Magazín kulturního dění v Praze a okolí

V Národním divadle vystoupí hvězda Metropolitní opery – Violeta Urmana

Urmana dunkelCChristine Schneider.jpg
Urmana dunkelCChristine Schneider
30.03.2010 17:23 | Nejlepší wagnerovská heroina posledních let, brilantní interpretka sopránových i mezzosopránových rolí, jedna z hvězd newyorské Metropolitní opery (MET)… Tím vším lze nalákat publikum na písňový recitál litevské, avšak mezikontinentálně působící sopranistky Violety Urmany. V Národním divadle ji během recitálu 2. května doprovodí klavírista Jan Philip Schulze. Společně představí křehké a lyrické písně i expresivní ukázky z díla Gustava Mahlera, Richarda Strausse, Sergeje Rachmaninova, Francise Poulenca a Henriho Duparca.

Tisícům návštěvníků přenosů z Metropolitní opery v New Yorku stačí prozradit jediný titul: Aida. V novém nastudování tohoto nestárnoucího Verdiho díla Violeta Urmana ztvárnila titulní roli tak bravurním způsobem, že – slovy recenzenta New York Times – publikum zůstávalo bez dechu. V případě Urmany i díky jejím skvostným pianissimům. Podobně nadšené přijetí následovalo po její poslední kreaci Odabelly ve Verdiho Attilovi, opět na scéně MET.

„Věřím, že publikum ocení setkání s jednou z největších hvězd současného operního nebe. Písňový recitál Violety Urmany bude nepochybně kvalitním bodem v rámci hudebního jara v Praze,“ konstatuje Jiří Heřman, umělecký šéf opery Národního divadla. Další informace na www.narodni-divadlo.cz nebo na profilu umělkyně www.violetaurmana.com.

Neméně nadšených ovací se Violetě Urmaně dostalo před několika týdny díky výkonu ve Wagnerově Tristanovi a Isoldě na scéně vídeňské Státní opery. Wiener Zeitung o jejím ztvárnění Isoldy referoval jako o skutečné události, kdy se dostal do souladu umělkynin plný hlas, čistá výslovnost i přesvědčivý herecký výkon.

Wagnerovy opery provázejí pěveckou dráhy Violety Urmany od počátků. Celosvětový ohlas zaznamenal již její debut v roli Kundry v Parsifalovi. V roce 2001 se pak zaskvěla v úloze Sieglinde ve Valkýře na věhlasném festivalu v Bayreuthu.

Od té doby Violeta Urmana putuje od jedné světové operní scény k druhé a pracuje s předními režiséry i dirigenty. Svůj hlas spojila s velikány vážné hudby jako Claudio Abbado, Daniel Barenboim, Pierre Boulez, Sir Simon Rattle či James Levine. Urmana má za sebou nespočet krásných a kritikou oceňovaných rolí - například Aidu v nastudování milánské La Scaly, Toscu v opeře ve Florencii, titulní part ve Straussově Ariadně na Naxu na scéně MET v New Yorku nebo Belliniho Normu v drážďanské opeře.


PROGRAM KONCERTU:
Francis Poulenc: La fraîcheur et le feu (Oheň a chlad)


Henri Duparc: Phidylé / Chanson triste

Gustav Mahler: Písně z cyklu Des Knaben Wunderhorn (Chlapcův kouzelný roh) Des Antonius von Padua Fischpredigt (Kázání sv. Antonína rybám)

Das irdische Leben (Pozemský život)

Wo die schönen Trompeten blasen (Tam, kde trubky krásně zní)

Trost im Unglück (Útěcha v neštěstí)

Scheiden und Meiden (Navždy sbohem)





Richard Strauss: Čtyři písně

Ruhe, meine Seele (Odpočívej, duše má)

Heimliche Aufforderung (Tajná výzva)

Morgen (Zítra)

Cäcilie (Cecílie)

Sergej Rachmaninov: Kak mně bol'no (Jak těžko je mi)

Dissonance

Melodija (Melodie)

Zděs chorošo... (Krásně je tu)

Věsenije vody (Jarní vody)



Přidej komentář