

Obecní dům - Smetanova síň

13.5.2012 20:00

       Česká filharmonie

Obecní dům - Smetanova síň

14.5.2012 20:00

       Agon Orchestra

Národní technické muzeum

15.5.2012 20:00

       Wiener Philharmoniker

Obecní dům - Smetanova síň

16.5.2012 20:00

       Magdalena Kožená, Mitsuko Uchida

Rudolfinum - Dvořákova síň

17.5.2012 20:00

       St. Petersburg Philharmonic

Obecní dům - Smetanova síň

19.5.2012 11:00

       Matiné I.- Karel  Vrtiška

Sál Martinů - HAMU

21.5.2012 20:00

       BBC Symphony Orchestra

Obecní dům - Smetanova síň

24.5.2012 19:00

       Cigánski Diabli

Mercedes Forum

26.5.2012 11:00

       Matiné II.- Jan Morávek, Ladislava Vondráčková

Sál Martinů - HAMU

29.5.2012 20:00

       Ivan Moravec

Rudolfinum - Dvořákova síň

30.5.2012 20:00
     
      FIDELIO – PKF, Jakub Hrůša   
   
Rudolfinum - Dvořákova síň

1.6.2012 20:00

       Big Band Battle

Obecní dům - Smetanova síň

3.6.2012 20:00

       Symfonický orchestr FOK - závěrečný koncert

Obecní dům - Smetanova síň

 

Partneři festivalu a partnerské koncerty v roce 2012

 

67. ročník festivalu proběhne již tradičně pod záštitou prezidenta republiky Václava Klause, který přislíbil osobní účast nejen na úvodním koncertu.

Prezentace v rámci úvodního a závěrečného koncertu festivalu již tradičně patří našim nejvýznamnějším privátním a korporátním partnerům, a to České spořitelně a. s. na pozici generálního partnera a RWE Transgas, a.s. na pozici partnera oficiálního. Oba nejvýznamnější partneři festivalu však využívají i další koncerty Pražského jara pro setkání se svými zákazníky a spolupracovníky.

Spolupráce s našimi dlouholetými spolupořadateli a partnery Ministerstvem kultury ČR a Hlavním městem Prahou bude pokračovat i letos s tím, že podpora Hlavního města Prahy se rozšiřuje o nabídku reklamního využití městského mobiliáře a informování v pražské Metropol TV.

Česká televize, náš hlavní mediální partner, slibuje rozšíření podpory festivalu v několika liniích. Vedle tradičního přímého přenosu zahajovacího koncertu na ČT2 bude pro připravovaný dokument o Jiřím Bělohlávkovi zaznamenán jím dirigovaný koncert BBC Symphony Orchestra se sólistou Ivanem Ženatým. Jedná se též o záznamu dalšího koncertu. Na programu ČT2 budeme pokračovat v informování diváků o dění na festivalu reportážním seriálem Echo Pražského jara.  Reklamní spoty Pražského jara se budou objevovat na programech ČT1, ČT2 a ČT24 již od poloviny dubna.

Český rozhlas, partner festivalu od roku 1946, má v plánu přenášet až 22 koncertů, věříme, že jednání s umělci o možnostech přenosů či záznamů budou uzavřena.

Jsme velmi potěšeni, že nám zachovali přízeň naši dlouholetí partneři na pozicích Partner koncertu, Mediální partner, Oficiální automobil či Oficiální hotel. Náš dlouholetý mediální partner MF DNES a iDNES pozve tradičně své hosty na druhý úvodní koncert s provedením Mé vlasti dne 13. května. Společnost Subterra, a. s. bude patronem koncertu Petrohradské filharmonie s dirigentem Jurijem Těmirkanovem a sólistkou Julií Fischer, společnost Veolia Voda – Pražské vodovody a kanalizace si z nabídky vybrala lákavý recitál Magdaleny Kožené, a společnost Mercedes-Benz Česká republika bude hostit ve své hale na Chodově již nyní vyprodané vystoupení skupiny Cigánski diabli. Druhý koncert BBC Symphony Orchestra s dirigentem Jiřím Bělohlávkem a sólistou Ivanem Ženatým proběhne pod patronací Hotelu InterContinental Prague.

Již nyní víme, že řada koncertů zahraničních umělců bude zaštítěna velvyslanci příslušných zemí v České republice, jejich definitivní počet budeme znát v průběhu dubna.

 



Přidej komentář