Koncert Celestial Ground
Magazín kulturního dění v Praze a okolí 
Rakouský ples

Svátky hudby v Praze nabízí komorní duo Bárta-Boušková

Jiri Barta
Jiří Bárta
16.03.2012 20:57 |

 

V březnu nabídne festival Svátky hudby v Praze, Václav Hudeček a jeho hosté komorní recitál dua Jiří Bárta, violoncello, a Jana Boušková, harfa. Předposlední koncert 20. ročníku tohoto cyklu se uskuteční ve středu 21. březnaKostele sv. Šimona a Judy v Praze a tyto dva významné české interprety klasické hudby představí v barvitém programu složeném z děl od Johanna Sebastiana Bacha až po Arvo Pärta.

Iniciátor, dramaturg a spoluzakladatel festivalu komorní hudby v Kutné Hoře Jiří Bárta patří již od 90. let ke špičce violoncellistů své generace. V rámci své rozsáhlé koncertní činnosti vystupuje s orchestry, jako jsou Česká filharmonie, Slovenská filharmonie, Pražská komorní filharmonie, Pražští symfonikové, Royal Philharmonic Orchestra London, Royal Scottish National Orchestra, Royal Liverpool Philharmonic nebo Berliner Symphoniker s dirigenty jako jsou Jiří Bělohlávek, Charles Dutoit, Libor Pešek, Gennadij Rozhdestvenski nebo Maxim Šostakovič. Je pravidelně zván na festivaly a pódia v Evropě, v obou Amerikách, Asii i Austrálii. Jiří Bárta je nadšený propagátor soudobé hudby, spolupracoval mj. s Petrem Ebenem a Markem Kopelentem, z mladší generace pak s Pavlem Zemkem, Martinem Smolkou či Ondřejem Kukalem. Mnoho skladeb, často pro něj napsaných, uvedl v české nebo světové premiéře. Neváhá znovuobjevovat i skladby méně známých skladatelů 19. století, prakticky se zajímá i o autentickou interpretaci staré hudby, vášnivě se věnuje komorní hudbě. Bártovy četné nahrávky u firmy Supraphon byly mnohokrát oceněny, mj. Cenou Harmonie, Grammophone Editor´s Choice, Klassik Heute Empfehlung . Kromě Supraphonu Jiří Bárta natáčel i pro firmu Lotos, Deutsche Gramophon a v poslední době pro londýnský Hyperion. Jeho diskografie zahrnuje mj. Bachovy suity, Šostakovičovy koncerty, ale i Foerstrův koncert nebo Rubinsteinovy sonáty. Jiří Bárta je držitelem ceny Hammer Rostropovich Award v Los Angeles (1991) a Europäische Förderpreis für Musik v Drážďanech (1991). Studoval v Praze u Josefa Chuchra, v Kolíně n. Rýnem u Borise Pergamenschikowa a v Los Angeles u Eleonore Schoenfeld.

Jana Boušková se díky svým výrazným uměleckým úspěchům rychle stala velmi žádanou harfistkou vystupující na renomovaných světových pódiích nejen sólově, ale i komorně s takovými interprety, jako jsou Mstislav Rostropovič, Maxim Vengerov, Jurij Bashmet, Patrick Gallois, Janne Thomsen, Sharon Kam, Christian Tetzlaff či Gustav Rivinius. Absolvovala konzervatoř v Praze a Ostravskou univerzitu ve třídě profesorky Libuše Váchalové. Stipendium Fulbrightovy nadace jí umožnilo studium na renomované americké škole Indiana University u profesorky Susann McDonald.  Jana Boušková je zatím jedinou harfistkou v historii naší republiky, která dosáhla nejvyšších ocenění na nejprestižnějších harfových soutěžích světa – Zlatá medaile v USA International Harp Competition a  druhá cena v  International Harp Contest  v Izraeli. Mezi nesčetné množství cen patří i vítězství v Concours International de Musique de Chambre v Paříži, kterou získala v duu s flétnistkou Janne Thomsen v roce 1998.  Je držitelkou 1. ceny v Torneo Internazionale di Musica v Itálii v roce 1999. Za mimořádné koncertní úspěchy a přínos v rozvoji hry na harfu získala ve Švýcarsku ocenění Harpa Award 1999 a také se stala laureátkou festivalu Juventus ve Francii. V Čechách získala cenu Talent roku 96´ a byla oceněna za propagaci české hudby a reprezentaci českého interpretačního umění v zahraničí cenou České hudební rady v roce 2002. Jako jedna z deseti nejvýznamnějších žen České republiky a první interpretka na hudební nástroj z klasické hudby vůbec, byla vyznamenána cenou „Lady Pro“ v roce 2004. Jana Boušková vystupuje pravidelně sólově i v komorních sestavách na významných domácích i světových koncertních pódiích a festivalech. Mezi nejvýznamnější patří její sólové recitály v Alice Tully Hall – Lincoln Center (New York), v Châtelet v Paříži, na festivalu Pražské jaro a Berliner Festtage, účinkování na gala-Koncertu k  50. narozeninám Jurij Bashmeta v Moskvě, velké turné po Izraeli  a Evropě ad.  Jako sólistka orchestrů (např. České filharmonie, Chicago Sinfonietty, Amsterdam Sinfonietty, Israel Philharmonic Orchestra, MDR Symphonieorchester Leipzig či Tokyo Chamber Orchestra) zcestovala koncertní pódia celého světa. Je pravidelně zvána k účinkování na světových harfových kongresech a sympoziích, stejně tak i jako pedagog k vedení řady mistrovských kurzů po celém světě. Široký repertoár Bouškové obsahuje díla všech období, mnoho současných autorů zkomponovalo skladby přímo pro ni a na svém kontě má i řadu světových premiér. Jana Boušková hraje na nástroj americké firmy Lyon & Healy, který získala za vítězství v USA International Harp Competition v  roce 1992.

Jiří Bárta a Jana Boušková společně v rámci Svátků hudby přednesou Bachovu Suita č. 1 G Dur pro violoncello solo, BWV 1007, Dusíkovu Sonátu Es dur, Op. 34 pro harfu a violoncello, Pärtovo Fratres pro violoncello a klavír (harfu), Smetanovu Vltavu pro harfu v úpravě Jana Hanuše Trnečka, Dvořákovo Rondo g moll, Bruchova Kola Nidreie a na závěr Paganiniho Variace na Rossiniho téma z opery Mojžíš pro violoncello a klavír (harfu).  Perličkou programu je jistě skladba soudobého skladatele Arvo Pärta, připomenutím jeho hudebního díla se věnujeme ve zvláštním článku, nicméně nepříliš často se na koncertních programech objevuje i Bruchova kompozice Kol Nidrei, v překladu Všechny sliby. Kol Nidre je židovská modlitba přednášená v aramejštině v synagoze na začátku večerní bohoslužby na Yom Kippur, den odčinění. Max Bruch byl vyznáním protestant a s židovským náboženstvím a lidovou hudbou se setkal, když jej jeho učitel Ferdinand Hiller představil rodině Lichtenštejnů v Berlíně. Židovská hudba se Bruchovi stala významným inspiračním zdrojem a kompozici pro violoncello a orchestr Kol Nidrei vystavěl na dvou hebrejských melodiích. První je právě Kol Nidre, od které odvodil i název celé skladby, a druhou je citace střední části skladby židovského skladatele Isaaca  Nathana na verše básně Jde v kráse ze sbírky Hebrejské melodie. Violoncello, coby hudební nástroj nejvíce podobný lidskému hlasu, v této adagiové skladbě imituje rapsodický zpěv hazzanů, židovských kantorů, kteří zpívají liturgii v synagogách.

Březnový koncert 20. ročníku Svátků hudby v Praze, na kterém Jiří Bárta s Janou Bouškovou vystoupí, se uskuteční 21. 3. od 19:30 hod. v Kostele sv. Šimona a Judy v Praze. Vstupenky jsou v prodeji v síti Ticketstream. Více informací naleznete na www.svatkyhudbyvpraze.cz

Video: Jiří Bárta: C. Saint-Saëns – Labuť Jana Boušková: B. Smetana – Vltava Max Bruch: Kol Nidrei
Bouskova colour


Tagy: Svátky hudby v Praze


Přidej komentář