Magazín kulturního dění v Praze a okolí

Verdi Gala uctí památku 200let od narození Guiseppe Verdiho velkolepým koncertem

Verdi Gala
Verdi Gala
03.01.2013 21:51 | redakce ZaKulturou.cz

Velkolepý a na všechny smysly útočící vstup do nového roku 2013 přinese velkoryse pojatý koncertní program připravovaný na míru pražskému Kongresovému centru. V sobotu 5. ledna zde od 14:00 a 19:00 zazní výběr toho nejlepšího z díla jednoho z největších hudebních géniů 19. století Guiseppe Verdiho, které v druhé polovině programu završí exkluzivní provedení světoznámé kantáty Carmina Burana německého skladatele Carla Orffa. Jde o jeden z nejvýznamnějších opusů novodobé klasické hudby, skladbu nadanou mimořádnou emocionalitou a sdělností. V případě nového pražského nastudování její působivost ještě umocní výpravné světelné a pyrotechnické efekty, připravené renomovanými německými tvůrci ze skupiny Apollo Art of Laser & Fire.

Program Verdi Gala přinese v první části programu nejznámějších árie a sborové scény z maestrových nesmrtelných oper Aida, Nabucco, Rigoletto, Trubadúr, Síla osudu či Traviata. „Chtěli jsme hned na začátku roku připomenout, že letošek bude celý svět vzpomínat na 200. výročí narození jednoho z největších hudebních skladatelů všech dob,“ říká Pavla Filipová z pořádající umělecké agentury ArtTriton.

Na pódiu se objeví prověření sólisté domácí operní scény: Nikolaj Višnjakov, Jarmila Mrkusová nebo Damir Basyrov. Doprovodí je Severočeská filharmonie Teplice pod vedením dirigenta Norberta Baxy, Český filharmonický sbor Brno a oblíbený dětský sbor Pueri Gaudentes.

Předprodej vstupenek probíhá v síti Ticket Art včetně všech poboček CK Čedok. Vstupenky je možné zakoupit také on-line na www.ticket-art.cz. Ceny jsou rozděleny do kategorií za 1 490, 1 190, 990, 790 a 590 Kč. Více informací je k dispozici na www.klasikapodhvezdami.cz.

Kantátu Carmina Burana tvoří kolem dvou set středověkých náboženských, satirických, moralistických, milostných, pijáckých aj. básní a písní, pocházející z 11.-13. století a sepsaných kolem roku 1230, jež byly nalezeny v rukopise bavorském klášteře Benediktbeuern. Název vytvořený později odkazuje k Bavorsku coby místu vzniku. Carl Orff v roce 1934 objevil faksimile tohoto rukopisu, což mělo pro jeho život a tvorbu zásadní význam: „Štěstěna to se mnou myslela dobře, když mi do ruky přihrála katalog antikvariátu ve Würzburgu, ve kterém jsem našel titul, jenž mě magicky přitahoval: Carmina Burana.“

Fascinován tímto dílem vybral Orff některé jeho části a vytvořil během tří let monumentální kantátu, která vyniká nejen mimořádnými nároky na velký symfonický orchestr s výrazně posílenými bicími nástroji, smíšený i dětský pěvecký sbor a tři sólové zpěváky, ale stává se během času jedním z nejrespektovanějších a také nejhranějších děl 20. století i hudební historie vůbec. Po premiéře 8. července 1937 ve Frankfurtu autor vycítil potenciál svého životního opusu a napsal svému vykladateli: „Všechno, co jsem dosud napsal a Vy také bohužel vytiskl, můžete nyní hodit do stoupy. Od Carmina Burana začíná mé souborné dílo“.

Carmina Burana je dílem schopným oslovit vyvolat silné emoce v širokém spektru posluchačů, daleko přesahujícím okruh zájemců o tzv. vážnou hudbu, proto se s ní často setkáváme v různých atypických souvislostech. Nelze nevzpomenout filmu Excalibur, mnohá zpracování baletní, muzikálová, audiovizuální, více či méně podařené remixy. V čase nových médií v poslední době zaujal na YouTube již přes 600 tisíc návštěvníků internetu skvělý propagační flashmob vídeňské Volksoper, kde se v prostoru nádraží Westbahnhof k partě „pouličních“ muzikantů přidávají sólistky s kufry a batohy, dav cestujících přizvukuje jako sbor a salta metají průvodčí v uniformách a tančí uklízečky.

Do dějin hudby se Carl Orff ovšem nezapsal jen kantátou Carmina Burana, ale v neposlední řadě také rozsáhlou pedagogickou činností a propracovaným výukovým systémem hudební výchovy pro děti, který dbá na propojení hudby, rytmu, tance a pohybu. Takzvaná Orffova škola, využívající intenzivně škálu rytmických nástrojů, xylofonu a metalofonu, je dodnes hojně využívána. Tím, jak kladl Orff důraz na jednoduché základní rytmické a hudební vzorce, se stal do jisté míry předchůdcem či zakladatelem pozdějšího minimalismu a své kořeny v jeho přístupu ukotvil jistě i nejeden jazzman a možná i dnešní kreativní DJ či samplerista.

Multimediální show německých tvůrců Apollo Art of Laser & Fire, doprovázející řadu hudebních i jiných událostí, ohromila už miliony diváků v Německu i v zahraničí. Pod vedením odborníka na laserové a pyrotechnické efekty a zároveň hudebníka, producenta, skladatele a textaře Jürgena Matkowitze vznikají vyjímečné projekty, které se na dlouho vryjí do paměti.



Tagy: Koncert, Kongresové centrum, Verdi Gala


Přidej komentář