Magazín kulturního dění v Praze a okolí

PQ: Na Národní vyroste prostor pro umění, na Letné zaslzí Stalin a Glass zamíří do Bohnic

quadrienalle
29.03.2011 01:32 | Nejen podobu, ale i život centra české metropole promění na jedenáct červnových dní Pražské Quadriennale scénografie a divadelního prostoru. Výrazně se na tom bude podílet i mezinárodní projekt Intersekce: Intimita & spektákl, jeden z hlavních programových pilířů letošní přehlídky. V rámci tohoto „nedisciplínovaného projektu Pražského Quadriennale“ dojde k propojení rozličných oblastí a žánrů současného umění, které pracují se scénickou akcí jako instalace, video art, performance, body art, móda, nová média, architektura či site-specific. Intersekce nabídne mimo jiné nepřehlédnutelnou venkovní instalaci / performance, tzv. boxy. Tento nový, architektonicky originálně pojatý prostor pro umění čítající 30 boxů naplněných instalacemi a performancemi bude na Piazzettě Národního divadla přístupný od 16. do 26. června.

Programová část Intersekce nabídne i další výrazné projekty, které se odehrají na veřejných prostorech i na netradičních místech v centru. Na akci, jež by vydala na samotný festival, participují věhlasní umělci či soubory jako zřejmě nejvýznamnější současná scénografka a spolupracovnice režiséra Christopha Marthalera Anna Viebrock, tvůrčí dvojice Ilya a Emilia Kabakovovi, choreograf a tanečník Josef Nadj, soubory Societas Raffaello Sanzio v čele s obdivovaným Romeem Castelluccim či Abbey Theatre, výtvarníci Josef Bolf a Nathaniel Mellors, ale také vyhledávaní režiséři Arpád Schilling, Claudia Bosse či Alice Nellis. Mimochodem – mnohé akce počítají i se zapojením nejširší veřejnosti.

Na diváka se ostatně soustřeďuje celý projekt; Intersekce otevírá návštěvníkům dvojí zkušenost se současným uměním - může si vytvořit individuální prožitek, intimní a zcela osobní, a zároveň se může stát součástí společenských spektáklů ve veřejném prostoru, teatrálně velkolepých, ale iritujících a naléhavých. „Vždy se však budeme ptát na to samé, co z toho je divadlo? a kdo vlastně hraje? je to pouhá iluze, či dokonce naprostá lež, anebo je to vlastně způsob, jakým se každodenně vyjadřujeme? Chceme odvést divadlo z divadelní scény a umožnit divákovi vstřebat ho jinak, než je převážně zvyklý. Kromě toho chceme ukázat, že scénografie není spojena jen s činohrou či operou, ale objevuje se třeba ve vizuálním umění, instalacích, videoartu a dalších formách umění,“ dále vysvětluje kurátorka Intersekce a zároveň umělecká ředitelka Pražského Quadriennale Sodja Lotker. Více informací na www.intersection.cz nebo www.pq.cz.

Piazzetta Národního divadla se díky unikátnímu architektonickému prostředí, jemuž vtiskl podobu izraelský architekt a scénograf Oren Sagiv, stane po Veletržním paláci druhým hlavním centrem letošního Quadriennale. Zde začne od druhé poloviny května vyrůstat labyrint třiceti bílých krychlí o průměrné velikosti 3 x 3 metry. Tvůrčí tým pod vedením Sodji Lotker nabídne v době konání PQ návštěvníkům ojedinělý zážitek zapojení se do současné umělecké tvorby a přímého kontaktu s jednotlivými umělci – v mnohých případech světoznámými autory. Projekt slučuje formu instalace a živé performance, stává se sám „performující, živou výstavou“. Jednotlivé části budou tvořit různá scénografická prostředí, choreografie, labyrinty, sekvence divadelních výstupů, zvukové instalace anebo dokonce lekce tance a také bar a noční kino. Tvůrci počítají s proměnlivou podobou některých boxů, a to i díky kreativitě diváků. Ti se navíc mohou na piazzettu se zakoupenou vstupenkou nebo akreditací kdykoli během jedenácti červnových dní vrátit.

Jednotlivé projekty byly vybrány tak, aby ukázaly co nejširší záběr různých oborů a disciplin, v nichž se objevuje performance a performativita. Zároveň ukazují nekonečné možnosti témat spojených s myšlenkou performance (válka coby performance, tango coby performance, oblečení coby performance atd.). „Nezastíráme, že jde zároveň o velkou výzvu i pro samotné umělce, které bude zajímat, zda je v rámci performance možné navázat s publikem intimní vztah, či jak lze vůbec vystavit performance a dosáhnout její přitažlivosti pro diváka,“ dodává Sodja Lotker, která tím mimo jiné poukazuje na zásadní teoretický přesah a diskurs celé Intersekce.

Výzvu k účasti přijali etablovaní a uznávaní tvůrci, ať vizuálního nebo divadelního umění. Mezi největší hvězdy, jež pro Piazzettu Národního divadla chystají speciální projekty, patří rusko-americká umělecká dvojice Ilya a Emilia Kabakovovi, jejíž tvorbu charakterizuje fůze každodenních témat a konceptuálního přístupu ve výtvarném umění a divadle. Pozornost přitahuje nesporně i britský umělec a spisovatel transformující jazyk do vizuálních materiálů Nathaniel Mellors, jehož práce byly vystaveny mimo jiné v Tate Britain v Londýně či Stedelijk Museum Amsterdam. Světové renomé předchází rovněž respektovaného tanečníka a choreografa Josefa Nadje, jehož tvorba se vyznačuje přirozeným prolnutím tance, divadla a výtvarného umění.

Do Prahy se vrací rovněž scénografka Monika Pormale, jež reprezentovala Lotyšsko na posledním Quadriennale v roce 2007. Do povědomí zdaleka nejen divadelní veřejnosti se zapsala díky spolupráci s předním lotyšským režisérem Alvisem Hermanisem - její práce však zahrnuje i sólové instalace, fotografii i video-uměleckou akci. Českou republiku bude vedle fotografa Bohdana Holomíčka reprezentovat jeden z nejuznávanějších tuzemských všestranných umělců, jenž díky tématům, rukopisu a uhrančivé atmosféře svých maleb pronikl do předních domácích i světových sbírek – Josef Bolf. Pro Intersekci připravuje projekt Sklad/Storage kombinující instalaci, video i performativní akci.

Dvojice portugalských umělců pracující s performance art, instalacemi či videoartem - Ana Borralho & João Galante - připravuje pro Intersekci jak komorní performující instalaci na piazzettě, tak performance s názvem Mistermissmissmister na terase Veletržního paláce. Ta bude postavena na zkoumání lidské nahoty a jejího neprvoplánového působení na diváka.

Spektakulárních akcí na pražských frekventovaných místech i v objektech, jež jsou za normálních okolností nepřístupné, nabídne Intersekce hned několik. Dvě největší – Stalinovy slzy a jp.co.de – počítají se zapojením veřejnosti. Pro Stalinovy slzy v režii slavné německé režisérky Claudie Bosse, spojené se souborem theatercombinat, hledají pořadatelé pět stovek účastníků - herců, nejen profesionálů, ale i z řad široké veřejnosti napříč generacemi. Pro jp.co.de, jejž připravuje oceňovaný maďarský divadelník Árpád Schilling se svým souborem Krétakör, bude třeba 12 dobrovolníků, kteří se na dva týdny nastěhují do bývalé tiskárny Právo, kde projekt vzniká. Oba projekty spojuje inspirace tématy z novodobé české (či spíše československé) historie.

Další projekty z oblasti divadla, tance a výtvarného umění, které pracují s místem a reagují na architekturu, scénografii a design veřejného prostoru, představí čeští tvůrci - soubory Handa Gote a Stage Code či režisér a výtvarník Tomáš Svoboda. Do „recyklující“ Galerie2, jež vznikne za Národním divadlem a svou architekturou odkazuje k boxům, oslovila kurátorka Kateřina Fojtíková desítku současných umělců – např. Tomáše Vaňka, Pavlu Scerankovou, Dušana Záhoranského či Vasila Artamonova/Alexeye Klyuykova. Vystavující umělci mají tento prostor k dispozici vždy po dobu 24 hodin – každý den tak návštěvníky čeká vernisáž i dernisáž, kdy každý vystavující umělec bude reagovat na předchozí instalaci.

Režisérka Alice Nellis a dirigent Petr Kofroň se setkají nad operním projektem Les enfants terribles minimalistického guru Phillipa Glasse. V produkci Opery Národního divadla nepůjde o klasické nastudování, nýbrž v duchu celé Intersekce o site-specific operu. Toto komorní dílo bude uvedeno v bývalé kuchyni Psychiatrické léčebny v Bohnicích. Volba prostoru není náhodná - příběh Les enfants terribles zachycuje hlavní postavy, žijící ve světě svých představ, kterými se izolují od reality.

Návštěvníkům budou představeny také práce anglické divadelní legendy Edwarda Gordona Craiga (1872 – 1966), jehož životnímu dílu složilo poctu londýnské Victoria and Albert Museum výstavou Prostor a světlo. Interaktivní výstava, která dokumentuje Craigovu profesní i životní dráhu a představuje jej i coby originálního malíře, bude přístupná od 26. května do 25. června v Galerii Jaroslava Fragnera.

Umělecký program Intersekce doplní série několika desítek přednášek, debat, prezentací, symposií atd. na téma zvuk, světlo, kostýmní návrhářství a scénografie. Do Prahy v rámci PQ tak zavítají například Es Devlin - scénografka a kostýmní návrhářka pracující pro šoubyznys i divadlo, mimo jiné pro Lady GaGa, Muse či Pet Shop Boys. Jiný přednášející - Mark Friedberg – je filmovým architektem a výtvarníkem podepsaným pod snímky jako Život pod vodou (Wes Anderson), Kafe a cigára a Zlomené květiny (Jim Jarmusch). Z dalších hostů debat jmenujme namátkou Romea Castellucciho (Societas Raffaelo Sanzio), Kirsten Dehlholm (Hotel Pro Forma) anebo Guy Coolena (Muziektheater Transparant).

Význam Intersekce potvrzuje nejen zapojení dalších osmi významných institucí z celé Evropy a udělení grantu Kultura Evropské unie, kde uspěl mezi 296 přihlášenými projekty, ale také délka trvání projektu. Intersekce totiž Pražským Quadriennale nezačíná, ani nekončí. Samotný projekt probíhá od roku 2009, kdy ho zahájila teoretická symposia o zkoumání vztahu scénografie a performance k různým uměleckým disciplínám z hlediska diváků, umělců a kurátorů, a bude pokračovat až do roku 2012, kdy se vybrané projekty následně vydají do různých koutů světa, například do Évory, Budapešti, Rigy či Helsinek.

Projekt Intersekce je organizován Pražským Quadriennale ve spolupráci s New Theatre Institute of Latvia (LV), Escrita na Paisagem’s Festival de Performance e Artes da Terra (PT), Victoria and Albert Museum (GB), Kiosk (RS), Krétakör (HU), Národním divadlem v Praze, Ministero per i Beni e le Attività Culturali - Direzione Generale per lo Spettacolo dal vivo (IT), Kiasma Theatre Kiasma Museum of Contemporary Art (FI).