Magazín kulturního dění v Praze a okolí

Heinz Art na VŠUP - Budoucnost designu inspirovaná tradicí

Heinz
Heinz - výstava VŠUP
17.06.2009 19:17 | Potravinářská společnost Heinz a Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze slavnostně zahájily výstavu v rámci společného projektu „Heinz Art“. Ke svému letošnímu 140. výročí vyhlásila společnost Heinz soutěž pro studenty VŠUP na téma „Budoucnost designu inspirovaná tradicí.“ Touto soutěží odstartovala společnost Heinz v České republice první ročník projektu „Heinz Art“, který si klade za cíl podporovat mladé tvůrce z různých uměleckých profesí. Pro první ročník si společnost vybrala obor designu. Do soutěže se zapojily na čtyři desítky studentů designu z Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze.

Soutěžní příspěvky hodnotily respektované osobnosti ve svém oboru jako: Aleš Najbrt, Maxim Velčovský, Goran Taćevski, Jan P. Muchow a Jana Cíglerová. Do poroty rovněž zasedl pan Vladimír Polomský, generální ředitel společnosti Heinz ČR / SR, a.s. Kurátorství výstavy se ujali vedoucí ateliéru Design výrobků III Praha, Doc. Michal Froněk a Doc. Jan Němeček.
Porota vyhodnotila návrhy následujících tří studentů na cenu za nejlepší design:


1) Ondřej Červený 2) Yveta Kroupová 3) Anar Davaasanbuu


„Soutěž měla nadprůměrnou úroveň, bavila mě konfrontace mezi studenty a jejich přístup k zadání " ,řekl Maxim Velčovský, který byl jedním z porotců.

Vítězové obdrží od společnosti Heinz zajímavé ceny. První cenou je finanční dar v hodnotě 20.000,- Kč, druhou cenou zájezd do Londýna na výstavu 100% Design pro dvě osoby a třetí cenou 140 lahví kečupu Heinz, jako odkaz na letošní 140. výročí společnosti Heinz.

Výsledky studentských prací budou veřejnosti představeny od 5. června do 3. července 2009 v rámci výstavy klauzurních a diplomových prací v Galerii VŠUP, nám. Jana Palacha 80, Praha 1.

Společnost Heinz ve své produktové koncepci vždy usilovala o kvalitní design svých výrobků.

Svým netradičním marketingovým a produktovým přístupem oslovoval Heinz i v minulosti tvůrce a umělce všech generací. Ikonická kečupová láhev Heinz inspirovala například slavného pop-artového umělce Andyho Warhola, který v roce 1964 vystavil v newyorské Stable Gallery netradiční „sousoší“, jež se skládalo ze stovek tvarově identických a na sebe poskládaných obalových krabic tehdejších nejdůležitějších potravinových značek včetně Heinz. Irská umělkyně Orla Walsh se v roce 2007 inspirovala lahví od kečupu Heinz pro své pop-artové obrazy. Kolekce obrazů jejího netradičního pojetí kečupových lahví je vystavena v centrále společnosti v Pittsburghu.

Nadčasovost a inovativnost se pojí s Heinzem již po mnoho desetiletí. Průkopnické prvenství drží Heinz i v otázkách designu obalové techniky. Vše začalo v roce 1869, kdy teprve 25letý Henry J. Heinz založil se svým sousedem L. Clarencem Noblem na okraji amerického města Pittsburgh společnost Heinz Noble and Company. Mladičký Henry záhy pochopil, že obal je pro produkt stejně důležitý jako jeho obsah, a zatímco jeho konkurenti prodávali své výrobky v tmavých sklenicích, aby skryli nedostatky, Heinz balil svůj ručně strouhaný křen do průzračných sklenic, aby demonstroval jeho čistotu.

Etiketa, která je dodnes nedílnou součástí každého obalu produktu Heinz a svým tvarem představuje symbol Pensylvánie, rodné země zakladatele společnosti, získala již koncem 19. století ikonický status. Vedle etikety dosáhla světového věhlasu i zmíněná láhev od kečupu Heinz. Stal se z ní spotřebitelský artefakt, který zaplňuje lednice konzumentů po celém světě. Láhev byla patentována již v roce 1882 a od té doby pouze sedmkrát změnila svůj tvar. V roce 2003 představil Heinz významnou inovaci – otočil plastovou láhev dnem vzhůru - a určil tak způsob, jakým je dnes servírován kečup po celém světě.

Výstava Heinz Art představuje návštěvníkům současný pohled mladých tvůrců na tradiční značku, která jim nabízí podnětnou inspiraci pro jejich budoucí designérskou profesi. Na výstavu v Galerii VŠUP je v době od 5.6. – 3.7.2009 srdečně zvána široká veřejnost.

Přidej komentář